Brno Contemporary Orchestra: 100 metronomů a 1 šifra u mistra Augustina

Brno Contemporary Orchestra: 100 metronomů a 1 šifra u mistra Augustina

V rámci červencových dvoustých oslav narození Řehoře Mendla se k blahopřání připojí také Brno Contemporary Orchestra. Ve středu v kostele sv. Augustina zahraje několik skladeb od autorů jejichž iniciály jmen se přetavily v tajnou šifru. Koncert řídí Pavel Šnajdr.

„Většina lidí dneska věří médiím a statistikám, které je utvářejí a podporují. Všichni vědí co je správné, jak má vypadat hezký pokoj, co je zábavné a co kreativní, kde nám má chutnat jídlo a kde je to skutečně krásné. Víme, kdo je velký umělec, kdo velký vědec a vlastně, kde si kdejaká celebrita říhla. Žijeme na zprůměrovaných faktech, která eufemisticky můžeme nazývat demokracií, nebo zlatou střední cestou. Prokazatelně však svět už nějakých pár tisíc let funguje jinak a spíše než průměr jej utvářejí a profilují vybočení někdy podprůměrná a jindy nadprůměrná. Chceme-li průměrovat, musíme se vykašklat na člověka. Svět pořád ozařují tři paprsky, které osvětlují skutečnost - věda, víra a umění. Ve všech svých podobách. Bylo to tak za Mendela, který místo normálního, spořádaného, úctyhodného života pozoroval počasí a barvy květů hrášku a byl považován za totálního exota a je to tak i dnes, kdy umíme naprogramovat chybu, nebo pojmenovat jiná pohlaví, ale s jinakostí máme pořád problém. Věda nezná kdyby a tak vypovídá o minulosti, která nám dává poučení a zkušenost, víra taky nezná kdyby, ale otevírá nám možnost lepšího světa a taky smysl naší bezbřehé existence. Umění sice kdyby uznává, ale taky jej nedokáže zrealizovat, a tak je mnohdy skutečnější, krásnější, ale i bolestnější než všechny reality dohromady. Vybrali jsme skladby, které snad mohou evokovat Mendelovu strastiplnou cestu k víře, vědě i umění, které nepochybně, jako tři paprsky, osvětlují skutečnost, ale nijak ji ničemu nepřizpůsobují. Vybrali jsme skladby, které v Brně většinou nezazněly, které nelžou a které vás uchvátí, přibližuje svou svůj výběr dramaturg Viktor Pantůček.

Festivalový koncert s názvem Věda, víra, umění proběhne ve středu 20. července 2022 od 19:00 v kostele sv. Augustina (náměstí Míru, Brno).

„Tajnou“ šifrou myslíme návod k dramaturgii koncertu. Zobrazí se vám při pohledu na program koncertu – viz níže. Je to opět taková intelektuální hříčka našeho geniálního dramaturga Viktora Pantůčka Spektakulární pro posluchače a asi i pro nás bude především závěrečná Ligetiho skladba koncipovaná pro sto mechanických metronomů. Tímto bych rád využil média k výzvě, že nám jich do stovky ještě pár schází, tak pokud by někdo mohl zapůjčit, budeme rádi. Naštěstí nám valnou většinu zapůjčil pražský Orchestr Berg, za to ještě jednou moc děkujeme! Tentokrát je koncert bez vstupenek a pozor má být hrozné horko, takže bude ideální přijít se ochladit do kostela!!“ říká umělecký šéf a dirigent souboru Pavel Šnajdr.

Na koncertě zazní hudba autorů, kteří žili v době výstavby kostela ve 30. letech minulého století, kdy ho tam v rámci výročí 1500 let od úmrtí Sv. Augustina na tehdy svém pozemku vystavěl brněnský augustiniánský řád. Koncert se uskutečňuje v rámci Mendel festivalu, který propojuje vědu, víru a zábavu a začal již tuto neděli 17. července a potrvá až do 24. července (nejen) na Mendlově náměstí v Brnědodal jeden z hlavních organizátorů festivalu Matěj Hollan.

PROGRAM KONCERTU:

TŘI PAPRSKY, KTERÉ OSVĚCUJÍ SKUTEČNOST

VĚDA, VÍRA, UMĚNÍ

20. července 2022 v 19:00 kostel sv. Augustina, náměstí Míru, Brno

Olivier MEssiaen - Oiseaux exotiques (1955) pro klavír a komorní ensemble

Pavel Zemek Novák - Pocta P. Ježíšovi. I. Koncert pro anglický roh a komorní soubor

Luigy Dallapiccola – Parole di San Paolo (1964)

George Enescu – Chamber symphony in E major for 12 instruments (1945)

György Ligeti - Poème symphonique (1962)

Obsazení:

Irena Troupová – soprán

Kateřina Hebelková - mezzosoprán

Helena Weiser - klavír

Brno Contemporary Orchestra - Pavel Šnajdr - dirigent

BCO/ foto archiv souboru

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější