Brno Contemporary Orchestra: Hudební pocta Bohuslavu Fuchsovi v obřadní síni

26. únor 2025, 11:00

Brno Contemporary Orchestra: Hudební pocta Bohuslavu Fuchsovi v obřadní síni

Soubor Brno Contemporary Orchestra zve na koncert AUDIO, který rozezvučí obřadní síň brněnského Ústředního hřbitova. Hudební večer je poctou k 130. výročí narození architekta Bohuslava Fuchse, autora této jedinečné stavby. Současně je pozvánkou k hlubokému poslechu v prostoru, který sám o sobě vypráví.

„Spojení koncertu a obřadní síně se může na první pohled jevit jako nepatřičné. Zodpovědně, a s veškerou pietou jsme však hledali prostor, který by co nejvíce rezonoval s termínem, ale i realitou ticha. Hledali jsme tiché místo pro tichý koncert. Koncert je poctou této ikonické stavbě Bohuslava Fuchse, je tichou, hudebně abstraktní vzpomínkou nikoliv na to, co již není, ale na to, co zůstává v našich myslích i srdcích při soustředěném poslechu,“ říká dramaturg BCO Viktor Pantůček.

Program koncertu tvoří díla, která pracují s tichem, ozvěnou i prostorem. Zazní Kniha chvění (Kapitola III) brněnského skladatele Petera Grahama, která měla úspěšnou premiéru na Ostravských dnech nové hudby. Dále uslyšíme Piano Concerto No. 2 skladatele Petra Bakly v interpretaci výjimečného Miroslava Beinhauera. V druhé polovině koncertu se prostor obřadní síně ponoří do subtilních struktur skladby Lento, lento, molto lento švýcarského mistra tiché hudby Jürga Freye. Koncert završí světová premiéra skladby Iana Mikysky, napsaná přímo pro tento prostor. Právě propojení jemných hudebních textur s prostorem určeným k rozjímání a vzpomínání od Bohuslava Fuchse slibuje mimořádný a hluboce sugestivní zážitek. Koncert je ohlášený na 3. března 2025 od 19:00 v obřadní síni Ústředního hřbitova Brno.

V rámci přestávky bude možné navštívit hrob Bohuslava Fuchse, který leží jen pár kroků od obřadní síně. „Bohuslav Fuchs nejenže formoval moderní tvář Brna, ale ve svých stavbách hledal ideální formu pro jejich účel. Při tomto koncertu budeme mít příležitost mu symbolicky vzdát hold,“ dodává Pantůček. Prostor Obřadní síně je jedním z vrcholů Fuchsovy tvorby – strohý, funkční a přesto nesmírně působivý. Hudba zde nebude jen znít, ale bude se odrážet od jeho stěn, splývat s atmosférou a spoluutvářet jedinečný zvukový prostor.

Cyklus AUSKULTACE, jehož je tento koncert součástí, se zaměřuje na samotný akt poslechu a jeho vnímání v různých prostorových a akustických kontextech. Přičemž u Audia jsou zásadní vědomé naslouchání, rezonance prostoru i jemné zvukové nuance. „Naše AUDIOmetrické vyšetření je výjimečné v tom, že nezkoumá schopnost slyšení, ale podporuje, zlepšuje, snad i léčí schopnost poslouchání. Zahrané kompozice se budou prolínat s akustikou mimořádného prostoru, ale též rezonovat s odrazy vzpomínek v síni i v našich hlavách. A aby byl zážitek co nejintenzivnější, rozhodli jsme se, že ke skladbám promítneme partitury. Jdeme s kůží na trh…“ doplňuje dirigent Pavel Šnajdr.

BCO/ foto archiv souboru

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Nejčtenější