Brno Contemporary Orchestra: Koncert v jeskyni jako Lidské pásmo potoků a řek

Brno Contemporary Orchestra: Koncert v jeskyni  jako Lidské pásmo potoků a řek

Desátá slavnostní sezona Brno Contemporary Orchestra s podtitulem „We are the world“ pokračuje koncertem v jeskyni Výpustek v Moravském krasu. Součástí koncertu je Literární pásmo z textů Radka Štěpánka, průkopníka environmentální poezie, napsaných pro příležitost koncertu a též světová premiéra skladby Miroslava Tótha, která vznikla na objednávku souboru BCO.

„Koncert je postaven na paralelním proudu textu a hudby. Nejedná se o zhudebňování, ani o jazykovou ilustraci. Obě složky, hudební i textová, jsou zcela svébytné, a přesto se v náhodných, i když promyšlených, atmosférách potkávají. Oslovili jsme básníka a rybáře Radka Štěpánka, aby pro nás napsal text o vodě a vzniklo Lidské pásmo potoků a řek. Přednese, přečte, zahraje a prožije je Petr Kubes v rámci mého režijního konceptu“ doplňuje Radim Nejedlý.

Poslední koncert BCO zavedl posluchače mezi torza letadel do zvukově zajímavého prostoru pádové zkušebny FSI VUT. V neděli 24. dubna od 17:00 si soubor vyzkouší akustiku jeskyně, a to v rámci speciálního environmentálního projektu v režii Radima Nejedlého koncipovaného u příležitosti Světového dne vody. Součástí koncertu je Literární pásmo z textů Radka Štěpánka, průkopníka environmentální poezie, napsaných pro příležitost koncertu a též světová premiéra skladby Miroslava Tótha, která vznikla na objednávku souboru BCO.

„Skladby byly vybrány tak, aby o něčem vypovídaly, ale aby se zbytečně nevykecávaly. Chronon litevského skladatele Šarunase Nakase je o čase a jeho plynutí bez hodin i kalendářů. Chronon je nejmenší časová jednotka, která však není převoditelná na vteřiny, roky či miliardy let. Kya znamená stovky let před současností, před jakoukoliv současností KYA italského skladatele Giacinta Scelsiho je nebeský diamant i jednotka nerozlišitelného času. Říká se, že písnička většinou odpovídá délkou průměrné souloži a tempem a rytmem tlukotu zdravého srdce. Co když je však člověk poněkud melancholický či krapet zborcený, jaký pak má srdce rytmus. Herzmerz Michala Wroblevského je lidskou reflexí unikajícího, i když měřitelného času. Predbežný konec, kompozice Miroslava Tótha, zkomponovaná na objednávku BCO pro tento koncert, snad bude skutečně pouze koncem předběžným a nikoliv zcela definitivním. Ještě pořád platí, že nikdy není pozdě a my, lidé, naštěstí můžeme mnohé pro vodu a tím i pro lidstvo udělat. Вода і музика нас єднають…“ vysvětluje svůj záměr projektu dramaturg Viktor Pantůček.

Program:
Šarūnas Nakas: Chronon
Giacinto Scelsi: KYA
Michal Wroblewski: Herzmerz
Miroslav Tóth: Predbežny konec

Radek Štěpánek - Lidské pásmo potoků a řek (text)
Petr Kubes – recitace
Režie - Radim Nejedlý
Monika Knoblochová – hammerklavier
BCO - dirigent Pavel Šnajdr

Harmonogram akce:

15:50 – pro zájemce prohlídka jeskyně

17:00 – koncert v jeskyni

18:30 – pro zájemce odjezd autobusem z parkoviště u jeskyně Výpustek (jízdenku lze zakoupit ve speciálním balíčku se vstupenkou)

Pavel Šnajdr/ foto BCO

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější