Břetislav Bakala, filharmonie a Brno

Břetislav Bakala, filharmonie a Brno

Břetislav Bakala (* 12. února. 1897) přišel do Brna v roce 1909, tři roky nato se stal žákem Leoše Janáčka. Studoval u něj na varhanní škole kompozici. Po první světové válce nastoupil na brněnskou konzervatoř, kde studoval dirigování u Františka Neumanna. Studium zakončil opět u Leoše Janáčka, tentokrát už ale v mistrovské třídě.

V letech 1920–25 pracoval jako korepetitor a kapelník brněnského Národního divadla a po krátkém působení ve Filadelfii se stal v roce 1926 klavíristou a dirigentem orchestru brněnského studia Československého rozhlasu. Po dvou letech ve funkci šéfdirigenta Národního divadla se vrátil a stal se v roce 1937 šéfdirigentem Symfonického orchestru brněnského rozhlasu. Zároveň vedl jako sbormistr Vachův sbor moravských učitelek. S rozhlasovým orchestrem pořádal i koncerty, na nichž často uváděl novinky – především soudobých moravských skladatelů.

V roce 1956 vznikla Státní filharmonie Brno a Břetislav Bakala se stal jejím uměleckým ředitelem i šéfdirigentem. Stal se tvůrcem interpretačního stylu orchestru i dramaturgické tradice zaměřené na současný repertoár. V centru jeho pozornosti stáli Bohuslav Martinů, Vítězslav Novák a pochopitelně Leoš Janáček. V roce 1957 zahajovala brněnská filharmonie pod jeho vedením Pražské jaro. Natáčení kompletu díla Leoše Janáčka bohužel nedokončil, zemřel před padesáti pěti lety, 1. dubna 1958.

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Jiří Beneš hrával na violu v Moravském kvartetu i v brněnské filharmonii, mnoho let pracuje pro Moravský podzim a s jeho texty se setkáváte v programech orchestrů i festivalů. Rozhovor s ním se tedy většinou točí kolem hudby, přesto se v něm ale najde místo i na buchty, hory a sáňkování.  více

Filharmonie Brno včera odehrála koncert, který by mohl být do značné míry jakýmsi referenčním bodem pro to, co a jak v Brně na poli symfonické hudby dělat.  více

průměrné hodnocení: 5.00 ★/1

Pro včerejší zahajovací koncert jubilejního 20. ročníku Festivalu Špilberk zvolila Filharmonie Brno dramaturgii sestávající z osvědčených i méně známých kusů. Podtitul Romantický karneval celý večer ponořil do karnevalového duchu, spjatého s oslavami před začátkem masopustu. Program si tedy vytyčil za cíl charakterizovat právě období veselí, oslav a masek skladbami, které svou náladou vypovídají o této periodě v roce. Téměř zaplněné nádvoří tak mělo příležitost vychutnat si nenáročný a líbivý program, který se také svou nižší teplotou snáze přiblížil onomu chladnému masopustní období.  více

Brno jako město hudby zapsané v UNESCO, má za sebou čtyři festivalové dny plné hudby a tance. Na celkem dvaadvaceti hudebních stanovištích probíhaly desítky koncertů a vystoupení se stovkami účinkujících. Hudba v ulicích zněla na každém rohu, nejvíce pozornosti však letos poutaly čtyři pokoje od výtvarnice Kateřiny Šedé, ve kterých se střídali umělci různých žánrů i národností. Lákadlem byly také vystoupení britských Motionhouse a No Fit State Circus, kteří opakovaně uhranuli náměstí Svobody svými akrobatickými kousky a dechberoucím představením. Nově vznikly také dvě velké scény – Dominik stage na Dominikánském náměstí a Django stage na Malinovského náměstí. Tady se vystřídali umělci jako Jana Kirschner, Monika Bagárová, minus123minut nebo Jan P. Muchow & The Antagonists. Již tradičně festival doprovázel zvuk flašinetářů, kteří se v Brně sešli v rámci svého 10. Mezinárodního setkání. Letos premiérově vystoupili na Maratonu hudby Brno také umělci partnerských měst hudby UNESCO. Zpěvačka a multiinstrumentalistka Tinatin Tsereteli (Hannover) a houslista Nicola Manzan (Bologna). Atmosféru celého festivalu zachycuje video, které najdete níže.

Folkové prázdniny v Náměšti nad Oslavou jsou výjimečný festival. Dramaturgií, strukturou, atmosférou. Každý ročník má své téma, každý večer má své téma, a dokonce i některá jednotlivá vystoupení mají svá témata. Dlouholetému dramaturgovi festivalu Michalu Schmidtovi se i letos podařilo skvěle vyvážit české premiéry a skutečně mimořádné projekty s návraty a jistotami. Letošní téma Folkových prázdnin bylo O duši, ale tato týdenní přehlídka má duši každý rok.  více

Po téměř magickém zjevení v podobě CD Moravské hlasy - Jihomoravský kraj, které vyšlo před dvěma lety, jsme se konečně dočkali jeho pokračování. Autor tohoto odvážného počinu Jiří Plocek se v něm vydal dále, severně česko - slovenským pomezím až do kraje Zlínského.  více

Monumentální dílo Saul od Georga Friedricha Händela se v české premiéře dočkalo také scénického zpracování. Na závěr Hudebního festivalu Znojmo (po lednovém koncertním provedení v Brně a v Praze) jej nyní nastudoval soubor Czech Ensemble Baroque v čele s předními pěveckými osobnostmi působícími na české i zahraniční scéně.   více