Brněnský rozhlas dnes zahájí výstavu ke svému 95. výročí

Brněnský rozhlas dnes zahájí výstavu ke svému 95. výročí

Brněnský rozhlas dnes otevře výstavu ke svému 95. výročí pravidelného vysílání. Výstava zachycuje například hlasy Oldřicha Nového, Karla Absolona nebo Jiřího Mahena padající ze speciální zvukové sprchy. K vidění bude třeba rozhlasový přijímač, který před devadesáti lety vyrobili pracovníci brněnského letiště pro svého ředitele. Výstava začíná dnes, tedy 6. září.

Pravidelné vysílání začalo 1. září 1924 z „radiosalonu“ ve věžičce nad dnešní kanceláří hejtmana v Zemském domě v Brně. Stalo se tak pouze dva roky po britské BBC a rok po pražském Radiojournalu. Právě Oldřich Nový byl u toho – a ještě po letech na práci v rozhlasu vzpomínal. Výročí i další osudy brněnského rozhlasu připomene výstava, která se zájemcům otevře dnes v Muzeu Brněnska, přesněji v Galerii Celnice v areálu vily Löw-Beer v Drobného ulici. „Není samozřejmě možné shrnout 95 let historie a desítky osobností do jedné výstavy. Ta bude proto spíše takovou malou ochutnávkou skutečně mimořádné historie brněnského rozhlasu,“ zve k návštěvě ředitelka Českého rozhlasu Brno Hana Ondryášová. Výstava začíná dnes, tedy 6. září v Galerii Celnice v areálu vily Löw-Beer. Bude přístupná do 13. října vždy od úterý do neděle od 10:00 do 18:00. Vstup je volný.

V rámci výstavy zazní poprvé po letech třeba píseň J. Severina ze strážnického festivalu v roce 1948, při níž tehdy zněli živí ptáci. Nebo legendární živá nahrávka z operace lidského srdce v Brně v polovině 50. let. „Nezdá se to, ale rozhlas je současně klenotnicí fotografických záběrů. I z nich jsme některé vybrali,“ dodává hlavní autor výstavy Miloš Šenkýř. Výstava zachycuje také současnost – Český rozhlas Brno je nejposlouchanější regionální stanicí veřejnoprávního rozhlasu vůbec. V brněnském studiu vznikají i pořady pro většinu dalších veřejnoprávních stanic a navíc pečuje o mimořádný kulturní odkaz v podobě nahrávek hudby, her, folkloru či zpravodajství.

Foto archiv rozhlasu

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Výstava 95 let brněnského rozhlasu

6.9.2019, 10:00 / Galerie Celnice

Zpívajících violoncellistů z tuzemské hudební scény pár známe. Olina Nejezchlebu, který své první sólové album nahrál až v padesáti letech. Tara Fuki, což jsou dokonce dvě zpívající violoncellistky. Natalii Velšmídovou, která se svými úpravami lidových písní zazářila na konci milénia. Pavel Čadek je však mezi nimi jediným skutečným písničkářem v tom smyslu, že si sám píše písně a cello používá jako svůj hlavní (případně i jediný) doprovodný nástroj. Navíc díky klasické průpravě a minulosti v tvrdší cellové kapele The Eclipse umí s violoncellem pracovat neotřele a hlavně nefolkově, a tím pádem hraje jeho nástroj místy roli více než doprovodnou. I když by i pouze s cellem byla jeho debutová deska dostatečně pestrá, Pavel se rozhodl pracovat s košatějšími aranžemi a do studia přizval akordeonistu Ondřeje Zámečníka, hráče na cajón Jakuba Špiříka a pár dalších hostů v epizodních rolích.  více

Zpěvačka Lizz Wright se narodila v roce 1980 v rodině pastora. Od dětství měla blízko ke gospelové hudbě, zpívala ve sboru a později si zamilovala i další původně afromaerické hudební žánry včetně soulu, blues a jazzu. Zatímco v listopadu 2019 vystoupila v Šumperku na festivalu Blues Alive se svou vlastní kapelou, v Brně ji doprovodí Filharmonie Brno a trio pražských jazzmanů (David Dorůžka – kytara, Tomáš Baroš – kontrabas, Daniel Šoltis – bicí). Koncert se koná 3. května v Janáčkově divadle a je součástí festivalu JAZZFESTBRNO 2020.  více

V pátek 14. února se v brněnském Sono centru odehrál žánrově pestrý festival, který byl současně oslavou tří dekád činnosti tří vydavatelských větví, které si spojujeme s původním jednoduchým názvem Indies Records. V průběhu let se vydavatelství Indies Records rozdělilo na tři subjekty se třemi svébytnými edičními katalogy – Indies MG, Indies Scope a Indies Happy Trails, za nimiž stojí vydavatelské osobnosti Miloš Gruber, Milan Páleš a Jaromír Kratochvíl.  více

Evolet je umělecké jméno v Brně usazené slovenské písničkářky a vystudované psycholožky Evy Jurčákové. Její první veřejnou hudební aktivitou bylo trio Soundno, na které později navázala několika fázemi projektu, který si už říkal také Evolet. Bylo to nejprve duo s kytaristou Jurajem Serišem, poté krátce větší spíše příležitostné uskupení s výrazným ženským prvkem (vedle Evy v ní zpívaly Hana Voříšková a Hana Fatamorgana), až nakonec vznikla plnohodnotná kapela, v níž autorku písní doprovázejí tři zkušení brněnští hráči: Martin Kyšperský (zde především baskytara plus další nástroje), Antonín Koutný (kytara) a Jakub Kočička (bicí).  více

Osudová komedie, třetí díl hudební trilogie či fantasy muzikál. Těmito přívlastky vymezují inscenátoři nový autorský kus Ráj z dílny dvojice Zdenek Merta a Stanislav Moša. Jejich už deváté společné dílo na poli hudebního divadla mělo včera premiéru na velké scéně Městského divadla Brno. Výsledek budí rozpaky.  více