Brno směřuje do UNESCO. Pomůže mu hudba

Městské zastupitelstvo na svém zasedání právě schválilo kandidaturu Brna do prestižní Sítě kreativních měst UNESCO. Patronkou projektu je Magdalena Kožená.

Síť kreativních měst (UNESCO Creative Cities Network - UCCN) byla založena v roce 2004 s cílem sdružovat města z regionů celého světa. Podporuje a vytváří ideální prostředí pro spolupráci v oblasti kreativního průmyslu a zvyšuje sociální a ekonomický potenciál členských měst.

V současné době má Síť kreativních měst 69 členů z celého světa. Kreativní města zahrnují sedm odvětví - hudbu, literaturu, film, lidové umění a řemeslo, design, media art, gastronomii. Brno kandiduje do UNESCO Creative Cities Network v oblasti hudby, této skupině letos předsedá Bologna. Dále je součástí hudební sítě Glasgow, Gent, Sevilla, Mannheim, Hanover, asijské Hamamatsu, africká Brazzaville a jihoamerická Bogota.

Brno se profiluje jako místo, kde jsou významně zastoupeny všechny hudební žánry od klasické i soudobé hudby přes jazz, alternativu až po hudbu lidovou. Disponuje bohatou sítí renomovaných hudebních těles, množstvím hudebních událostí, aktivním publikem a rozvinutou muzikologickou a hudebně-vzdělávací základnou. Server Brno - město hudby vznikl jako informační portál, v němž nacházejí všechny tyto aktivity mediální prostor. Zároveň brněnská kulturní scéna čerpá a navazuje na bohatou historii plnou velkých osobností. Z nich je na prvním místě Leoš Janáček a mnozí další z oblasti hudby, ale i architektury, literatury a divadla a další.

Hlavním posláním UCCN je uznání kreativity jako strategického faktoru pro udržitelný rozvoj města. Posílení kreativity v daném kulturním odvětví, zlepšení přístupu pro obyvatele a jejich zapojení do kulturního života. Aby se město stalo členem UCCN, musí prostřednictvím přihlášky prokázat svoji schopnost přispívat k cílům Sítě. Členství je časově neomezeno. Přihlášku hodnotí odborníci UNESCO, nezávislí externí poradci, akademici a členská města. Konečné rozhodnutí o přijetí vydá v prosinci tohoto roku generální ředitelka UNESCO.

Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Nejčtenější