Brno Contemporary Orchestra: Koncert v jeskyni jako Lidské pásmo potoků a řek

Brno Contemporary Orchestra: Koncert v jeskyni  jako Lidské pásmo potoků a řek

Desátá slavnostní sezona Brno Contemporary Orchestra s podtitulem „We are the world“ pokračuje koncertem v jeskyni Výpustek v Moravském krasu. Součástí koncertu je Literární pásmo z textů Radka Štěpánka, průkopníka environmentální poezie, napsaných pro příležitost koncertu a též světová premiéra skladby Miroslava Tótha, která vznikla na objednávku souboru BCO.

„Koncert je postaven na paralelním proudu textu a hudby. Nejedná se o zhudebňování, ani o jazykovou ilustraci. Obě složky, hudební i textová, jsou zcela svébytné, a přesto se v náhodných, i když promyšlených, atmosférách potkávají. Oslovili jsme básníka a rybáře Radka Štěpánka, aby pro nás napsal text o vodě a vzniklo Lidské pásmo potoků a řek. Přednese, přečte, zahraje a prožije je Petr Kubes v rámci mého režijního konceptu“ doplňuje Radim Nejedlý.

Poslední koncert BCO zavedl posluchače mezi torza letadel do zvukově zajímavého prostoru pádové zkušebny FSI VUT. V neděli 24. dubna od 17:00 si soubor vyzkouší akustiku jeskyně, a to v rámci speciálního environmentálního projektu v režii Radima Nejedlého koncipovaného u příležitosti Světového dne vody. Součástí koncertu je Literární pásmo z textů Radka Štěpánka, průkopníka environmentální poezie, napsaných pro příležitost koncertu a též světová premiéra skladby Miroslava Tótha, která vznikla na objednávku souboru BCO.

„Skladby byly vybrány tak, aby o něčem vypovídaly, ale aby se zbytečně nevykecávaly. Chronon litevského skladatele Šarunase Nakase je o čase a jeho plynutí bez hodin i kalendářů. Chronon je nejmenší časová jednotka, která však není převoditelná na vteřiny, roky či miliardy let. Kya znamená stovky let před současností, před jakoukoliv současností KYA italského skladatele Giacinta Scelsiho je nebeský diamant i jednotka nerozlišitelného času. Říká se, že písnička většinou odpovídá délkou průměrné souloži a tempem a rytmem tlukotu zdravého srdce. Co když je však člověk poněkud melancholický či krapet zborcený, jaký pak má srdce rytmus. Herzmerz Michala Wroblevského je lidskou reflexí unikajícího, i když měřitelného času. Predbežný konec, kompozice Miroslava Tótha, zkomponovaná na objednávku BCO pro tento koncert, snad bude skutečně pouze koncem předběžným a nikoliv zcela definitivním. Ještě pořád platí, že nikdy není pozdě a my, lidé, naštěstí můžeme mnohé pro vodu a tím i pro lidstvo udělat. Вода і музика нас єднають…“ vysvětluje svůj záměr projektu dramaturg Viktor Pantůček.

Program:
Šarūnas Nakas: Chronon
Giacinto Scelsi: KYA
Michal Wroblewski: Herzmerz
Miroslav Tóth: Predbežny konec

Radek Štěpánek - Lidské pásmo potoků a řek (text)
Petr Kubes – recitace
Režie - Radim Nejedlý
Monika Knoblochová – hammerklavier
BCO - dirigent Pavel Šnajdr

Harmonogram akce:

15:50 – pro zájemce prohlídka jeskyně

17:00 – koncert v jeskyni

18:30 – pro zájemce odjezd autobusem z parkoviště u jeskyně Výpustek (jízdenku lze zakoupit ve speciálním balíčku se vstupenkou)

Pavel Šnajdr/ foto BCO

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Soubor Ensemble Opera Diversa brněnským posluchačům již několikrát představil skladby Davida Matthewse (*1943), dokonce se ve většině případu jednalo o světové či české premiéry. Ke skladatelovu letošnímu jubileu přispělo jmenované těleso, respektive jeho komorní odnož Diversa Quartet v čele s dramaturgem Jiřím Čevelou koncertem 20. září v prostorách Vily Löw–Beer. Programu sestavenému z děl skladatelů, kteří jsou úzce spojeni s osobností Davida Matthewse, včetně jeho autorské skladby, předcházela hodinová beseda za přítomnosti samotného skladatele. Matthews je skladatel britského původu s dlouholetými vazbami na brněnský okruh skladatelů a muzikologů. Kromě účasti na tzv. bytových seminářích v osmdesátých letech ho pojí také přátelství s několika osobnostmi jako je skladatel, pedagog a hobojista Pavel Zemek Novák (*1957).  více

V pondělí 18. září se v Rytířském sále Nové radnice uskutečnilo velmi neobyčejné přijetí: primátorka Markéta Vaňková iniciovala setkání více než třech desítek sbormistryň a sbormistrů, kterým tak při příležitosti projektu Rok sborů vyjádřila dík za jejich soustavný přínos k obohacování brněnské hudební scény a za mimořádnou péči o kulturní život našeho města. Fakt, že se v Brně můžeme pyšnit stovkou aktivních pěveckých sborů fungujícími napříč generacemi a profesemi, s sebou totiž nepřináší pouze velké množství koncertů či kultivaci talentů. Aktivní sborová komunita znamená pro město také početnou skupinu lidí věnujících volný čas společné tvůrčí činnosti a v neposlední řadě právě sboristé tvoří i poučené publikum pravidelně navštěvující ostatní kulturní akce.  více

Filharmonie Brno v čele se šéfdirigentem Dennisem Russellem Davisem a Českým filharmonickým sborem Brno vkročila 14. září v Janáčkově divadle do nové 68. sezony. Nadcházející koncertní sezona 2023/2024 nabídne pestrou paletu koncertních cyklů. Mnohé z večerů jsou v rámci oslav roku české hudby (2024) věnovány právě českým skladatelům a jejich (nejen) hudebnímu odkazu. Filharmonie ale také pořádá nebo se podílí na významných mezinárodních festivalech jako je například Moravský podzim, který začne prvního října. Těleso si pro svůj zahajovací koncert vybralo monumentální vokální dílo Gustava Mahlera – jeho druhou symfonii s podtitulem Vzkříšenívíce

Již nezvyklý podtitul „XI. ročník hudebních a divadelních slavností předtím, než…“ dával tušit, že jedenáctý ročník festivalu Olomoucké barokní slavnosti bude něčím výjimečný. Jen málokdo však nejspíše věděl, že závěrečný koncert 11. ročníku festivalu bude také jeho posledním večerem vůbec. Koncert souboru Societas Incognitorum pod uměleckým vedením Eduarda Tomaštíka, který se odehrál v sobotu 9. září v olomouckému kostele Panny Marie Sněžné, totiž uzavřel nejen letošní festivalovou řadu, ale také celou jedenáctiletou historii Olomouckých barokních slavností. V úvodní řeči však zazněl také příslib, že Volantes Orchestra (rezidenční orchestr festivalu) bude ve své činnosti nadále pokračovat. Jeho činnost by mohla určitým způsobem zaplnit tuto nově vzniklou díru na olomouckém festivalovém trhu.  více

Vlaky jako symbol odjezdu, příjezdu a návratu byly hlavním tématem druhého ročníku Mezinárodního festivalu židovské kultury ŠTETL FEST, který se konal na přelomu srpna a září. Čtyřdenní program v sobě propojil historické události židovských spoluobčanů odvezených z Brna do koncentračních táborů za druhé světové války s novodobými příběhy Ukrajinců, kteří do jmenovaného města před válkou utekli. Jako připomínka těchto událostí byl při zahájení festivalu na brněnském hlavním nádraží odhalen Památník zmizelých a na vybraných brněnských náměstích si mohou občané až do konce září prohlédnout výstavu Příběhy z Ukrajiny. Závěrečný koncert v režii Škampova kvarteta s podtitulem Vlaky konaný v neděli 3. září v Besedním domě byl pomyslnou tečkou za festivalem, při níž se hudebně i historicky umocnila otázka opouštění a návratů.  více

Nejčtenější