Brno očima Autentického průvodce

Turistické informační centrum nedávno vydalo druhý díl Autentického průvodce TO JE BRNO II. Město Brno v něm představují místní osobnosti z řad umělců, publicistů, fotografů a brněnských patriotů a jeden pražský spisovatel. Jedna samostatná kapitola v průvodci patří hudebnímu Brnu, zpracoval ji performer burning.

Brno je od roku 2017 oficiálně městem hudby. Tehdy se úspěšně zapsalo do Sítě kreativních měst UNESCO. Z České republiky jde vedle Prahy teprve o druhé město v této síti. UNESCO ocenilo aktivity Brna v oblasti hudby za rozmanitost hudebních žánrů a pořádaných akcí a v neposlední řadě za jedinečné propojení Brna s okolním regionem, který má sám o sobě bohatou hudební tradici vyrůstající z folkloru.

Kapitola Hudební Brno je dílem brněnského performera burninga. Ten ji rozdělil do desíti částí, které zastupují jednotlivé hudební akce a místa, která v Brně stojí za pozornost. Vedle již zavedených akcí jako jsou Maraton hudby Brno, Ghettofest nebo brněnské Vánoce si autor všímá fenoménu míst, na kterých hudba žije spontánně a přitahuje hudebníky i posluchače. Například Jakubské náměstí, kde se během letní sezony zastaví snad každý nebo park u Janáčkova divadla, kde v minulých letech vzniklo zázemí pro venkovní posezení u fontány. Událostí, která je velmi specifická a mezi hudebními fanoušky patří k již tradičním vánočním akcním je třeba Rybova mše v Alfa pasáži. Její každoroční provedení 23. a 24. prosince doprovází stále se zvětšující počet zpěváků a posluchačů, kteří už spolehlivě zaplní pasáž. Kapitolu věnovanou hudbě uzavírá Šalina Music Tour Kateřiny Šedé (remake jejího happeningu z Helsinek), v rámci kterého je cestujícím v městské hromadné dopravě cesta zpříjemněna živou hudební produkcí přímo v tramvajových vozech. To všechno a mnohem víc najdete v druhém dílu nového průvodce.

Kapitoly průvodce:

Mizející Brno

Divadla

Dětské Brno

Módní Brno

Hudební Brno

Brnem na kole

Historické podzemí

Železniční Brno

Překročme řeku Svitavu

Skryté Brno

Brno: špatný vtip

Maraton hudby Brno 2018/ foto archiv festivalu

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Nejčtenější