Brno Contemporary Orchestra: Pět premiér na místě, kde se ještě žádný koncert nekonal

Brno Contemporary Orchestra: Pět premiér na místě, kde se ještě žádný koncert nekonal

Brno Contemporary Orchestra pod vedením Pavla Šnajdra uvede koncert s podtitulem Stroje a strojky. Akce proběhne v pádové zkušebně Leteckého ústavu Fakulty strojního inženýrství VUT.

Koncert, původně plánovaný do hlavních výstavních prostor Technického muzea vedle Kaplanovy turbíny, musel být z důvodů poškození střechy v prosinci přesunut jinam. Podařilo se ale najít velmi atraktivní náhradu – pádovou zkušebnu Leteckého ústavu Fakulty strojního inženýrství VUT. Na koncertě zazní polydynamické studie Miloslava Ponce, nekonečná či neukončitelná trajektorie s označením C od Luboše Mrkvičky, pulzující variace Petra Hromádky, stochastické milníky Ianise Xenakise a mechanicky vybroušené piano Trevora Grahla. Během večera budou ve zkušebně vystaveny turbíny, na které si mohou zájemci před koncertem a po koncertě zahrát.

„Před sto dvaceti lety se na jedné maloměstské univerzitě v Brně potkal Robert Musil a Viktor Kaplan. Jeden dokončoval studia, aby se později vzdal vědecké kariéry a stal se jedním z nejvýznamnějších spisovatelů dvacátého století díky svému monumentálnímu „Muži bez vlastností“. Druhý sběhl od průmyslu a vědeckou kariéru na německé technice (dnešní VUT) právě zahajoval, a o deset let později pro svět vytvořil unikátní Kaplanovu turbínu. Mimo jiné v té době na nedalekém Klášterním, dnes Mendlově náměstí, pracoval i Leoš Janáček na své Její pastorkyni. Všichni tři se zřejmě potkávali, vždyť Brno bylo ještě větším maloměstem, než je dnes. Chceme všem připomenout, že výjimečně zvláštní osobnosti se při výjimečně zvláštních událostech potkávají i nyní a nemusí to být v pozlacených sálech, 3D vyumělkovaných studiích či na červených kobercích velkoměstských festivalů, že život, věda i umění se mohou potkávat i úplně jinde. Srdečně Vás zveme na koncert z racionálně konstruovaných kompozic, který proběhne v prostorech, kde se testují tak geniální stroje jako letadla a vesmírné družice. Hudební stroje a strojky rozezvučí pádovou zkušebnu Leteckého ústavu Fakulty strojního inženýrství Vysokého učení technického v Brně.“ vysvětluje svůj záměr dramaturg BCO Viktor Pantůček.

Koncert je ohlášený na 24. ledna 2022 od 19:30 v Pádové zkušebně Leteckého ústavu FSI, Technická 2, budova C3a.

„Poprvé se s orchestrem ocitneme v laboratoři. Je to pro nás velká výzva. 5 skladeb inspirovaných technikou, stroji. Ve spolupráci se skvělými lidmi z FSI se pokusíme rozeznít různé stroje, které nám zapůjčí a necháme i posluchače, aby si zkusili, že zajímavě může znít třeba i turbína. Určitě si tento projekt nenechte ujít, cestu vyznačíme, takže se určitě neztratíte“ doplňuje umělecký šéf a dirigent BCO Pavel Šnajdr.

Program koncertu:

STROJE A STROJKY

Miroslav Ponc – Pět polydynamických skladeb op. 3 (1923)

Luboš Mrkvička – For large ensemble, part C (2017)

Petr Hromádka – Variace na hrací strojky (objednávka BCO)

Iannis Xenakis – Jalons (1986)

Trevor Grahl – Dreams of machines (objednávka BCO)

Brno Contemporary Orchestra/ Pavel Šnajdr - dirigent

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Stroje a strojky

24.1.2022, 19:30 / Technické muzeum v Brně

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější