Brno a jeho chrámy: letošní ročník zahájí koncert Horňácké muziky Petra Mičky

Brno a jeho chrámy: letošní ročník zahájí koncert Horňácké muziky Petra Mičky

Brněnskou sakrální historii i současnost představuje projekt Brno a jeho chrámy, který pořádá TIC BRNO ve spolupráci s Biskupstvím brněnským, křesťanskými farnostmi v Brně, Židovskou obcí Brno a brněnskou pobočkou Židovského muzea v Praze. Jeho součástí jsou komentované prohlídky a přednášky týkající se brněnských chrámů i významných osobností spojených s církví, a také možnost navštívit hned 7 brněnských kostelů. V polovině června ho odstartuje koncert s Horňáckou muzikou Petra Mičky.

„V Brně se vždy setkávalo více kultur i náboženství. Multikulturalita je součástí identity Brna. Chceme s tím seznámit návštěvníky a obohatit je o další náhled na historii i současnost Brna,” říká Jana Janulíková, ředitelka TIC BRNO. „Letos vás srdečně zveme na zahajovací koncert s Horňáckou muzikou Petra Mičky, který se uskuteční 16. června v rajské zahradě Augustiniánského opatství na Mendelově náměstí. Zároveň se budete moci se vstupenkou na koncert podívat také do Muzea starobrněnského opatství, kde nově visí vzácný originál Rubensova obrazu Svatý Augustin,” zve Janulíková.

Od 15. června do 15. září se od úterka do soboty můžete podívat do baziliky Nanebevzetí Panny Marie, kostela sv. Tomáše (oba 13:30–17:30), kostela J. A. Komenského a kostela sv. Michala (oba 14:00–18:00). Takřka celodenně návštěvníky uvítá minoritský kostel sv. Janů s Loretou. Své brány otevřou i dvě speciální místa – nejmladší brněnský kostel, bl. Marie Restituty na Lesné (soboty od 14:00–17:00), a naopak nejstarší funkční kostel v Brně – sv. Jiljí v Komárově (soboty a neděle). Zahajovací koncert proběhne 16. června 2022 od 19:30 v Rajském dvoře augustiniánského opatství.

Součástí projektu jsou také komentované procházky s průvodcem. Na zcela nové trase, vhodné i pro rodiče s dětmi, se vydáme Po stopách brněnské židovské komunity. Zjistíme, jak vypadalo středověké ghetto, kde stávaly někdejší velké synagogy a proč vlastně v Brně nemáme historické židovské památky. S dalšími procházkami se zaměříme na historii českobratrské církve v Brně, nenápadný kostelík sv. Rodiny na Grohově, věže brněnské katedrály a hned několik prohlídek nám představí kapucínský klášter a hrobku. Nejen pro rodiny s dětmi jsou připraveny pracovní listy, se kterými si mohou samy projít jednotlivé kostely v Brně a seznámit se zábavnou formou s jejich zajímavostmi.

Horňácká muzika Petra Mičky/ foto Helena Bretfeldová

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější