Budoár staré dámy dnes vydává album Sůl

Budoár staré dámy dnes vydává album Sůl

Album brněnské skupiny vzniklo během léta a podzimu roku 2016. Ve studiu Indies ho Budoár staré dámy nahrál s Broňkem Šmidem.

Texty skladeb prozrazují větší nadhled i rozhled, nejsou tolik utopené v slzách, koukají spíš kolem sebe než do sebe. Kromě vlastních textů zpěvačky Marty Kovářové jsou na albu také zhudebněné texty básníka Karla Šiktance, Lubora Kasala a výtvarníka Paula Klee. „Písničky už nemají šanci vzniknout - když su sama doma s kytarou. Teď už bude vždycky někdo doma! Nejsu už Svobodová a mám dvě děti. Skládám potichu, v hlavě, cestou na vlak, při kojení, než se probudí a už už aby spalo. Dějištěm není Brno, ale vesnice v mrazové kotlině. A kde jsou mé plodné úzkosti? Ztracené v radosti. Tak děkuj - říkají mi. Ale o tom nenapíšeš. Tak radši zazpívám recept na kuře. A solím mnohem míň. Tak mi zbyla,“ doplňuje autorka skladeb, zpěvačka a kytaristka Marta Kovářová.

Album bylo nahráno v sestavě Marta Kovářová (zpěv, kytara, ukulele), Ladislav Šiška (bicí, perkuse, melodika, zvonkohra), Tomáš Ergens (baskytara), Marek Laudát (kytara, zpěv).

Album dnes vydává Indies Scope. Brněnský křest CD Sůl proběhne 3. května 2017.

Seznam Skladeb:

1_Z ježatých hor (4:13)

2_Nejde to umýt (3:58)

3_Bagr (2:26)

4_Jeptiška (3:18)

5_Kopřivy (4:11)

6_Tempa (2:31)

7_Konstrukce černého šípu (3:22)

8_Kuře ve sněhových šatech (1:54)

9_Případ (2:35)

10_Jakoty (3:06)

11_Vláčile! (4:47)

12_Čaj z makovic (2:21)

Budorá staré dámy/ foto archiv skupiny

Stále žasnu nad tím, jak hluboká je studna nápadů Martina Kyšperského, potažmo celé jeho kapely Květy. Vždyť jen v roce 2017: Martin převzal Anděla za sólovou desku Vlakem. S Květy skvěle sehrál roli svazácké kapely a zpíval své autorské „normalizační“ hity v seriálu Svět pod hlavou (který o rok později zaslouženě obdržel Českého lva). Květy v nové sestavě s Ondřejem Kyasem vydaly skvělou desku Komik do půl osmé (mrzí mě, že Anděl ji minul, ale na vině je podle mě zredukování počtu žánrových cen a „lehký“ chaos v nové bezbřehé škatulce Alternativa). Vyšla kniha Průvodce po albech a historii kapely Květy a spolu s ní ještě jedno řadové album Spí vánoční pták. A mezitím Květy spustily projekt YM, v jehož rámci se všichni tři členové představí se skladbami v určitém nečekaném žánru. Začal to opět Martin Kyšperský s programem country písní – veřejná premiéra s hostujícím Petrem Uvirou proběhla ve vysílání Radia Proglas v prosinci 2017. Na rok 2018 jsou připraveny elektronické písně Aleše Pilgra a poté snad i folktronica Ondřeje Kyase.  více

Temperament i emoce romské hudby jsou všeobecně známým faktem. Se stejnou vervou a pozitivní energií vzniklo v roce 2016 také komunitní nahrávací studio Amaro records. Celý dobrovolnický projekt vznikl za podpory a garance organizace IQ Roma servis. Odpovědnou osobou a dobrým duchem je Petra Borovičková, sama výborná zpěvačka a členka několika kapel. Strůjcem myšlenky byl Gejza Horváth, přední romský hudebník, který již dříve vedl kurzy pro mladé romské muzikanty. Spatřoval v nich obrovský potenciál.  více

Když umělec tvrdí, že vymyslel nový hudební žánr, může to znít nabubřele. Ale lze to vnímat i jako známku určité bezradnosti („nevím, kam bych se zaškatulkoval“) nebo do třetice jako vtipnou hru. A i když to Kurt Rosenwinkel se svým albem Caipi myslí vážně, přikláním se k třetí variantě. Jeho směs jihoamerických rytmů, jazzu, rocku a popu skutečně nelze jedním slovem definovat a pojmenování podle brazilského nápoje caipirinha („A je to opravdu moc dobré pití,“ zdůrazňuje kytarista) je vtipné a funkční zároveň. Brněnská premiéra Rosenwinelova „nového žánru“ byla svým způsobem také hravá, ale především profesionální a dobrodružná.  více

Své česko-slovenské turné zakončila na brněnské Flédě kapela Billy Barman ze Slovenska. Tato série koncertů byla zajímavá nejen svoji čistě akustickou podobou, ale zejména propojením s pěti zpěvačkami SĹUKu (Slovenský ľudový umelecký kolektív). Tato fúze populární hudby a folkloru vznikla původně pro festival Tatra Flowers. Její nebývalý úspěch však způsobil, že se hudebníci rozhodli repertoár rozšířit a představit se nejen na domácí slovenské půdě, ale také u českých sousedů.  více

„Věděl jsem, s kým bych rád spolupracoval, a podle toho jsem se snažil sestavit kapelu, která by měla příjemný zvuk,“ řekl v roce 2015, krátce po vydání svého zásadního alba Living Being, francouzský akordeonista Vincent Peirani. V té době měl za sebou několik zajímavých akustických projektů včetně alba se saxofonistou Emilem Parisienem a v tomto stylu pokračoval i nadále. V roce 2016 vzniklo příjemné CD duetů s pianistou Michaelem Wollným a nedávno spolupracoval s klavíristou Stefanem Bollanim a s Berlínskou filharmonií na albu Mediterraneo, inspirovaném klasickou hudbou. Projekt Living Being je však úplně jiného charakteru, je zhmotněním akordeonistovy představy o elektrické hudbě na pomezí jazzu, rocku a dalších žánrů. A právě s tímto programem Peirani a jeho kapela přijeli do brněnského divadla Husa na provázku.  více

Nejčtenější