Brno Contemporary Orchestra a Terén: Sedm skladeb a sedm hotelů

Brno Contemporary Orchestra a Terén: Sedm skladeb a sedm hotelů

Sedmidílná minisérie koncertů vzniká ve spolupráci Brno Contemporary Orchestra a dramaturgické a produkční platformy Terén, nese název Please, Do Not Disturb. Orchestr nahrál a natočil sedm skladeb v sedmi hotelech. První online vysílání je ohlášeno na tento víkend. Mezi sólisty je Pavel Zlámal, Milan Paľa, Tomáš Krejčí a Josef Klíč.

Od 15. do 21. března odvysílá BCO na svém youtube kanálu v premiérách sedm krátkých filmů. Skladby současných autorů jsou v nich ilustrovány příběhy skutečných i vymyšlených návštěvníků jakož i samotnou architekturou a atmosférou hotelů, jejichž pokoje již téměř rok zejí prázdnotou. Zazní světová premiéra od skladatele a koncertního mistra violoncell orchestru opery ND Brno Josefa Klíče. Dále tři kompozice napsané, nebo aranžované přímo pro BCO. Jedna jazzem a jedna rockem inspirovaná skladba z posledního desetiletí a taky koncertantní kompozice z konce šedesátých let minulého století, kterou v Brně premiéroval právě BCO. Mezi sólisty je saxofonista Pavel Zlámal, houslista Milan Paľa, barytonista Tomáš Krejčí a violoncellista Josef Klíč. Své hudební i filmové role budou hrát členové BCO, včetně dirigenta Pavla Šnajdra a to v mnohdy zcela nových a nečekaných pozicích a souvislostech. Projekt vznikl ve spolupráci s dramaturgickou a produkční platformou Centra experimentálního divadla Terén. Jednotlivé večery s BCO můžete sledovat na jejich YT kanále. První proběhne už 15. března od 19:00.

„Jsme orchestr, který svou podstatou reaguje na situaci ve společnosti. Před rokem jsme hráli z izolace, pak jsme si dovolili pár koncertů a nahrávek, a nakonec musíme posunout o rok celou jubilejní 10.  koncertní sezonu! Co dál? Můžeme jet na služební cestu. Tak jsme vyrazili do hotelů, které zejí prázdnotou a bojují o přežití, stejně jako my. Našli jsme s tvůrčím týmem z Terénu, dramaturgem Viktorem Pantůčkem, filmaři Annou Babjárovou a Martinem Svobodníkem pro nás úplně nový formát takových soudobých filmových klipů – propojených hudbou, architekturou, aktuálním děním a příběhy. Výsledné filmy vypadají velmi zajímavě. Režiséři z nás všech udělali herce a pracovně si teď žertem říkáme Best Covid Orchestra“, s úsměvem vysvětluje dirigent a umělecký vedoucí BCO Pavel Šnajdr.

Seznam míst a skladeb:

PARALELNÍ SVĚTY V HOTELU BARCELÓ
hotel Barceló Brno Palace

Michal Wroblewski: herzmerz (2019)

LÁSKA Z PALÁCE

Palác Padowetz (bývalý hotel)

Mario Buzzi, Leo Fall: Operety (2014), (úpravy árií na objednávku BCO), Tomáš Krejčí - baryton

MEJLA A FRANK V PREZIDENTSKÉM APARTMÁ

hotel Cosmopolitan Bobycentrum

Josef Klíč: Plastic Meat (2021) (světová premiéra) 

PALA V PALACE

Grandezza Hotel Luxury Palace

Miroslav Tóth: Pozdravy trúfalým časom (2020), (na objednávku BCO), Milan Paľa - housle

FANTOM HOTELU CONTINENTAL

Hotel Continental

Zbyněk Vostřák: Kyvadlo času pro violoncello, 4 orchestrální skupiny a elektronické varhany (1967), Josef Klíč - violoncello

RYTMUS VELKOMĚSTA

Grandhotel Brno

Martin Burlas: Amnesia pro flétnu, tenor saxofon, trombon, tubu, syntetizér, bicí a smyčcový kvintet (2012)

VRAŽDA V HOTELU SANTON

Orea Hotel Santon Brno

Pavel Zlámal: Organizace (2019), (na objednávku BCO), Pavel Zlámal - saxofon 

Pojítkem a nedílnou součástí všech sedmi hotelových koncertů je cyklus unikátních, audiovizuálních objektů DO NOT DISTURB (DND) estetika, filozofa zvuku, multimediálního tvůrce a hotelového hosta Jozefa Cserese z roku 2021.

