Čarodějky z Eastwicku se vrací na scénu Městského divadla Brno

30. září 2024, 1:00

Čarodějky z Eastwicku se vrací na scénu Městského divadla Brno

Začátkem října uběhne 20 let od otevření Hudební scény MdB. Brněnská muzikálová scéna se již natrvalo zapsala do (nejen) české divadelní mapy a na seznam premiér zde uvedených každý rok přibývají nové inscenace, ať už se jedná o premiéry původních titulů, nebo uvádění klasických muzikálů. V souvislosti s oslavami tohoto výročí se vedení divadla rozhodlo vrátit k muzikálu Čarodějky z Eastwicku, který měl premiéru v roce 2007 a dočkal se téměř 150 repríz.

Film režiséra George Millera byl na seznamu, z něhož se rozhodl nejvýznamnější muzikálový producent Cameron Mackintosh vybrat vhodnou látku po svůj další muzikálový titul. Oslovil autorskou dvojici, textaře a libretistu Johna Dempseyho a hudebního skladatele Danu P. Rowea, aby si z nabídky titulů vybrali, a k producentově spokojenosti i autorům padl do oka právě titul Čarodějky z Eastwicku. Ten se tak zařadil na seznam Mackintoshových producentských úspěchů, na němž jsou např. Les Misérables (Bídníci), Kočky, Fantom opery, Miss Saigon, Mary Poppins či Hamilton.

A tak měl 18. července roku 2000 v londýnském Drury Lane Theatre premiéru nový muzikál, který zde zaznamenal na 500 repríz a získal i pět nominací ne Cenu Laurence Oliviera. Muzikálová adaptace Čarodějek z Eastwicku tedy pochází z filmového scénáře a rozvíjí příběh tří na začátku osamělých žen, které si díky svým nadpozemským silám přivolají tajemného Darryla Van Horna, jenž svou ďábelskou nekonformností otřese základy malého města doslova až od základů. Městské divadlo Brno bylo v roce 2007 teprve čtvrtým divadlem, kde se nový muzikál uváděl, a rázem se stal diváckým hitem. Inscenace z roku 2007 přinesla Cenu Thálie pro Petra Štěpána a nominaci získala Jitka Čvančarová za roli Sukie. Mezi širšími nominacemi tohoto ročníku byli i Martin Havelka alternující ústřední mužskou postavu a Lenka Bartolšicová za roli Felicie. Diváci byli Čarodějkami ohromeni i proto, že zde ještě novotou vonící Hudební scéna naplno ukázala, co všechno je v jejích technologických možnostech. Když se tři hrdinky poprvé vznesly nad jeviště, nejednomu divákovi se nadšením tajil dech. Bazén se skutečnou vodou, violoncello hrající zcela samo a další dechberoucí triky jsou nedílnou součástí tohoto muzikálu, který je ovšem vedle mnohdy až kouzelnických prvků založen především na silném příběhu a hudbě plné nezapomenutelných melodií.

Návrat této inscenace v souvislosti s oslavami 20. výročí Hudební scény je tak dárkem pro publikum i pro interprety. V režii Stanislava Moši se budou Čarodějky z Eastwicku znovu hrát v překladu Jiřího Joska, v choreografii Igora Barberiće, kostýmech Andrey Kučerové a scéně Jaroslava Milfajta. O hudební nastudování se tentokrát podělí dirigenti Dan Kalousek s Emou Javorovou. V roli Darryla Van Horna se diváci znovu mohou těšit na Petra Gazdíka nebo Petra Štěpána, roli Sukie s Radkou Coufalovou nově nastuduje Andrea Zelová, o roli Alexandry se podělí Ivana Vaňková se Svetlanou Janotovou a postavu Jane s Johanou Gazdíkovou bude hrát Tereza Navrátilová. V roli Felicie se vrátí Lenka Bartolšicová a přidají se k ní Lucie Bergerová nebo Viktória Matušovová, jejím manželem Clydem zůstanou Milan Němec nebo Igor Ondříček. Ke zcela novému obsazení muselo logicky dojít v případě mladého mileneckého páru, Michaela a Jennifer si zahrají Libor Matouš nebo Rastislav Širila nebo Jakub Mauer a Kristýna Daňhelová nebo Dagmar Křížová. U role Holčičky pokračujeme ve využívání talentovaných dětských herců vzešlých z Muzikálové školy, a tak se diváci mohou těšit na Karolínu Čtveráčkovou nebo Marii Juráčkovou. Pozorný divák najde i v početné company jména, která se do obsazení této muzikálové komedie vrátí po sedmnácti letech. Čarodějky z Eastwicku slibují být událostí nové, již 80. sezóny Městského divadla Brno. Slavnostní premiéry proběhnou na Hudební scéně 12. a 13. října 2024.

