Brno Contemporary Orchestra uvede premiéry děl na téma 100 let ČSR

24. leden 2018, 6:00

Brno Contemporary Orchestra uvede premiéry děl na téma 100 let ČSR

V rámci své 6. koncertní sezóny s názvem „C – CENTURY“ objednal Brno Contemporary Orchestra u významných českých, slovenských a zahraničních autorů skladby na míru orchestru a na téma 100 let ČSR.

V rámci projektu vznikly dva koncerty FROM CZECHOSLOVAKIA (Češi a Slováci píší pro svět) a FOR CZECHOSLOVAKIA (zahraniční skladatelé píší pro nás), které se odehrají 31. ledna a 20. března v Besedním domě. Do projektu se zapojil hudební skladatel Petr Bakla, jehož díla jsou uváděna především v zahraničí, Mariana Lejava, který vydal více než 15 CD převážně se soudobou hudbou pro Naxos a slovenská vydavatelství. Dále Luboš Mrkvička, ovlivněný II. vídeňskou školou, který vynalezl vlastní hudební jazyk.

Koncert je ohlášený na 31. ledna 2018 od 19:30 v Besedním domě.

V rámci lednového koncertu zazní Elsewhere (skladba pro 13 nástrojů, na objednávku BCO), ke které její autor říká: „Název může znamenat "někde", ale také "někam". Zůstávám u angličtiny, protože mi tahle obojakost vyhovuje (nechci se rozhodnout). Ale název je jen název. Poslouchejte, jako byste pozorovali oblaka - dejme tomu, že oblaka zimní; letí rychle a vy máte daleký výhled a chvíli času. Nepředstavujte si to, jenom tak prosím poslouchejte,“ Petr Bakla.

Druhým dílem bude Vertigo (Op.25, 2017-18) pro housle a ansámbl (17 hráčů), sedmá závěrečná část cyklu komorních koncertů HEPTACON (2012). Skladba Vertigo je ušitá na míru pro houslového virtuóza Milana Paľu. Autor Marian Lejava se právě Paľovou hrou při své tvorbě inspiroval. A nakonec Part C (pro velký ansámbl) od Luboše Mrkvičky.

BCO/ foto Petr Francán

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

From Czechoslovakia

31.1.2018, 19:30 / Besední dům

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Nejčtenější