Brno Contemporary Orchestra uvede premiéry děl na téma 100 let ČSR

24. leden 2018, 6:00

Brno Contemporary Orchestra uvede premiéry děl na téma 100 let ČSR

V rámci své 6. koncertní sezóny s názvem „C – CENTURY“ objednal Brno Contemporary Orchestra u významných českých, slovenských a zahraničních autorů skladby na míru orchestru a na téma 100 let ČSR.

V rámci projektu vznikly dva koncerty FROM CZECHOSLOVAKIA (Češi a Slováci píší pro svět) a FOR CZECHOSLOVAKIA (zahraniční skladatelé píší pro nás), které se odehrají 31. ledna a 20. března v Besedním domě. Do projektu se zapojil hudební skladatel Petr Bakla, jehož díla jsou uváděna především v zahraničí, Mariana Lejava, který vydal více než 15 CD převážně se soudobou hudbou pro Naxos a slovenská vydavatelství. Dále Luboš Mrkvička, ovlivněný II. vídeňskou školou, který vynalezl vlastní hudební jazyk.

Koncert je ohlášený na 31. ledna 2018 od 19:30 v Besedním domě.

V rámci lednového koncertu zazní Elsewhere (skladba pro 13 nástrojů, na objednávku BCO), ke které její autor říká: „Název může znamenat "někde", ale také "někam". Zůstávám u angličtiny, protože mi tahle obojakost vyhovuje (nechci se rozhodnout). Ale název je jen název. Poslouchejte, jako byste pozorovali oblaka - dejme tomu, že oblaka zimní; letí rychle a vy máte daleký výhled a chvíli času. Nepředstavujte si to, jenom tak prosím poslouchejte,“ Petr Bakla.

Druhým dílem bude Vertigo (Op.25, 2017-18) pro housle a ansámbl (17 hráčů), sedmá závěrečná část cyklu komorních koncertů HEPTACON (2012). Skladba Vertigo je ušitá na míru pro houslového virtuóza Milana Paľu. Autor Marian Lejava se právě Paľovou hrou při své tvorbě inspiroval. A nakonec Part C (pro velký ansámbl) od Luboše Mrkvičky.

BCO/ foto Petr Francán

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

From Czechoslovakia

31.1.2018, 19:30 / Besední dům

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Nejčtenější