Brno Contemporary Orchestra: Třídenní on-line festival v nouzovém stavu

Brno Contemporary Orchestra: Třídenní on-line festival v nouzovém stavu

Aktuální projekt Brno Contemporary Orchestra s názvem Quarant(a)ena vzniká ve spolupráci s americkou nahrávací a produkční společností PARMA Recordings. Během tří dnů, vždy od 19:00, proběhne přes online platformu PARMA Live Stage vysílání záznamu koncertů a následně tří světových premiér napsaných „na míru COVID 19“.

Třídenní on-line festival v nouzovém stavu pod názvem Quarant(a)ena je dílem Brno Contemporary Orchestra a americké nahrávací a produkční společností PARMA Recordings. Sledování koncertů a premiér je možné zde a na facebookovém profilu BCO. V prvních dvou dnech to budou audiovizuální záznamy z koncertů BCO: Nová Má vlast s aktuálními vizualizacemi brněnského režiséra Jakuba Kořínka, Koncert pro děti 18+ a Cirkus. Celý festival zakončí živý stream „z izolace v izolaci“ z Divadla na Orlí se třemi světovými premiérami napsanými na míru COVID 19 - Pozdravy trúfalým časom, How to avoid mental breakdown a Avšak. Streamu se zúčastní hráči BCO v karanténních podmínkách pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra. Výběr vstupného je dobrovolný. Spuštěn bude přes GoOut. Koupí vstupenky posluchači podpoří vystupující umělce a pomohou pokrýt náklady na projekt. Vstupenky bude možné zakoupit předem, v průběhu festivalu i po něm. Festival trvá od 19. do 21. dubna 2020.

Program:

19. dubna, neděle, 19:00 – audiovizuální záznam
MÁ VLAST A POHLED Z OKNA
Hudba žije pouze tady a teď, i když nemusí být hrána a je pouze reprodukována, tak musí být slyšena. Většinou nic nezobrazuje, a tak je velmi svůdná k tomu, aby byla interpretována dle potřeby doby, ve které zní. Ukázkovým příkladem je využívání a zneužívání Mé vlasti Bedřicha Smetany. Která jiná skladba zní ve všech těžkých i radostných dobách, a může symbolizovat porobu i vítězství. U příležitosti stého výročí vzniku Československa jsme oslovili šest skladatelů, aby každý za sebe zpracoval, jak slyší jednotlivé básně z Mé vlasti dnes. Bez všech ideologických, bulvárních a nacionalistických nánosů. Pro karanténní koncert, kdy nemůžeme cestovat, jsme zvukový záznam z koncertu Nová Má vlast doplnili o záběry z našeho blízkého okolí. To se dnes stává naší vlastí a je velmi krásné.

BEDŘICH SMETANA / PETR KOFROŇ - Vyšehrad / Hrad  

BEDŘICH SMETANA / MAREK PIAČEK  - Vltava / Aqua Mater

BEDŘICH SMETANA / MILOŠ ŠTĚDROŇ - Šárka / Šárka

BEDŘICH SMETANA / PAVEL ZEMEK-NOVÁK - Z českých luhů a hájů / Kratší dopis Bedřichu Smetanovi (s B a Es)

BEDŘICH SMETANA / MIROSLAV TOTH - Tábor / Stratený v Tábore

BEDŘICH SMETANA / DANIEL FORRÓ - Blaník / Blaník

vizualizace Jakub Kořínek
BCO – Brno Contemporary Orchestra/
dirigent Pavel Šnajdr
(Zvukový záznam z koncertu Nová Má vlast, sál Konventu Milosrdných bratří, 5. listopadu 2018)

20. dubna, pondělí, 19:00, 2 audiovizuální záznamy
POHÁDKY PŘED SPANÍM
Děti jsou naše budoucnost, a tak jim dopřávejme dělat neefektivní věci. Nemusíme na všem vydělávat, všechno zhodnotit, všechno poměřovat a srovnávat. Nemusíme vždycky vyhrávat ani prohrávat. Nemusíme žit v aparátu funkcí, rolí, služeb a poslání. Můžeme si hrát jen tak, pro radost, pro současné i budoucí blaho lidstva. Můžeme se příjemně bavit i v karanténě.

MAURICIO KAGEL Varieté
Artisti, žongléři a cirkusáci s orchestrem v tělocvičně!
Velmi netradiční spojení! Brno Contemporary Orchestra a Cirkus Legrando!
BCO – Brno Contemporary Orchestra/ dirigent Pavel Šnajdr
(audiovizuální záznam z koncertu Cirkus, Centrum volného času, LEGRANDO, 29. ledna 2019)

MARIO BUZZI Pohádky z promítačky
Chudobný čižmár, Kouzelná lampa, Divotvorný džbán, Liška a čáp
Čtyři kreslené filmy, promítané na ručních promítačkách s živou hudbou.
BCO – Brno Contemporary Orchestra/ dirigent Pavel Šnajdr
(audiovizuální záznam z Koncertu pro děti 18+, Klub Leitnerova, 30. dubna 2019)

21. dubna, úterý, 19.00
ČTYŘÍCÁTÝ DEN KARANTÉNY
Závěrečný živý stream z izolace v Divadle na Orlí – tři světové premiéry!

