Bohyně Vojenského uměleckého souboru ONDRÁŠ

25. listopad 2024, 1:00

Bohyně Vojenského uměleckého souboru ONDRÁŠ

Vojenský umělecký soubor ONDRÁŠ připravuje tanečně-hudební inscenaci inspirovanou fenoménem bohyní. Autorské dílo Jana Kysučana vychází z lidového umění, brněnskou premiéru bude mít tento týden v Divadle Husa na provázku.

Pořad profesionální části souboru Bohyně je volně inspirovaný fenoménem bohyní - žen provázejících člověka životem protkaným radostí a láskou, ale také strastmi a útrapami. Na pozadí třinácti obrazů se divákům otevírá svět plný prastarých rituálů, obřadů, zvyků a symbolů, v němž člověk žil ve společné symbióze s přírodou. Svět, jenž se zdá být přes propast času tak vzdálený, a zároveň svým sdělením a pravdivostí současnosti tak blízký. Autorské dílo Jana Kysučana vychází z lidového umění, avšak zároveň se snaží překračovat hranice stylů hledáním nových stylotvorných prvků. Dochází tak k jedinečnému propojení tance a původní hudby autora Pavla Koplíka. Brněnská premiéra je ohlášena na 27. a 28. listopadu 2024 v Divadle Husa na provázku.

„Do Bohyní jsem vložil celé srdce a duši. Tvorba pro mě představuje smysl života i nalezení svého místa na zemi. Při ní se cítím nejsvobodněji. Zároveň je neustálým hledáním. Hledáním cesty, po níž mohu kráčet a nacházet na ní nové poznatky, inspiraci, myšlenky, formy stylizace a zejména pak pozůstatky lidového umění, které nám zde zanechali naši předkové. Snažím se k ní přistupovat s pokorou a úctou, stejně jako k lidovému tanci, hudbě a tradicím, jimiž je protkán příběh Bohyní.“ Jan Kysučan, autor pořadu.

Vojenský umělecký soubor ONDRÁŠ z Brna je profesionální umělecké těleso zřizované Ministerstvem obrany ČR. Tvoří jej Orchestr lidových nástrojů, taneční skupina a dívčí sbor. Prostřednictvím hudby, zpěvu a tance představuje divákům umělecky stylizovaný folklor domácích regionů Čech, Moravy a Slezska. Příležitostně zpracovává také příbuzné regiony středoevropské a východoevropské (např. Slovensko, Maďarsko, Ukrajinu či Rumunsko). Kromě práce s lidovým materiálem se VUS Ondráš věnuje i přesahům do jiných hudebně-tanečních žánrů a tvoří autorské pořady. V letošním roce soubor oslaví své 70. výročí.

Bohyně:

Námět, scénář, choreografie a režie: Jan Kysučan

Hudba: Los Koplikos

Scénografie: Tereza Jančová

Světelný design: Barbora Jágrová

Vedoucí taneční skupiny: Jan Kysučan

Vedoucí technické skupiny: nrtm. Ondřej Bartošek

Ředitel souboru: pplk. Mgr. Aleš Krkoška

Vedoucí uměleckého úseku: MgA. Lukáš Bednařík

 

Foto Dominika Prášková

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Nejčtenější