Cermaque připravuje vydání nového alba Neboj

6. leden 2017, 7:00

Cermaque připravuje vydání nového alba Neboj

Básník, režisér a písničkář Jakub Čermák, který vystupuje pod uměleckým jménem Cermaque, vydá letos na jaře u Indies Scope nové album.

Čermákovy skladby reagují na společenský vývoj posledních let. Čermák v nich vypraví o strachu, rozdělené společnosti, ale také o naději. První uveřejněnou skladbou z chystaného alba jsou Ortely. Skladba vznikla ve spolupráci s Ondřejem Slavíkem ze skupiny Zrní a s Marií Kieslowski. Sám Jakub Čermák k písni říká: „Podstatnou část textu Ortely jsem napsal vloni jako reakci na vítězství národovecké skupiny Ortel v diváckém hlasování ankety Český slavík. Vzhledem k tomu, že letos kapela Ortel dopadla ještě lépe, přijde mi symbolicky důležité tuhle píseň vypustit ven. Vnímám jako velmi nebezpečné, že se z rasismu pozvolna stává mainstream a z argumentace založené na strachu a nenávisti standard. Ale především je mi všech zúčastněných líto. Nácků je mi líto, bezdomovců je mi líto, i nás havloidů je mi líto. Žijeme společně v komplikovaném světě a je podstatné, abychom komplikované věci co nejpřesněji pojmenovávali a vedli o nich dialog. Ten dialog ale musí být motivován láskou, nadějí a vzájemností – ne přebuzeným strachem, nacionalismem nebo lživou propagandou.“

Na albu Neboj dále spolupracovalo několik tuzemských i zahraničních hostů, např. elektroničtí producenti Aid Kid, Jan Kratochvíl (DVA), multiinstrumentalista Néro Scartch, švédský multiinstrumentalista a spoluautor většiny aranží Chris Strandh, zpěvačky Iamme Candlewick a Beata Bocek, světově uznávaný izraelský pianista Guy Mintus a další.

Jakub Čermák/ foto archiv

Pro včerejší zahajovací koncert jubilejního 20. ročníku Festivalu Špilberk zvolila Filharmonie Brno dramaturgii sestávající z osvědčených i méně známých kusů. Podtitul Romantický karneval celý večer ponořil do karnevalového duchu, spjatého s oslavami před začátkem masopustu. Program si tedy vytyčil za cíl charakterizovat právě období veselí, oslav a masek skladbami, které svou náladou vypovídají o této periodě v roce. Téměř zaplněné nádvoří tak mělo příležitost vychutnat si nenáročný a líbivý program, který se také svou nižší teplotou snáze přiblížil onomu chladnému masopustní období.  více

Brno jako město hudby zapsané v UNESCO, má za sebou čtyři festivalové dny plné hudby a tance. Na celkem dvaadvaceti hudebních stanovištích probíhaly desítky koncertů a vystoupení se stovkami účinkujících. Hudba v ulicích zněla na každém rohu, nejvíce pozornosti však letos poutaly čtyři pokoje od výtvarnice Kateřiny Šedé, ve kterých se střídali umělci různých žánrů i národností. Lákadlem byly také vystoupení britských Motionhouse a No Fit State Circus, kteří opakovaně uhranuli náměstí Svobody svými akrobatickými kousky a dechberoucím představením. Nově vznikly také dvě velké scény – Dominik stage na Dominikánském náměstí a Django stage na Malinovského náměstí. Tady se vystřídali umělci jako Jana Kirschner, Monika Bagárová, minus123minut nebo Jan P. Muchow & The Antagonists. Již tradičně festival doprovázel zvuk flašinetářů, kteří se v Brně sešli v rámci svého 10. Mezinárodního setkání. Letos premiérově vystoupili na Maratonu hudby Brno také umělci partnerských měst hudby UNESCO. Zpěvačka a multiinstrumentalistka Tinatin Tsereteli (Hannover) a houslista Nicola Manzan (Bologna). Atmosféru celého festivalu zachycuje video, které najdete níže.

Folkové prázdniny v Náměšti nad Oslavou jsou výjimečný festival. Dramaturgií, strukturou, atmosférou. Každý ročník má své téma, každý večer má své téma, a dokonce i některá jednotlivá vystoupení mají svá témata. Dlouholetému dramaturgovi festivalu Michalu Schmidtovi se i letos podařilo skvěle vyvážit české premiéry a skutečně mimořádné projekty s návraty a jistotami. Letošní téma Folkových prázdnin bylo O duši, ale tato týdenní přehlídka má duši každý rok.  více

Po téměř magickém zjevení v podobě CD Moravské hlasy - Jihomoravský kraj, které vyšlo před dvěma lety, jsme se konečně dočkali jeho pokračování. Autor tohoto odvážného počinu Jiří Plocek se v něm vydal dále, severně česko - slovenským pomezím až do kraje Zlínského.  více

Monumentální dílo Saul od Georga Friedricha Händela se v české premiéře dočkalo také scénického zpracování. Na závěr Hudebního festivalu Znojmo (po lednovém koncertním provedení v Brně a v Praze) jej nyní nastudoval soubor Czech Ensemble Baroque v čele s předními pěveckými osobnostmi působícími na české i zahraniční scéně.   více