Brno Contemporary Orchestra a Terén: Sedm skladeb a sedm hotelů

Brno Contemporary Orchestra a Terén: Sedm skladeb a sedm hotelů

Sedmidílná minisérie koncertů vzniká ve spolupráci Brno Contemporary Orchestra a dramaturgické a produkční platformy Terén, nese název Please, Do Not Disturb. Orchestr nahrál a natočil sedm skladeb v sedmi hotelech. První online vysílání je ohlášeno na tento víkend. Mezi sólisty je Pavel Zlámal, Milan Paľa, Tomáš Krejčí a Josef Klíč.

Od 15. do 21. března odvysílá BCO na svém youtube kanálu v premiérách sedm krátkých filmů. Skladby současných autorů jsou v nich ilustrovány příběhy skutečných i vymyšlených návštěvníků jakož i samotnou architekturou a atmosférou hotelů, jejichž pokoje již téměř rok zejí prázdnotou. Zazní světová premiéra od skladatele a koncertního mistra violoncell orchestru opery ND Brno Josefa Klíče. Dále tři kompozice napsané, nebo aranžované přímo pro BCO. Jedna jazzem a jedna rockem inspirovaná skladba z posledního desetiletí a taky koncertantní kompozice z konce šedesátých let minulého století, kterou v Brně premiéroval právě BCO. Mezi sólisty je saxofonista Pavel Zlámal, houslista Milan Paľa, barytonista Tomáš Krejčí a violoncellista Josef Klíč. Své hudební i filmové role budou hrát členové BCO, včetně dirigenta Pavla Šnajdra a to v mnohdy zcela nových a nečekaných pozicích a souvislostech. Projekt vznikl ve spolupráci s dramaturgickou a produkční platformou Centra experimentálního divadla Terén. Jednotlivé večery s BCO můžete sledovat na jejich YT kanále. První proběhne už 15. března od 19:00.

„Jsme orchestr, který svou podstatou reaguje na situaci ve společnosti. Před rokem jsme hráli z izolace, pak jsme si dovolili pár koncertů a nahrávek, a nakonec musíme posunout o rok celou jubilejní 10.  koncertní sezonu! Co dál? Můžeme jet na služební cestu. Tak jsme vyrazili do hotelů, které zejí prázdnotou a bojují o přežití, stejně jako my. Našli jsme s tvůrčím týmem z Terénu, dramaturgem Viktorem Pantůčkem, filmaři Annou Babjárovou a Martinem Svobodníkem pro nás úplně nový formát takových soudobých filmových klipů – propojených hudbou, architekturou, aktuálním děním a příběhy. Výsledné filmy vypadají velmi zajímavě. Režiséři z nás všech udělali herce a pracovně si teď žertem říkáme Best Covid Orchestra“, s úsměvem vysvětluje dirigent a umělecký vedoucí BCO Pavel Šnajdr.

Seznam míst a skladeb:

PARALELNÍ SVĚTY V HOTELU BARCELÓ
hotel Barceló Brno Palace

Michal Wroblewski: herzmerz (2019)

LÁSKA Z PALÁCE

Palác Padowetz (bývalý hotel)

Mario Buzzi, Leo Fall: Operety (2014), (úpravy árií na objednávku BCO), Tomáš Krejčí - baryton

MEJLA A FRANK V PREZIDENTSKÉM APARTMÁ

hotel Cosmopolitan Bobycentrum

Josef Klíč: Plastic Meat (2021) (světová premiéra) 

PALA V PALACE

Grandezza Hotel Luxury Palace

Miroslav Tóth: Pozdravy trúfalým časom (2020), (na objednávku BCO), Milan Paľa - housle

FANTOM HOTELU CONTINENTAL

Hotel Continental

Zbyněk Vostřák: Kyvadlo času pro violoncello, 4 orchestrální skupiny a elektronické varhany (1967), Josef Klíč - violoncello

RYTMUS VELKOMĚSTA

Grandhotel Brno

Martin Burlas: Amnesia pro flétnu, tenor saxofon, trombon, tubu, syntetizér, bicí a smyčcový kvintet (2012)

VRAŽDA V HOTELU SANTON

Orea Hotel Santon Brno

Pavel Zlámal: Organizace (2019), (na objednávku BCO), Pavel Zlámal - saxofon 

Pojítkem a nedílnou součástí všech sedmi hotelových koncertů je cyklus unikátních, audiovizuálních objektů DO NOT DISTURB (DND) estetika, filozofa zvuku, multimediálního tvůrce a hotelového hosta Jozefa Cserese z roku 2021.

Realizační tým:

Anna Babjárová / Martin Svobodník – scénář, kamera, režie

Jiří Mottl / Jiří Klement – hudební a zvuková režie

Jonáš Garaj – světelný design

Jozef Fertal – osvětlovač
Jozef Cseres – objekty DND

Členové Brno Contemporary Orchestra, dirigent Pavel Šnajdr

Foto Jan Prokopius

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Nejčtenější