Blíží se závěr cyklu Beethovenových klavírních koncertů s Elisabeth Leonskou

Blíží se závěr cyklu Beethovenových klavírních koncertů s Elisabeth Leonskou

Filharmonie Brno pod vedením svého šéfdirigenta Dennise Russella Daviese od dnešního dne vstupuje do druhé a poslední části projektu, který slaví beethovenovské výročí. Kompletní provedení Beethovenových klavírních koncertů probíhá ve dvou týdnech s klavíristkou Elisabeth Leonskou.

Minulý týden zazněly během tří večerů první tři koncerty, od dnešního dne do pátku jsou na programu zbývající dva. „Čtvrtý Beethovenův koncert je výjimečný tím, že poprvé v historii klavírního koncertu zahajuje úvodní větu sólista bez doprovodu orchestru. Vznikal v autorově takzvaném heroickém období a obsahuje tedy řadu jeho témat, například jistou příbuznost s Osudovou,“ uvedl dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš. Koncerty jsou ohlášeny na dnešní den, tedy 11. prosince od 19:30. Následující na 12. a 13. prosince ve stejný čas v Besedním domě.

Také Koncert č. 5, s přídomkem Císařský, přináší do té doby neslýchaný úvod, a to v podobě vzletných kadencí sólového klavíru, do nichž místy zasahuje orchestr. „Ten přídomek nepochází od Beethovena, podle všeho jej získal později díky svému majestátnímu charakteru a heroické tónině Es dur. Jedna z legend praví, že jistý francouzský důstojník, přítomný vídeňskému provedení, dílo označil za císaře mezi koncerty,“ podotkl Mikeš. Všechny koncerty vede šéfdirigent brněnské filharmonie Dennis Russell Davies.

Stejně jako u prvních tří děl i zbývající dvě přednese za doprovodu orchestru Elisabeth Leonskaja. Jako sólistka vystupovala prakticky se všemi nejvýznamnějšími světovými orchestry, za svoje nahrávky byla bezpočtukrát oceněna. „Tento projekt, to byl nápad šéfdirigenta Dennise Russella Daviese. Ráda s ním spolupracuji, je ztělesněním naprosto jasné mysli a chápání toho, jaké gesto orchestr potřebuje. Ztělesněním absolutní přesnosti všeho. Hudbu miluje, přistupuje k ní ale intelektuálně, přesný opak toho, co bych nazvala utržením z řetězu,“ uvedla Leonskaja v rozhovoru pro prosincové vydání časopisu Harmonie.

Kompletní uvedení klavírních koncertů zahajuje oslavy Beethoven 250. „Při tvorbě sezony jsme stáli před otázkou, jak se postavit k výročí narození tohoto velikána, který je repertoárovou konstantou každé sezony. Zařadit jako vždy jednu dvě skladby a zdůraznit, že tentokrát zní při příležitosti výročí? Rozhodli jsme se jít nápaditější cestou,“ uvedl Mikeš.

Foto archiv Filharmonie Brno

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Beethoven: klavírní koncerty č. 4 & 5

11.12.2019, 19:30 / Besední dům

Beethoven: klavírní koncerty č. 4 & 5

12.12.2019, 19:30 / Besední dům

Beethoven: klavírní koncerty č. 4 & 5

13.12.2019, 19:30 / Besední dům

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější