Bohyně Vojenského uměleckého souboru ONDRÁŠ

25. listopad 2024, 1:00

Bohyně Vojenského uměleckého souboru ONDRÁŠ

Vojenský umělecký soubor ONDRÁŠ připravuje tanečně-hudební inscenaci inspirovanou fenoménem bohyní. Autorské dílo Jana Kysučana vychází z lidového umění, brněnskou premiéru bude mít tento týden v Divadle Husa na provázku.

Pořad profesionální části souboru Bohyně je volně inspirovaný fenoménem bohyní - žen provázejících člověka životem protkaným radostí a láskou, ale také strastmi a útrapami. Na pozadí třinácti obrazů se divákům otevírá svět plný prastarých rituálů, obřadů, zvyků a symbolů, v němž člověk žil ve společné symbióze s přírodou. Svět, jenž se zdá být přes propast času tak vzdálený, a zároveň svým sdělením a pravdivostí současnosti tak blízký. Autorské dílo Jana Kysučana vychází z lidového umění, avšak zároveň se snaží překračovat hranice stylů hledáním nových stylotvorných prvků. Dochází tak k jedinečnému propojení tance a původní hudby autora Pavla Koplíka. Brněnská premiéra je ohlášena na 27. a 28. listopadu 2024 v Divadle Husa na provázku.

„Do Bohyní jsem vložil celé srdce a duši. Tvorba pro mě představuje smysl života i nalezení svého místa na zemi. Při ní se cítím nejsvobodněji. Zároveň je neustálým hledáním. Hledáním cesty, po níž mohu kráčet a nacházet na ní nové poznatky, inspiraci, myšlenky, formy stylizace a zejména pak pozůstatky lidového umění, které nám zde zanechali naši předkové. Snažím se k ní přistupovat s pokorou a úctou, stejně jako k lidovému tanci, hudbě a tradicím, jimiž je protkán příběh Bohyní.“ Jan Kysučan, autor pořadu.

Vojenský umělecký soubor ONDRÁŠ z Brna je profesionální umělecké těleso zřizované Ministerstvem obrany ČR. Tvoří jej Orchestr lidových nástrojů, taneční skupina a dívčí sbor. Prostřednictvím hudby, zpěvu a tance představuje divákům umělecky stylizovaný folklor domácích regionů Čech, Moravy a Slezska. Příležitostně zpracovává také příbuzné regiony středoevropské a východoevropské (např. Slovensko, Maďarsko, Ukrajinu či Rumunsko). Kromě práce s lidovým materiálem se VUS Ondráš věnuje i přesahům do jiných hudebně-tanečních žánrů a tvoří autorské pořady. V letošním roce soubor oslaví své 70. výročí.

Bohyně:

Námět, scénář, choreografie a režie: Jan Kysučan

Hudba: Los Koplikos

Scénografie: Tereza Jančová

Světelný design: Barbora Jágrová

Vedoucí taneční skupiny: Jan Kysučan

Vedoucí technické skupiny: nrtm. Ondřej Bartošek

Ředitel souboru: pplk. Mgr. Aleš Krkoška

Vedoucí uměleckého úseku: MgA. Lukáš Bednařík

 

Foto Dominika Prášková

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Nejčtenější