Cenu Gustava Broma získal kontrabasista a baskytarista Miroslav Vitouš

24. březen 2018, 8:00

Cenu Gustava Broma získal kontrabasista a baskytarista Miroslav Vitouš

V pořadí 21. nositelem Ceny Gustava Broma za celoživotní přínos v oblasti jazzové hudby se dnes v Brně stal Miroslav Vitouš. Jazzový kontrabasista a baskytarista obdržel ocenění na festivalu JazzFestBrno. Cenu uděluje Český rozhlas Brno jako historické působiště Gustava Broma a jeho orchestru, ale také jako místo vzniku mnoha významných jazzových nahrávek.

„Oceněním se Miroslav Vitouš zařadil po bok takových osobností, jako je Emil Viklický, Jaromír Hnilička, Lubomír Dorůžka, Jiří Stivín, Juraj Bartoš, Jaromír Honzák a Jan Konopásek. Zaslouženě patří k nejvýznamnějším jazzovým osobnostem,“ uvedl ředitel Českého rozhlasu Brno Jaromír Ostrý.

Miroslava Vitouše (*1947) označují i světoví odborníci za jednoho z nejlepších kontrabasistů světa. I když tráví většinu času v zahraničí, pravidelně se vrací do rodné země. Hudbě se věnoval už od dětství, například na housle začal hrát od šesti let a v jedné ze svých prvních skupin Junior Trio se setkal nejen s bratrem Alanem, ale také s muzikantem Janem Hammerem.

„Miroslav Vitouš vzbudil rozruch mnohokrát, jak nepřehlédnutelnou figurou, tak především svojí hrou. Pro českého fanouška před více než půlstoletím bylo doslova zjevením Junior Trio, s Janem Hammerem Jr. u klavíru a bratry Vitoušovými, Miroslavem na kontrabas a Alanem u bicích nástrojů. Vítězství prvých dvou ve vídeňské soutěži mladých talentů znamenalo stipendium na bostonské Berklee School (dnes College) of Music a rychlý vstup mezi americkou jazzovou elitu. Zásadní vliv Miroslava na zvuk a repertoár legendární skupiny Weather Report byl tak konečným potvrzením jeho nesporných kvalit a vstupenkou do ještě jedinečnější formace, tria s Chickem Coreou a Royem Haynesem. Následovala další skvělá angažmá a pod tím vším probíhala dlouhá a soustavná příprava na úplné osvobození kontrabasu od doprovodné role. Sólové koncerty Miroslava Vitouše byly senzací, kterou bylo možno obdivovat, ale nesnadné až nemožné napodobit. Vzpomeňme na jeho triumfální návrat do vlasti a vyprodanou Smetanovu síň nebo o něco později, v říjnu 2002, koncert na festivalu Jazz Goes To Town v Hradci Králové. Konečně se tedy kruh jeho poutí světem uzavírá a JazzFestBrno je nejen hostitelem tohoto umělce, ale i místem předání výroční Ceny Gustava Broma, udělované jen těm nejlepším Českým rozhlasem Brno. Po loňské Bohemia JazzFest Award je Miroslav Vitouš zcela jasným kandidátem a jeho účast v programu JazzFestuBrno 2018 zárukou posluchačského zážitku.“ uvádí jazzový odborník a redaktor Českého rozhlasu Brno Jan Dalecký.

Jako hudebník se Miroslav Vitouš setkal s osobnostmi jako je Freddie Hubbard, Miles Davis, Chick Corea a další. Zahrál si mimo jiné s legendárním Dukem Ellingtonem.

V anketě o Cenu Gustava Broma hlasují hudebníci, publicisté, producenti, redaktoři či organizátoři festivalů.

 

Foto Martin Zeman

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

„Dát si občas porci romantiky neškodí. Navíc za takovouto romantiku se stydět nemusíte,“ psal jsem v recenzi bilančního alba Střípky příběhů, které si brněnská skupina F.T.Prim vydala v roce 2013 u příležitosti čtvrtstoletí od svého vzniku. O pět let později, tedy k třicátým narozeninám, si skupina v čele se zpívajícím autorem a kytaristou nadělali novinkovou desku Labyrint. Platí opět vše, co jsem napsal minule. Opět by se dala vyzdvihnout romantika i trampská témata, stejně jako pozvolný posun od akustické „tulácké“ hudby k popu. I to balancování na samé hraně kýče v některých momentech zůstává, stejně jako nezpochybnitelná hráčská zručnost členů kapely. Skoro by se zdálo, že Labyrint nic nového nepřináší. Ale není to tak. Stačí dobrovolně zabloudit a v labyrintu tónů a slov najdeme zajímavé momenty. Jen si skutečně musíme připustit, že romantika občas není na škodu.  více

Skupinou Dunaj prošla řada důležitých osobností brněnské alternativní scény, například Pavel Fajt a Iva Bittová. Po jejich odchodu skupinu dlouho tvořila čtveřice Jiří Kolšovský, Vladimír Václavek, Josef Ostřanský a Pavel Koudelka. V roce 1998 legendární kapela ukončila činnost a krátce nato ve věku pouhých 43 let zemřel její zpěvák a kytarista Kolšovský. Nyní se jako Dunaj vracejí na scénu zbylí tři členové. Před koncem roku se v Brně předvedli jako hosté Tata Bojs a 17. ledna je čeká na Flédě samostatný koncert v rámci aktuálního turné. V létě se pak obnovený Dunaj představí například na festivalech Hradecký slunovrat (Hradec nad Moravicí) nebo Eurotrialog (Mikulov).  více

Když kapela vydá první řadové album po třiceti letech, navíc v roce svých padesátých narozenin, je to samozřejmě obrovská událost. Brněnská legenda Progres 2 sice na novou desku pomýšlela dlouho, ale – jak mi před časem řekl kytarista a zpěvák Pavel Váně – nemohla najít vhodné téma. Nakonec se námět našel: slavná kniha Jacka Londona na pomezí filosofického románu a sci-fi Tulák po hvězdách. Na půdorysu pobytu ve vězení, přemítání o životě a smrti, spravedlnosti a milosrdenství a – což je ta fantastická část – návštěv nadpozemských světů vznikl příběh, který je pojítkem celkem sedmnácti skladeb přibližně hodinového alba.  více

Druhý, tedy večerní Novoroční koncert Filharmonie Brno přinesl Dvořákův violoncellový koncert v podání Raphaella Wallfische a operní předehry od Stanisława Moniuzska, Jacquese Offenbacha, Franze von Suppého nebo Nikolaje Andrejeviče Rimského-Korsakova. Filharmonie Brno vkročila do roku 2019 pod taktovkou dirigenta Roberta Kružíka.  více

Známou humoristickou prózu Klapzubova jedenáctka od spisovatele Eduarda Basse přivedli nyní na jeviště v Městském divadle Brno. Nejde ovšem o činohru. Vznikla tady rozverná zpěvohra, která divadelně není žádným dech beroucím spektáklem. Užijete si však chytlavou swingující muziku známého jazzmana a pianisty Jiřího Levíčka v živém provedení devítičlenného orchestru, jak je tady dobrým zvykem.  více