Brno Contemporary Orchestra pořádá závěrečný koncert z cyklu AUSKULTACE. Nese název FONIO

22. květen 2025, 10:00

Brno Contemporary Orchestra pořádá závěrečný koncert z cyklu AUSKULTACE. Nese název FONIO

Jak by zněla česká politika, kdyby místo slov promlouvala hudba? Brno Contemporary Orchestra zve posluchače na závěrečný koncert z cyklu AUSKULTACE s názvem FONIO, který se uskuteční na terase Vily Stiassni. Pět prezidentů, pět písmen, padesát let – a pět skladeb, které namísto přímého komentáře evokují atmosféru jednotlivých epoch. Sólistou večera bude Stanislav Vacek (viola) a Brno Contemporary Orchestra povede dirigent Pavel Šnajdr.

„Prvotní impuls přišel z křížovky. Otázka zněla: Současný prezident na pět písmen. Odpověď byla jednoduchá, ale v ten moment mi došlo, že na pět písmen se vejde nejen Petr Pavel, ale i Husák, Havel, Klaus a Zeman. A rázem bylo zadání jasné – pět prezidentů, pět písmen, padesát let, pět různých epoch, pět různých hudebních hlasů,“ říká dramaturg orchestru Viktor Pantůček. „Hudba v tomto případě není ilustrací ani parodií, ale svébytnou výpovědí o době. Skladby jsme nevybírali podle názvu, ale s ohledem na jejich vyznění, i když v abstraktní rovině, a tak trochu i s ohledem na dobu vzniku.“

Koncert nabídne pozoruhodně vyvážený program s výraznými kontrasty. Skladba Es ist genug pro violu a komorní soubor sovětského avantgardisty Edisona Denisova evokuje dusivou uzavřenost husákovské éry. Optimismus devadesátých let reprezentuje americká skladatelka Julia Wolfe s dílem Arsenal of Democracy, odkazujícím k ideálům i absurditě západního světa. Bouřlivé emoce a sonická přetížení přinese Amok / Koma Itala Fausta Romitelliho. Ironický odstup a konceptuální pohled zastupuje dílo General Bass legendárního Mauricia Kagela a celý večer zakončí znepokojivě systematický Forced March od Američana Davida Langa. Koncert je ohlášený na 28. května 2025 od 19:00 na terase Vily Stiassni.

Koncert FONIO uzavírá letošní sezónu cyklu AUSKULTACE, jehož jednotlivé večery tematizují různé aspekty poslechu – těla, prostoru, hlasu i smyslů. Tento poslední koncert se soustředí na hlas: co všechno může znamenat, jak zní, když mlčí, a jak ho hudba dokáže nahradit.

„Hlas není jen fyziologický jev. Je to naše zrcadlo, způsob reprezentace i zbraň. A právě to z něj činí fascinující téma pro hudební a hudebně dramaturgické interpretování. Nesnažíme se moralizovat ani analyzovat, ale jen naslouchat tomu, co rezonuje, třebas i velmi skrytě a tiše.“ doplňuje Pantůček.

Hudební večer se odehraje na terase Vily Stiassni – bývalé vládní vile a tím pádem i památném místě státní reprezentace i diplomatického protokolu. Koncert FONIO je nejen hudební událostí, ale i pozvánkou k reflexi – bez patosu, zato s posluchačsky i myšlenkově otevřeným přístupem. Vila bude přístupná i s otevřenou kavárnou již od 18.00 a k zakoupení budou též originální slosovatelné osmisměrky.

BCO/ foto archiv souboru

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

První brněnský koncert 30. ročníku „putovního“ festivalu Concentus Moraviae se odehrál v neděli 22. června v sále konventu Milosrdných bratří. V podání ansámblu a nocte temporis ve složení Anna Besson (traverso, musette), Myriam Rignol (viola da gamba), Béatrice Martin (cembalo), Simon Linné (theorba) a Reinoud Van Mechelen (tenor, umělecký vedoucí) zazněl program pojmenovaný Oh, ma belle brunette! (Ó, má krásna brunetko). Název brunetka je vedle označení hnědovlasé dámy také hudební forma vycházející z dvorské písně, která byla velmi populární ve Francii na přelomu 17. a 18. století. Pařížský vydavatel Christophe Ballard publikoval mezi lety 1703–1711 tři sbírky těchto brunetek, které doplňovaly i písně dvorské či pijácké. Tento repertoár při nedělním koncertu doplnilo několik instrumentálních kompozic.  více

Právě teď se ve francouzském městě na okraji Paříže Enghien-les-Bains koná XVII. výroční zasedání Sítě kreativních měst UNESCO (UCCN). Brno na tomto zasedání reprezentuje koordinátorka Brna - města hudby UNESCO Jana Padrnosová a Lukáš Pavlica z Odboru kultury Magistrátu města Brna, kteří se aktivně zapojují do odborných panelů, síťování a mezinárodní výměny zkušeností.  více

Jedním z nejzajímavějších souborů, které se na letošním ročníku mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae objevily, byl bezesporu Zefiro Torna pod vedením loutnisty Jurgena De bruyn. Jejich hudební program s názvem Balzám zazněl v sobotu 14. června na Panském dvoru v Telči a o den později na zámku v Jaroměřicích nad Rokytnou. Tento text se věnuje prvnímu z vystoupení.  více

Na prkna Janáčkova divadla zavítala v české premiéře opera Král Roger polského hudebního skladatele Karola Szymanowského. Titulní postavy se zhostil Jiří Brückler, královu choť, Roxanu, ztvárnila Veronika Rovná, Rogerovy pravé ruky, mudrce Edrisiho, se ujal Vít NosekPetr Nekoranec vystoupil coby Pastýř a hlavní zdroj Rogerova příkoří. Roli Velekněze nastudoval David Szendiuch, jako Diakonistka se objevila Jana Hrochová a sólový soprán a tenor zazněly v podání Evy Daňhelové a Pavla Valenty. Kromě sólistů vystoupil také Sbor a orchestr Janáčkovy opery NdB pod vedením Martina Buchty a Dětský sbor Brno se sbormistryní Valerií Maťašovou. Režie byla dílem Vladimíra Johna, scénu navrhl Martin Chocholoušek a kostýmy Barbora Rašková. Světelného designu se chopil Martin Kroupa a choreografii zpracovali Jan Kodet a Michal Heriban. Hudebního nastudování se ujal Robert Kružík, který premiérové provedení rovněž řídil.  více

Mezinárodní hudební festival Concentus Moraviae, který každoročně přináší světové interprety a vedoucí osobnosti artificiální hudby do více než dvaceti měst na Moravě a v Dolním Rakousku, zahájil v sobotu 31. května v Porta coeli v Předklášteří svůj jubilejní 30. ročník. Hudební náplní večera se stala polyfonie z přelomu 14. a 15. století v provedení souboru Graindelavoix pod vedením dirigenta, spisovatele, filmaře a antropologa Björna Schmelzera.  více

Nejčtenější