Cermaque připravuje vydání nového alba Neboj

6. leden 2017, 7:00

Cermaque připravuje vydání nového alba Neboj

Básník, režisér a písničkář Jakub Čermák, který vystupuje pod uměleckým jménem Cermaque, vydá letos na jaře u Indies Scope nové album.

Čermákovy skladby reagují na společenský vývoj posledních let. Čermák v nich vypraví o strachu, rozdělené společnosti, ale také o naději. První uveřejněnou skladbou z chystaného alba jsou Ortely. Skladba vznikla ve spolupráci s Ondřejem Slavíkem ze skupiny Zrní a s Marií Kieslowski. Sám Jakub Čermák k písni říká: „Podstatnou část textu Ortely jsem napsal vloni jako reakci na vítězství národovecké skupiny Ortel v diváckém hlasování ankety Český slavík. Vzhledem k tomu, že letos kapela Ortel dopadla ještě lépe, přijde mi symbolicky důležité tuhle píseň vypustit ven. Vnímám jako velmi nebezpečné, že se z rasismu pozvolna stává mainstream a z argumentace založené na strachu a nenávisti standard. Ale především je mi všech zúčastněných líto. Nácků je mi líto, bezdomovců je mi líto, i nás havloidů je mi líto. Žijeme společně v komplikovaném světě a je podstatné, abychom komplikované věci co nejpřesněji pojmenovávali a vedli o nich dialog. Ten dialog ale musí být motivován láskou, nadějí a vzájemností – ne přebuzeným strachem, nacionalismem nebo lživou propagandou.“

Na albu Neboj dále spolupracovalo několik tuzemských i zahraničních hostů, např. elektroničtí producenti Aid Kid, Jan Kratochvíl (DVA), multiinstrumentalista Néro Scartch, švédský multiinstrumentalista a spoluautor většiny aranží Chris Strandh, zpěvačky Iamme Candlewick a Beata Bocek, světově uznávaný izraelský pianista Guy Mintus a další.

Jakub Čermák/ foto archiv

Stylově rozkročený je abonentský cyklus Filharmonie doma II „Klasicky i moderně“ už v názvu a dramaturgický plán staví na uvádění hudby starších období do souvislostí s hudbou (post)moderní. Po zahajovacím koncertu abonmá, na kterém si posluchači mohli vychutnat díla Antonína Dvořáka a Laurie Anderson vedle sebe, na koncertech 23. a 24. ledna pořadatelé postavili skladby vzdálené bezmála tři století. První polovina večera patřila kantátám Liebster Jesu, mein Verlangen a Also hat Gott die Welt geliebt Johanna Sebastiana Bacha, ta druhá pak Requiem nejvýznamnějšího současného arménského skladatele Tigrana Mansurjana, který byl provedení přítomen. Ve všech skladbách vystoupili sopranistka Anja Petersen a barytonista Andrew Redmond, kteří stanuli také u premiéry Mansurjanova díla v roce 2011, a sbor Czech Ensemble Baroque Choir pod vedením Terezy Válkové. Koncert řídil Alexander Liebreich, na jehož objednávku bylo pro Mnichovský komorní orchestr a berlínský sbor RIAS toto Requiem zkomponováno. Společně s Anjou Petersen a Andrewem Redmondem nahrál Alexander Liebreich v minulém roce Requiem pro ECM Records. Výsledný nosič byl nominován nejen na cenu Grammy, ale obdržel také prestižní International Classical Music Award.  více

Jurovi Hradilovi se před několika lety stal zázrak. Tento vyznavač elektronické nu jazzové alternativy přijel do zvlněné karpatské krajiny kamsi na pomezí Moravy a Slovenska a uslyšel píseň, jednu, dvě, stovky. Nebyla to rozostřená ozvěna starých časů, ale jasný tón horňácké písničky.  více

Třetí koncert abonentního cyklu Filharmonie Brno Doma I nazvaný Z Nové Říše do světa včera představil v Besedním domě tvorbu autorů, které pojí společný původ v Nové Říši i skutečnost, že jsou jejich díla v koncertních sálech dosud uváděna velmi zřídka. Jako klíčový bod vzácného programu se měl podle původního plánu představit koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodička – role sólového houslisty a hráčského středobodu večera se však po ohlášení Vodičkovy indispozice s předstihem pouhých dvou dní ujal houslový virtuos Milan Paľa. Skladby novoříšských rodáků Jana Nováka a Antonína a Pavla Vranických řídil stálý dirigent Janáčkovy opery Robert Kružík.  více

Původně mělo jít o třetí část projektu YM, v jehož rámci jednotliví členové skupiny Květy natáčejí sólové desky různých žánrů a kolegové z kapely je doprovázejí. Po Lorenzových hoších Martina Kyšperského ve stylu country a po elektronickém Japonci Aleše Pilgra vyšlo žánrově těžko zařaditelné Solárium Ondřeje Kyase. Jako sólová deska, s epizodní účastí Aleše Pilgra a bez hráčského vkladu Martina Kyšperského.  více

Malý hudební klub Ponava V Brně je již několik let znám svou velmi kvalitní hudební produkcí. Místy se v jeho rozmanitém programu objevují také folklorní projekty. Ve čtvrtek zde vystoupilo duo známého multiinstrumentalisty Mariana Friedla a lašské zpěvačky Sabriny Pasičnyk.  více