Břetislav Bakala, filharmonie a Brno

Břetislav Bakala, filharmonie a Brno

Břetislav Bakala (* 12. února. 1897) přišel do Brna v roce 1909, tři roky nato se stal žákem Leoše Janáčka. Studoval u něj na varhanní škole kompozici. Po první světové válce nastoupil na brněnskou konzervatoř, kde studoval dirigování u Františka Neumanna. Studium zakončil opět u Leoše Janáčka, tentokrát už ale v mistrovské třídě.

V letech 1920–25 pracoval jako korepetitor a kapelník brněnského Národního divadla a po krátkém působení ve Filadelfii se stal v roce 1926 klavíristou a dirigentem orchestru brněnského studia Československého rozhlasu. Po dvou letech ve funkci šéfdirigenta Národního divadla se vrátil a stal se v roce 1937 šéfdirigentem Symfonického orchestru brněnského rozhlasu. Zároveň vedl jako sbormistr Vachův sbor moravských učitelek. S rozhlasovým orchestrem pořádal i koncerty, na nichž často uváděl novinky – především soudobých moravských skladatelů.

V roce 1956 vznikla Státní filharmonie Brno a Břetislav Bakala se stal jejím uměleckým ředitelem i šéfdirigentem. Stal se tvůrcem interpretačního stylu orchestru i dramaturgické tradice zaměřené na současný repertoár. V centru jeho pozornosti stáli Bohuslav Martinů, Vítězslav Novák a pochopitelně Leoš Janáček. V roce 1957 zahajovala brněnská filharmonie pod jeho vedením Pražské jaro. Natáčení kompletu díla Leoše Janáčka bohužel nedokončil, zemřel před padesáti pěti lety, 1. dubna 1958.

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Jiří Beneš hrával na violu v Moravském kvartetu i v brněnské filharmonii, mnoho let pracuje pro Moravský podzim a s jeho texty se setkáváte v programech orchestrů i festivalů. Rozhovor s ním se tedy většinou točí kolem hudby, přesto se v něm ale najde místo i na buchty, hory a sáňkování.  více

Filharmonie Brno včera odehrála koncert, který by mohl být do značné míry jakýmsi referenčním bodem pro to, co a jak v Brně na poli symfonické hudby dělat.  více

průměrné hodnocení: 5.00 ★/1

Prorok větru je multižánrový projekt flétnistky Martiny Komínkové. Vytvořila ho v Itálii a po italské premiéře se s ním poprvé představí ve svém domovském Brně. Česká premiéra proběhne v brněnském Divadle na Orlí v neděli 3. listopadu. Večerní představení od 19.00 je vyprodané, ale stále je možné zakoupit lístky na odpolední představení ve 14.00.  více

Ještě večer před závěrečným koncertem festivalu Moravský podzim pořadatelé uspořádali mimořádný koncert k poctě gruzínského hudebního skladatele Giji Kančeliho, který zesnul 2. října 2019. Provedení skladby Amao omi zajistily vokální kvinteto Ensemble Frizzante, smíšený pěvecký sbor VUT v Brně Vox Juvenalis a Saxofonové kvarteto Moravia pod vedením sbormistra Jana Ocetka.  více

Brno prožilo víkend přímo nabitý folklorem. Sobotní jubilující Poľanu vystřídal v neděli VUS Ondráš. Měli jsme tak možnost porovnat dva diametrálně odlišné přístupy k lidovému materiálu. Sobotní autentika se v neděli proměnila ve výrazový tanec s folklorním akcentem. Vojenský umělecký soubor svým novým programem s názvem kRok za kRokem oslavil v Janáčkově divadle pětašedesáté výročí.  více

Netradiční a unikátní představení měli možnost zhlédnout včera večer diváci festivalu Moravský podzim, tentokrát nezvykle v Mahenově divadle. Na jeden z posledních koncertů letošního padesátého ročníku zavítal soubor Geneva Camerata, známý pro své inovativní a tvůrčí projekty, z nichž jedním byl také v Brně uvedený Tanec slunce. Orchestr vedený Davidem Greilsammerem a doplněný tanečníkem Martím Corberou v něm pohybově ovládl celé jeviště i hlediště v choreografii, které její jedinečnou náplň a nápad vložil choreograf Juan Kruz Díaz de Garaio Esnaola.  více

Hudební festival Moravský podzim bere svůj jubilejní 50. ročník vážně – kromě již ikonického díla Einstein na pláži Philipa Glasse, které zaznělo na slavnostním zahájení, nebo povedené české premiéry Le Dîner Ondřeje Adámka, se program festivalu může pyšnit také neméně zajímavou komorní tvorbou polsko-ruského skladatele Mieczysława Weinberga. V pondělí 7. a v neděli 13. října zaznělo v Besedním domě všech šest jeho Sonát pro housle a klavírSonáta pro sólové housle a Sonáta pro klavír, to vše v podání houslisty Milana Paľy a klavíristy Ladislava Fančoviče.  více