Cenu Gustava Broma získal kontrabasista a baskytarista Miroslav Vitouš

24. březen 2018, 8:00

Cenu Gustava Broma získal kontrabasista a baskytarista Miroslav Vitouš

V pořadí 21. nositelem Ceny Gustava Broma za celoživotní přínos v oblasti jazzové hudby se dnes v Brně stal Miroslav Vitouš. Jazzový kontrabasista a baskytarista obdržel ocenění na festivalu JazzFestBrno. Cenu uděluje Český rozhlas Brno jako historické působiště Gustava Broma a jeho orchestru, ale také jako místo vzniku mnoha významných jazzových nahrávek.

„Oceněním se Miroslav Vitouš zařadil po bok takových osobností, jako je Emil Viklický, Jaromír Hnilička, Lubomír Dorůžka, Jiří Stivín, Juraj Bartoš, Jaromír Honzák a Jan Konopásek. Zaslouženě patří k nejvýznamnějším jazzovým osobnostem,“ uvedl ředitel Českého rozhlasu Brno Jaromír Ostrý.

Miroslava Vitouše (*1947) označují i světoví odborníci za jednoho z nejlepších kontrabasistů světa. I když tráví většinu času v zahraničí, pravidelně se vrací do rodné země. Hudbě se věnoval už od dětství, například na housle začal hrát od šesti let a v jedné ze svých prvních skupin Junior Trio se setkal nejen s bratrem Alanem, ale také s muzikantem Janem Hammerem.

„Miroslav Vitouš vzbudil rozruch mnohokrát, jak nepřehlédnutelnou figurou, tak především svojí hrou. Pro českého fanouška před více než půlstoletím bylo doslova zjevením Junior Trio, s Janem Hammerem Jr. u klavíru a bratry Vitoušovými, Miroslavem na kontrabas a Alanem u bicích nástrojů. Vítězství prvých dvou ve vídeňské soutěži mladých talentů znamenalo stipendium na bostonské Berklee School (dnes College) of Music a rychlý vstup mezi americkou jazzovou elitu. Zásadní vliv Miroslava na zvuk a repertoár legendární skupiny Weather Report byl tak konečným potvrzením jeho nesporných kvalit a vstupenkou do ještě jedinečnější formace, tria s Chickem Coreou a Royem Haynesem. Následovala další skvělá angažmá a pod tím vším probíhala dlouhá a soustavná příprava na úplné osvobození kontrabasu od doprovodné role. Sólové koncerty Miroslava Vitouše byly senzací, kterou bylo možno obdivovat, ale nesnadné až nemožné napodobit. Vzpomeňme na jeho triumfální návrat do vlasti a vyprodanou Smetanovu síň nebo o něco později, v říjnu 2002, koncert na festivalu Jazz Goes To Town v Hradci Králové. Konečně se tedy kruh jeho poutí světem uzavírá a JazzFestBrno je nejen hostitelem tohoto umělce, ale i místem předání výroční Ceny Gustava Broma, udělované jen těm nejlepším Českým rozhlasem Brno. Po loňské Bohemia JazzFest Award je Miroslav Vitouš zcela jasným kandidátem a jeho účast v programu JazzFestuBrno 2018 zárukou posluchačského zážitku.“ uvádí jazzový odborník a redaktor Českého rozhlasu Brno Jan Dalecký.

Jako hudebník se Miroslav Vitouš setkal s osobnostmi jako je Freddie Hubbard, Miles Davis, Chick Corea a další. Zahrál si mimo jiné s legendárním Dukem Ellingtonem.

V anketě o Cenu Gustava Broma hlasují hudebníci, publicisté, producenti, redaktoři či organizátoři festivalů.

 

Foto Martin Zeman

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Slibně se rozvíjející současná česká jazzová scéna, k níž patří skvěle fungující festivaly i dvě vysoké školy s výukou jazzu (v Brně a v Praze), vytváří zázemí nejen pro malé soubory, ale také pro velké orchestry. V Praze funguje vynikající Concept Art Orchestra, který se pod vedením trumpetistky Štěpánky Balcarové zaměřuje na tvorbu současných českých autotů střední a mladší generace (tzv. Pražská šestka). V Brně B-Side Band v čele s trumpetistou Josefem Buchtou vyprodává velké sály a hraje na velkých festivalech, spolupracuje s populárním Vojtěchem Dykem, ale nerezignoval ani na původní jazzový repertoár a také spolupracuje se zahraničními hvězdami formátu Kurta Ellinga. Další brněnský big band, Cotatcha Orchestra, pod vedením (také trumpetisty) Jiřího Kotači, se zatím takovými velkými úspěchy chlubit nemůže. Přesto se těleso, které vzniklo ze studentů a pedagogů jazzové katedry na JAMU, dravě a zdravě na naší scéně dere kupředu a vzhledem k tomu, jak kvalitní hudebníky má ve svém středu, jsem přesvědčen, že jeho místo na scéně bude za pár let nepřehlédnutelné.  více

Předposlední koncert brněnského hudebního festivalu Expozice nové hudby nesl název Příběh utrpení a naděje a postavil vedle sebe ve středu 17. října hudbu skladatelů Fausta Romitelliho a Francesca Filideie a výběr z poezie básníka, překladatele a esejisty Jana Zahradníčka. Vzhledem k tématu večera se hudební produkce odehrála v kapli bývalé brněnské káznice. Příznačně (i přízračně) zvolený podnázev koncertu Dům strach vycházel ze stejnojmenné Zahradníčkovy básnické sbírky. O uměleckou recitaci se postaral Otakar Blaha, díla obou skladatelů pak provedlo hudební těleso Brno Contemporary Orchestra pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra. Koncert/představení režíroval Radim Nejedlý.  více

Jubilejní 25. ročník olomouckého Podzimního festivalu duchovní hudby se blíží ke konci. Před závěrečným Verdiho Requiem přehlídka ještě včera nabídla koncert brněnského komorního sboru Ensemble Versus pod vedením Vladimíra Maňase a souboru renesančních dechových nástrojů s doprovodem continua Capella Ornamentata pod uměleckým vedením jeho zakladatele Richarda Šedy v olomouckém kostele Zvěstování Páně. Obě tělesa se věnují převážně interpretaci duchovní hudby 16. a 17. století a podílela se na mnoha jiných společných projektech. V roce 2017 vzniklo z této spolupráce CD věnované dílu pozdně renesančního skladatele Nicolause Zangia, jehož skladby na nedělním koncertu též zazněly.  více

Festival Expozice nové hudby konfrontuje již jedenatřicet let brněnské posluchače se soudobou českou i zahraniční tvorbou. Za tuto dobu si festivalové koncerty dokázaly získat oddané publikum toužící zažít netradiční hudební díla a experimenty na vlastní kůži. Podzimní část nového ročníku včera zahájil vokální cyklus Canti del Capricorno italského skladatele Giacinta Scelsiho v sólovém provedení sopranistky Lore Lixenberg.  více

Milovníci jazzu i artificiální hudby si včera večer přišli na své. Filharmonie Brno zahájila koncertem v Besedním domě již pátou sezónu abonentní řady s názvem Jazz & World Music. Brněnští filharmonici společně s hudebním tělesem Matúš Jakabčic Quintet interpretovali světové skladby – nejen jazzové – v aranžmá vedoucího souboru Matúše Jakabčice. Koncert řídil dirigent a skladatel Pavel Šnajdr.  více