Blíží se závěr cyklu Beethovenových klavírních koncertů s Elisabeth Leonskou

Blíží se závěr cyklu Beethovenových klavírních koncertů s Elisabeth Leonskou

Filharmonie Brno pod vedením svého šéfdirigenta Dennise Russella Daviese od dnešního dne vstupuje do druhé a poslední části projektu, který slaví beethovenovské výročí. Kompletní provedení Beethovenových klavírních koncertů probíhá ve dvou týdnech s klavíristkou Elisabeth Leonskou.

Minulý týden zazněly během tří večerů první tři koncerty, od dnešního dne do pátku jsou na programu zbývající dva. „Čtvrtý Beethovenův koncert je výjimečný tím, že poprvé v historii klavírního koncertu zahajuje úvodní větu sólista bez doprovodu orchestru. Vznikal v autorově takzvaném heroickém období a obsahuje tedy řadu jeho témat, například jistou příbuznost s Osudovou,“ uvedl dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš. Koncerty jsou ohlášeny na dnešní den, tedy 11. prosince od 19:30. Následující na 12. a 13. prosince ve stejný čas v Besedním domě.

Také Koncert č. 5, s přídomkem Císařský, přináší do té doby neslýchaný úvod, a to v podobě vzletných kadencí sólového klavíru, do nichž místy zasahuje orchestr. „Ten přídomek nepochází od Beethovena, podle všeho jej získal později díky svému majestátnímu charakteru a heroické tónině Es dur. Jedna z legend praví, že jistý francouzský důstojník, přítomný vídeňskému provedení, dílo označil za císaře mezi koncerty,“ podotkl Mikeš. Všechny koncerty vede šéfdirigent brněnské filharmonie Dennis Russell Davies.

Stejně jako u prvních tří děl i zbývající dvě přednese za doprovodu orchestru Elisabeth Leonskaja. Jako sólistka vystupovala prakticky se všemi nejvýznamnějšími světovými orchestry, za svoje nahrávky byla bezpočtukrát oceněna. „Tento projekt, to byl nápad šéfdirigenta Dennise Russella Daviese. Ráda s ním spolupracuji, je ztělesněním naprosto jasné mysli a chápání toho, jaké gesto orchestr potřebuje. Ztělesněním absolutní přesnosti všeho. Hudbu miluje, přistupuje k ní ale intelektuálně, přesný opak toho, co bych nazvala utržením z řetězu,“ uvedla Leonskaja v rozhovoru pro prosincové vydání časopisu Harmonie.

Kompletní uvedení klavírních koncertů zahajuje oslavy Beethoven 250. „Při tvorbě sezony jsme stáli před otázkou, jak se postavit k výročí narození tohoto velikána, který je repertoárovou konstantou každé sezony. Zařadit jako vždy jednu dvě skladby a zdůraznit, že tentokrát zní při příležitosti výročí? Rozhodli jsme se jít nápaditější cestou,“ uvedl Mikeš.

Foto archiv Filharmonie Brno

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Beethoven: klavírní koncerty č. 4 & 5

11.12.2019, 19:30 / Besední dům

Beethoven: klavírní koncerty č. 4 & 5

12.12.2019, 19:30 / Besední dům

Beethoven: klavírní koncerty č. 4 & 5

13.12.2019, 19:30 / Besední dům

U příležitosti svých loňských 66. narozenin vydal dokumentarista, písničkář, hudebník, divadelník a spisovatel Jiří Vondrák dvojalbum, které je spíše (téměř) reprezentativním průřezem jeho hudebními aktivitami než výběrem největších hitů. Více než o „best of“ jde o zajímavou směs typu „od hitů k raritám“, od starých písní k novým a od folku k bigbítu. Výborná příležitost pro základní seznámení s Vondrákem coby renesanční osobností brněnské scény, díky jinde nevydaným nebo stěží sehnatelným nahrávkám nepostradatelná kolekce pro sběratele a v neposlední řadě 2CD, jehož minimálně první polovina se moc dobře poslouchá.  více

Tramp-swingová kapela s brněnskými kořeny Hajcman (název je odvozený z pojmenování důlní ocelové výztuže odkazuje k zálibě frontmana, jeskyňáře Martina Škrobáka; jeho první kapela se ostatně jmenovala Stalaktit) vydala očekávané debutové album Jednou to bude. Kdo předpokládal, že půjde o autorský projekt, tipoval správně. Ovšem nikoliv z pera členů kapely, přestože malá dvoupísňová ochutnávka od Martina Škrobáka dává naději na další desku poskládanou z vlastního autorského zpěvníku. Gros debutové písňové kolekce plánované více než desetiletí pochází ze šuplíku Jaroslava Velinského alias Kapitána Kida. Tato legenda trampské písně je i Martinův dlouholetý kamarád, spolupracovník a vzor. Jak je popsáno ve sleevenote k albu i k připojenému zpěvníčku, nahrávku „prastarých vykopávek“ plánoval Kapitán Kid už kolem roku 2005 ještě s předchozí Škrobákovou kapelou Banjo Gang. Ke společnému nahrávání s Martinem a jeho kamarády nakonec došlo, ovšem přednost dostaly Velinského nejznámější trampské hity na CD Tempo di kůň (vyšlo 2007). Na již provedenou inventuru šuplíků a Kapitánem Kidem revidovaný předvýběr tak přišel čas až několik let po autorově smrti – jde tedy víceméně o hold váženému autorovi.  více

V rámci týdenního hudebního maratonu Please, do not disturb, který se uskutečnil 15.–21. března, navštívilo komorní těleso Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdra sedm brněnských hotelů. V nich dalo zaznít výběru z děl současných hudebních skladatelů. Projekt, který vznikl ve spolupráci s platformou Terén – Pole performativního umění, však nechtěl být pouhým záznamem koncertů. A tak měl každý večer své tematické ukotvení, režii i herce. O prvních čtyřech „hotelových toulkách“ jsme referovali v předchozí recenzi – dnes je na řadě závěrečná hotelová trojice.  více

Zatímco koncertní sály a operní domy zejí prázdnotou, v sedmi brněnských hotelích bylo díky komornímu tělesu Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdra a platformě Terén – Pole performativního umění neobvykle rušno. Každý večer v týdnu od 15. do 21. března měli milovníci moderní artificiální hudby možnost navštívit prostřednictvím služby YouTube jeden z vybraných hotelů. Mohli se nechat pohltit nejen přízračnou atmosférou prázdných pokojů a chodeb, ale také pestrou dramaturgií spojenou s netradičním vizuálním uchopením. Cyklus Please, do not disturb, jak svůj počin Brno Contemporary Orchestra a Terén nazvali, nesestával pouze z tradičních koncertních záznamů. Každým večerem totiž prostupovala ještě samostatná „příběhová“ linka, která někdy přímo, jindy jen zpovzdálí interagovala s hudebníky či samotným prostorem.  více

Kulturní svět stále hledá cesty, jak krásy hudby přenést z prázdných sálů k divákům doma. V rámci možností se to ale naštěstí daří a před umělci se otevírají nové výzvy. Jednu takovou pokořilo půvabné dámské trio Drei Engeln, když do virtuálního světa vyslalo svůj první streamovaný koncert, který ale ze svého brněnského působiště přeneslo do kostela Všech svatých v Rožnově pod Radhoštěm. Téměř hodinový program zaměřený převážně na barokní skladby obsahoval stylově i tematicky pestrou nabídku ve zpěvně-cembalovém obsazení.  více