Břetislav Bakala, filharmonie a Brno

Břetislav Bakala, filharmonie a Brno

Břetislav Bakala (* 12. února. 1897) přišel do Brna v roce 1909, tři roky nato se stal žákem Leoše Janáčka. Studoval u něj na varhanní škole kompozici. Po první světové válce nastoupil na brněnskou konzervatoř, kde studoval dirigování u Františka Neumanna. Studium zakončil opět u Leoše Janáčka, tentokrát už ale v mistrovské třídě.

V letech 1920–25 pracoval jako korepetitor a kapelník brněnského Národního divadla a po krátkém působení ve Filadelfii se stal v roce 1926 klavíristou a dirigentem orchestru brněnského studia Československého rozhlasu. Po dvou letech ve funkci šéfdirigenta Národního divadla se vrátil a stal se v roce 1937 šéfdirigentem Symfonického orchestru brněnského rozhlasu. Zároveň vedl jako sbormistr Vachův sbor moravských učitelek. S rozhlasovým orchestrem pořádal i koncerty, na nichž často uváděl novinky – především soudobých moravských skladatelů.

V roce 1956 vznikla Státní filharmonie Brno a Břetislav Bakala se stal jejím uměleckým ředitelem i šéfdirigentem. Stal se tvůrcem interpretačního stylu orchestru i dramaturgické tradice zaměřené na současný repertoár. V centru jeho pozornosti stáli Bohuslav Martinů, Vítězslav Novák a pochopitelně Leoš Janáček. V roce 1957 zahajovala brněnská filharmonie pod jeho vedením Pražské jaro. Natáčení kompletu díla Leoše Janáčka bohužel nedokončil, zemřel před padesáti pěti lety, 1. dubna 1958.

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Jiří Beneš hrával na violu v Moravském kvartetu i v brněnské filharmonii, mnoho let pracuje pro Moravský podzim a s jeho texty se setkáváte v programech orchestrů i festivalů. Rozhovor s ním se tedy většinou točí kolem hudby, přesto se v něm ale najde místo i na buchty, hory a sáňkování.  více

Filharmonie Brno včera odehrála koncert, který by mohl být do značné míry jakýmsi referenčním bodem pro to, co a jak v Brně na poli symfonické hudby dělat.  více

průměrné hodnocení: 5.00 ★/1

V Křišťálovém sále Staré radnice pořádalo hudební těleso Ensemble Opera Diversa svůj poslední předprázdninový koncert. Tentokrát však nevystoupili kmenoví hudebníci ansámblu, ale klavíristka Kristýna Znamenáčková, s jejíž energickou a technicky brilantní hrou se posluchači jmenovaného souboru mohli seznámit již na zatím posledním albu tělesa titulovaném prostě Jan Novák, Vol. 3. Náplní úterního koncertu však nebyla tvorba Jana Nováka – Kristýna Znamenáčková představila díla přecházející od impresionistických nálad, přes dravé jazzové rytmy až k vycizelovanému hudebnímu jazyku 60. let. Pojítkem autorů se stala hudebními směry a nápady přetékající Paříž – právě zde se setkali Ježek s Martinů, Mompou a Koechlin.  více

Těsně před vypuknutím koronavirové krize vydala brněnská skupina Plum Dumplings nové album. Na rozdíl od oficiálního debutu L’épitaphe des papillons (2014), nazpívaného francouzsky, skupina tentokrát vsadila na české texty. Hovoříme se zpěvačkou, která si říká Adéla Polka.  více

Brněnský zpěvák, skladatel a klávesista Oldřich Veselý zemřel v lednu 2018. V únoru 2019 se v sále Semilasso konal 10. Brněnský Beatfest, věnovaný jeho památce. A o rok později vyšel na CD pod názvem Malý princ záznam z tohoto koncertu, doplněný několika bonusy.  více

Dvacátého čtvrtého května letošního roku, pět dní před dvaadevadesátými narozeninami, odešla na věčnost paní Anna Kománková – a s ní rovněž velice rozsáhlý zpěvník (nejen) javornických a horňáckých balad, který nosila v hlavě. Kteroukoliv píseň uchovanou v paměti dokázala osobitým, nenapodobitelným způsobem interpretovat. Celý život pečovala o vzácný odkaz, tedy dědictví po předcích – o to zajímavěji, že stovky mnohdy komplikovaných nápěvů a mnoho desítek slok a variant balad si nezapisovala, ale všechny znala zpaměti. I po devadesátce, kdy už jí nesloužilo zdraví a veřejně nevystupovala, zůstávala v kontaktu s Javornickým ženským sborem, který oživila a dlouhá léta vedla. Nikdy se nikam nevnucovala, a přitom z dovedností svých předků hodně uměla: kromě zpěvu (desítek nápěvů z kancionálu a stovek lidových písní) byla výbornou vyšívačkou: Každou součástku kroje, který nosila, si ušila a vyšila vlastnoručně.  více

V sále Konventu Milosrdných bratří uzavřel soubor Brno Contemporary Orchestra pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra svoji devátou sezonu koncertem nazvaným Con certo: s jistotou nebo s čertem?. Program uvedl díla ve světě současné klasické hudby již zavedených autorů Alexeje Frieda, Olgy Neuwirth a György Ligetiho, jehož koncert pro housle provedl s orchestrem houslový virtuóz Milan Paľa.  více