Realizační tým:

Anna Babjárová / Martin Svobodník – scénář, kamera, režie

Jiří Mottl / Jiří Klement – hudební a zvuková režie

Jonáš Garaj – světelný design

Jozef Fertal – osvětlovač
Jozef Cseres – objekty DND

Členové Brno Contemporary Orchestra, dirigent Pavel Šnajdr

Foto Jan Prokopius

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

U příležitosti svých loňských 66. narozenin vydal dokumentarista, písničkář, hudebník, divadelník a spisovatel Jiří Vondrák dvojalbum, které je spíše (téměř) reprezentativním průřezem jeho hudebními aktivitami než výběrem největších hitů. Více než o „best of“ jde o zajímavou směs typu „od hitů k raritám“, od starých písní k novým a od folku k bigbítu. Výborná příležitost pro základní seznámení s Vondrákem coby renesanční osobností brněnské scény, díky jinde nevydaným nebo stěží sehnatelným nahrávkám nepostradatelná kolekce pro sběratele a v neposlední řadě 2CD, jehož minimálně první polovina se moc dobře poslouchá.  více

Tramp-swingová kapela s brněnskými kořeny Hajcman (název je odvozený z pojmenování důlní ocelové výztuže odkazuje k zálibě frontmana, jeskyňáře Martina Škrobáka; jeho první kapela se ostatně jmenovala Stalaktit) vydala očekávané debutové album Jednou to bude. Kdo předpokládal, že půjde o autorský projekt, tipoval správně. Ovšem nikoliv z pera členů kapely, přestože malá dvoupísňová ochutnávka od Martina Škrobáka dává naději na další desku poskládanou z vlastního autorského zpěvníku. Gros debutové písňové kolekce plánované více než desetiletí pochází ze šuplíku Jaroslava Velinského alias Kapitána Kida. Tato legenda trampské písně je i Martinův dlouholetý kamarád, spolupracovník a vzor. Jak je popsáno ve sleevenote k albu i k připojenému zpěvníčku, nahrávku „prastarých vykopávek“ plánoval Kapitán Kid už kolem roku 2005 ještě s předchozí Škrobákovou kapelou Banjo Gang. Ke společnému nahrávání s Martinem a jeho kamarády nakonec došlo, ovšem přednost dostaly Velinského nejznámější trampské hity na CD Tempo di kůň (vyšlo 2007). Na již provedenou inventuru šuplíků a Kapitánem Kidem revidovaný předvýběr tak přišel čas až několik let po autorově smrti – jde tedy víceméně o hold váženému autorovi.  více

V rámci týdenního hudebního maratonu Please, do not disturb, který se uskutečnil 15.–21. března, navštívilo komorní těleso Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdra sedm brněnských hotelů. V nich dalo zaznít výběru z děl současných hudebních skladatelů. Projekt, který vznikl ve spolupráci s platformou Terén – Pole performativního umění, však nechtěl být pouhým záznamem koncertů. A tak měl každý večer své tematické ukotvení, režii i herce. O prvních čtyřech „hotelových toulkách“ jsme referovali v předchozí recenzi – dnes je na řadě závěrečná hotelová trojice.  více

Zatímco koncertní sály a operní domy zejí prázdnotou, v sedmi brněnských hotelích bylo díky komornímu tělesu Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdra a platformě Terén – Pole performativního umění neobvykle rušno. Každý večer v týdnu od 15. do 21. března měli milovníci moderní artificiální hudby možnost navštívit prostřednictvím služby YouTube jeden z vybraných hotelů. Mohli se nechat pohltit nejen přízračnou atmosférou prázdných pokojů a chodeb, ale také pestrou dramaturgií spojenou s netradičním vizuálním uchopením. Cyklus Please, do not disturb, jak svůj počin Brno Contemporary Orchestra a Terén nazvali, nesestával pouze z tradičních koncertních záznamů. Každým večerem totiž prostupovala ještě samostatná „příběhová“ linka, která někdy přímo, jindy jen zpovzdálí interagovala s hudebníky či samotným prostorem.  více

Kulturní svět stále hledá cesty, jak krásy hudby přenést z prázdných sálů k divákům doma. V rámci možností se to ale naštěstí daří a před umělci se otevírají nové výzvy. Jednu takovou pokořilo půvabné dámské trio Drei Engeln, když do virtuálního světa vyslalo svůj první streamovaný koncert, který ale ze svého brněnského působiště přeneslo do kostela Všech svatých v Rožnově pod Radhoštěm. Téměř hodinový program zaměřený převážně na barokní skladby obsahoval stylově i tematicky pestrou nabídku ve zpěvně-cembalovém obsazení.  více