Brno Contemporary Orchestra: Nádech a dlouhý výdech pro čtyřicet utopených dětí na Mendlově náměstí

15. listopad 2024, 1:00
Brno Contemporary Orchestra: Nádech a dlouhý výdech pro čtyřicet utopených dětí na Mendlově náměstí

Koncert je věnovaný památce čtyřiceti dětí utopených za 2. světové války na Mendlově náměstí (20. 11. 1944). Na koncertě zazní dvě objednané kompozice ve světových premiérách, Dych pro orchestr od Adriána Demoče a meditativní Cvičení dechu a ducha od Pavla Zlámala. Vystoupí klarinetista Marek Švejkar, který zahraje v české premiéře skladby Domaines od Piera Bouleze a na závěr zazní poněkud netypické Akce od polského skladatele Krzysztofa Pendereckého.

Tragické události nešťastného amerického náletu na Brno v listopadu 1944 způsobily obrovské neštěstí. Stovky lidí zemřely, tisíce lidí zůstaly bez přístřeší. Jedna ze dvou a půl tisíce bomb zničila parovodní potrubí, které zatopilo několik sklepů, ve kterých se před náletem ukrývali obyvatelé Brna. Mnozí stihli uprchnout před vroucí vodou, ale čtyřicet dětí z německé školy na Mendlově náměstí to štěstí nemělo. Vydechly naposledy a po roce 1945 nezůstalo v Brně mnoho lidí, kteří by na ně vzpomínali. Koncert proběhne zítra, tedy 20. listopadu 2024 od 19:00 v Orlovně na Mendlově náměstí.

Celá koncertní sezóna 2024-25 Brno Contemporary Orchestra je věnována intenzivnímu, vnímavému a mnohdy panickému poslechu, na který v běžném životě je již velmi málo času. Hudba se stala hlukem, který nás chtě i nechtě obklopuje a stává se zbytnou či nezbytnou kulisou jiných aktivit. Je nesnadné a víceméně nepraktické se jenom tak posadit a nedělat nic jiného než poslouchat. Snad i proto jsme hledali inspiraci u lékařů, kteří neposlouchají jenom aby slyšeli, ale aby ze slyšného vyvodili výsledky a díky dlouholetým zkušenostem již dobře znají vhodná místa poslechu…. Hudba je však svébytným abstraktním zvukovým prostorem, procesem i strukturou, je otevřeným kódem, z nějž nemusíme vyvozovat konkrétní výsledky a identifikovat zdravotní či psychický stav, ale můžeme zůstat v onom nepopsatelném virtuálním prostoru hry se skleněnými perlami. Doufáme, že při poslechu se zatajeným dechem budeme myslet na to, že lepší je být dobrým, než špatným a zlým člověkem“, vysvětluje autor dramaturgického konceptu BCO Viktor Pantůček.

„To, že ještě žiji (je mi 81 let) je zásluhou známého brněnského zpěváka Milana Chladila, který byl ve vedlejším sklepu. Z něho se sám dostal ven a oznámil hasičům, že vedle jsou zavalení žáci. Hasiči nás včas vytáhli. Asi za půl hodiny byl náš sklep zaplaven vařící vodou z rozbitého dálkového topení. Jinak bychom nepřežili podobně jako žáci německé školy na Starém Brně naproti pivovaru. Tam zahynula spousta dětí…“ vypráví Vlastimil Čoupek, pamětník (2014).

Měl jsem to štěstí, že se mi během zkoušky na koncert podařilo masáží srdce zachránit život hráči z orchestru. Není to jednoduché rozhodnutí, ale musí být učiněno rychle. Není čas na hrdinství a myšlenky, zdali to zvládnete nebo ne. Zkrátka musíte, je to vaše povinnost. I hrůzy, které se stali na Mendlově náměstí přesně před osmdesáti lety jsou součástí našeho života a měli bychom o nich vědět a připomínat, že lidský život je dar, za který je třeba bojovat“, říká umělecký vedoucí a dirigent Pavel Šnajdr.

ADRIAN DEMOČ: Dych for Orchestra (objednávka BCO)

PIERRE BOULEZ: Domaines, pro klarinet a ensemble (1961–1968)

PAVEL ZLÁMAL: Cvičení dechu a ducha (objednávka BCO)

KRZYZSTOF PENDERECKI: Actions for Free Jazz Orchestra (1971)

MAREK ŠVEJKAR klarinet

BRNO CONTEMPORARY ORCHESTRA řídí PAVEL ŠNAJDR

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Nejčtenější