PETER GRAHAM: Il Sogno, pro flétnu, housle a klavír (1979)
MIROSLAV TOTH: Pozdravy trúfalým časom (2020) - světová premiéra
MICHAL WRÓBELSKI: How to avoid mental breakdown (2020) – světová premiéra
FRANTIŠEK CHALOUPKA: Mount.(never) rests (2010)
PAVEL ZLÁMAL – Avšak, hudba pro rozprášený orchestr (2020) - světová premiéra
Milan Paľa – housle
BCO – Brno Contemporary Orchestra/
dirigent Pavel Šnajdr

 

Pavel Šnajdr/ foto archiv BCO

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po trojici koncertů, které posluchačům v rámci komorního minicyklu Konec streamu. Hrajeme zase živě! připravila Filharmonie Brno, se v pátek uskutečnil závěrečný večer nejen tohoto neobvyklého projektu, ale prakticky vzato celé sezóny 2019/2020. Po violoncellové sekci s harfou, harfě s kontrabasem a po bicích nástrojích s projekcí a tancem rozeznělo sál Besedního domu mnohem tradičnější obsazení v podobě smyčcového kvarteta. To samo o sobě ničemu nevadí, ostatně právě smyčcová kvarteta zaujímají v rámci evropské hudební tradice zvláštní místo a v průběhu více než dvou a půl století vzniklo od dob „Papa“ Haydna až po současnost impozantní množství kvalitní hudební literatury. Rozhodně si členové smyčcových kvartet nemohou stěžovat na nedostatek zajímavých děl určených pro jejich obsazení, jako tomu tu a tam bývá u jiných komorních těles. Hudebníci Marie Pšenicová (housle), Jan Rybka (housle), Petr Pšenica (viola) a Lukáš Svoboda (violoncello) však šli (ať již z vlastní, či cizí iniciativy) zcela jinou cestou. Samotná dramaturgie koncertu připomínala spíše zkoušku na blížící se svatební sezónu než závěrečný koncert cyklu, který má uzavřít ročník 2019/2020 i Besední dům.  více

Po úspěšném vystoupení violoncellové sekce s harfou včera dala Filharmonie Brno v nově vzniklém minicyklu Konec streamu. Hrajeme zase živě! prostor ještě komornějšímu obsazení. Ve středu 27. května měli posluchači možnost navštívit koncert manželské dvojice Ivany Švestkové (harfa) a Marka Švestky (kontrabas). Program sestával nejen ze skladeb určených přímo pro tyto nástroje, ale podobně jako v případě zahajovacího koncertu v této sérii zazněly také úpravy více či méně známých děl světové hudební literatury.  více

Devátý a zároveň poslední díl ze seriálu Průvodce Brno – město hudby UNESCO nese podtitul Electro, beat, multimediavíce

Jsou tomu již takřka tři měsíce, co pandemie koronaviru vtrhla do České republiky, otřásla národní ekonomikou, školstvím i kulturou; bezohledně devalvovala měnu, poslala děti do improvizovaných domácích lavic a pozavírala galerie, divadla, operní domy i hudební sály. Od té doby jsme si museli zvyknout na proměnlivá vládní nařízení, ale také na jistý kulturní půst. Streamovaná videa nezahnala hlad a ani sebelepší nahrávky neutišily žízeň. V posledním květnovém týdnu se společenský i kulturní život opatrně probouzí k životu; otevírají se také dveře brněnského Besedního domu, kde ve čtyřech dnech soubor odehraje celkem osm koncertů. V nově vzniklém komorním „minicyklu“ Konec streamu. Hrajeme zase živě! nabízí Filharmonie Brno koncerty s podnázvy: Cellisté & harfaHarfa & kontrabas duoBicisté & projekce a Smyčcové kvarteto. Prvně jmenovaný se v pondělní podvečer dokonce dočkal nezvyklé předpremiéry, když hudebníci brněnské filharmonie usedli na střeše tržnice na Zelném trhu. Se stejným programem také včera odpoledne zahájili violoncellisté v čele s koncertním mistrem Pavlem Šabackým a harfenistka Dominika Svozilová poslední sérii koncertů v Besedním domě v této nešťastné sezoně.  více

Po Velikonocích se na sociálních sítích a v médiích objevilo oficiální prohlášení, které každému milovníkovi folkloru pokazilo den. Folklorní festival ve Strážnici se letos neuskuteční. Důvody jsou všem dobře známé. Včera začala další vlna koronavirového rozvolňování a my jsme si nejen proto povídali s ředitelem Národního ústavu lidové kultury (NÚLK) ve Strážnici Martinem Šimšou. Je tedy opravdu důvod ke smutku? Na co se můžeme v nejbližší době těšit? A kdy je nejlepší doba navštívit zámecký park a strážnické muzeum v přírodě? Nejen na tyto otázky následující rozhovor odpoví.  více