Foto archiv MdB

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Slovanská tematika, violoncellová virtuozita a pocta Antonínu Dvořákovi (1841–1904) – i takto bychom mohli ve zkratce shrnout koncert Filharmonie Brno z 10. října v Janáčkově divadle. Pod dohledem etablovaného dirigenta Leoše Svárovského zazněly tři rapsodické kusy z konce sedmdesátých let 19. století a známý Violoncellový koncert h moll v podání mladé a talentované violoncellistky Laury van der Heijdenvíce

Klub moravských skladatelů pravidelně uvádí koncerty, při kterých dostávají slovo mladí interpreti, často teprve studenti vysoké školy či konzervatoře. V pondělí 7. října v 19 hodin v koncertním sále HF JAMU skupina studentů s podporou svých starších kolegů, tentokrát i profesionálů, uvedla program s názvem Od Janáčka k dnešku, hudební vzpomínka na moravské skladatele. Jak už název napovídá, program byl složený z děl čtyř skladatelů, kteří jsou spojeni s Moravou a zejména s Brnem, konkrétně Arne Linky, Pavla Haase, Antonína Tučapského a Leoše Janáčka.  více

Podzimní sérii koncertů z cyklu Barbara Maria Willi uvádí zahájil sólový recitál německé hráčky na klávesové nástroje Christine Schornsheim. Při bezmála dvouhodinového koncertu interpretka v konventu Milosrdných bratří představila výběr z klavírních skladeb klasicistních skladatelů, které provedla na kopii historického kladívkového klavíru – nástroji podobnému tomu, na kterém jmenovaní skladatelé pravděpodobně komponovali.  více

Muzikál nemusí být vždy jen pocukrovaným pozlátkem, mazlivým hudebním vyprávěním zamotaným do přeslazeného konce. Městské divadlo Brno v české premiéře uvedlo broadwayský muzikál Drahý Evane Hansene. Navzdory komickým situacím diváka čeká téměř tragická story ze střední školy roubovaná na komorní hudební příběh. Tento celek nápaditě otevírá drsná témata jako je úzkost, osamocenost, deprese či dokonce sebevražda. Je tedy logické, že dílo s tklivou hudbou a psychologizujícími písňovými texty Benje Paseka a Justina Paula a vynalézavým libretem Stevena Levensona je dnes již takřka kultovním a že budí nadšení. Nyní se tedy lze navrch těšit z tohoto importu také do Brna.  více

Chrámový koncert, který se odehrál v pondělí 23. září v kostele sv. Augustina na Kraví hoře, prezentoval dramaturgickou linii večerů soudobé duchovní hudby tělesa Ensemble Opera Diversa s dirigentkou Gabrielou Tardonovou a smíšeného sboru Ensemble Versus se sbormistrem Patrikem Buchtou. Při podobných příležitostech je hudba – velice často v podobě světových či tuzemských premiér – provozována v brněnských kostelech, jež pokaždé nabízí odlišnou akustickou, ale i architektonickou rovinu. Nejinak tomu bylo i při recenzovaném koncertu, který v přímém přenosu vysílalo Radio Proglas. Zazněla díla tří českých skladatelů, na jejichž provedení se podíleli sopranistka Tereza Zimková, tenorista Stanislav Předota, trumpetista Josef Zimka a varhaník Martin Jakubíčekvíce

Nejčtenější