Česká dirigentská špička na festivalu Janáček Brno 2022

Česká dirigentská špička na festivalu Janáček Brno 2022

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno letos proběhne již po osmé. Během listopadu 2022 bude město patřit dílu Leoše Janáčka a dalších umělců, kteří jej na jeho tvůrčí cestě inspirovali či jím naopak byli inspirováni. V čele s dirigenty Jakubem Hrůšou, Tomášem Hanusem, Tomášem Netopilem a Marko Ivanovićem a věhlasnými českými i zahraničními soubory se festival představí s tématem „Quo vadis“, odkazujícím k Janáčkově oblíbené duchovní kantátě Felikse Nowowiejského.

Program festivalu, oceněného prestižní cenou The International Opera Award za nejlepší festival roku 2018, lze vzhledem k velmi bohaté hudebně-divadelní nabídce rozdělit na dva hlavní pomyslné segmenty: divadelní a koncertní řadu.

Divadelní řadě vévodí zvučné zahraniční soubory: švýcarský Grand Théâtre de Genève s inscenací Káti Kabanové pod taktovkou Tomáše Netopila a v režii Tatjany Gürbaca, Welsh National Opera s Věcí Makropulos v hudebním nastudování Tomáše Hanuse a v režii Olivie Fuchs. „Pro mě osobně bude jedním z vrcholů festivalu americká sopranistka Corinne Winters, která v rámci ženevské produkce ztvární Káťu Kabanovou. Corinne excelovala na letošním Salzburger Festspiele, kde se Janáčkova opera stala opravdovým hitem programu,“ zve šéf Janáčkovy opery NdB Jiří Heřman, „a pak také skvělý bude mladý tenorista Nicky Spence, který přijede s Welsh National Opera. Je pravidelným hostem v londýnské Covent Garden i newyorské MET. Vystoupí také v Zápisníku zmizelého spolu s vynikajícím klavíristou Juliem Drakem a sólistkou brněnské opery Václavou Krejčí Houskovou. Jejich společné CD získalo například BBC Music Magazine Awards 2020 nebo Gramophone Classical Music Awards 2020. To je úžasný úspěch,“ dodává. S velšským souborem se také představí barytonista David Stout jako baron Prus a španělská sopranistka Ángeles Blancas Gulín v roli Emilie Marty. Festival Janáček Brno bude probíhat od 2. do 20. listopadu 2022.

Operní produkce nabídnou také české soubory – slavnostní zahájení bude tradičně patřit nové inscenaci Janáčkovy opery Národního divadla Brno s názvem Glagolská mše / Z mrtvého domu. Půjde o první uvedení scénické podoby Glagolské mše; dirigovat bude Jakub Hrůša, režie se ujal Jiří Heřman. Tuto inscenaci odvysílá 6. listopadu OperaVision ve spolupráci s Českou televizí prostřednictvím live streamu. Opera Národního divadla a Státní opera (Praha) také nabídne Káťu Kabanovou a navíc i Schulhoffovy Plameny, obojí v režii Calixta Bieita a pod taktovkou Jaroslava Kyzlinka (Káťa Kabanová) a Jiřího Rožně (Plameny).

V rámci koncertní řady se na festivalu představí významná zahraniční orchestrální tělesa jako švýcarský Orchestre de la Suisse Romande, mající na svém kontě přes 100 nahrávek pro DECCA – spolu s nimi a dirigentem Tomášem Netopilem vystoupí slavná britská houslistka Viktoria Mullova. Orchestr Welsh National Opera se svým šéfdirigentem Tomášem Hanusem na festivalu uvede nejen svého domácího skladatele Benjamina Brittena a Leoše Janáčka, ale součástí programu jsou rovněž Dvořákovy Biblické písně v interpretaci českého pěvce Adama Plachetky. Sommerova Vokální symfonie v podání SOČR, Pražského filharmonického sboru, Ondřeje Brouska a Markéty Cukrové a dirigujícího Marka Ivanoviće je jedinečnou příležitostí poslechnout si zřídkakdy uváděné dílo. Stejně tak oratorium polského skladatele F. Nowowiejského Quo vadis v mimořádném nastudování amerického dirigenta Johna Fioreho se sólisty Tomaszem Koniecznym a Csillou Boross slibuje velký umělecký zážitek.

Chybět nebudou ani komorní koncerty se známými interprety, jako jsou Josef Špaček, Iva Bittová, Miroslav Sekera, Ivo Kahánek, Tomáš Jamník, Martin Kasík nebo komorní ansámbly Pavel Haas Quartet, Zemlinsky Quartet či Brno Contemporary Orchestra. Jako každý rok dostane velký prostor i mládí, jak z Konzervatoře Brno, tak z Hudební fakulty JAMU, jejíž studenti pro festival připravili dvě světové operní premiéry.

Ředitel Národního divadla Brno Martin Glaser k festivalu dodává: „Myslím, že velkou devízou je také místo, kde se festival odehrává – Brno, v němž Leoš Janáček žil a tvořil, je totiž kulturním a společenským centrem, kterého si všimly i New York Times nebo The Guardian. Pestrá hudební scéna, jíž je naše divadlo živou součástí, spolu s odkazem Leoše Janáčka zařadily Brno dokonce na seznam měst hudby UNESCO.” Festival Janáček Brno má i proto po celém městě pro své návštěvníky nachystanou také řadu doprovodných akcí, ať už jde o výstavy, Otevřený dům s netradiční prohlídkou zákulisí Janáčkova divadla, ochutnávku Janáčkových oblíbených pokrmů podle receptů jeho hospodyně nebo možnost vydat se s průvodcem po janáčkovské stezce městem a dozvědět se o mistrovi řadu zajímavostí.

Jakub Hrůša/ foto archiv festivalu

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Mezinárodní hudební festival Concentus Moraviae přináší již dvacátým osmým rokem dramaturgicky pestré a interpretačně vybroušené večery, které navíc zasazuje nejen do koncertních sálů, ale rovněž na nádvoří či do zámeckých salónů, hradních sálů, bazilik, kostelů či synagog. Letošní 28. ročník zastřešuje téma Mezi Kroměříží a Vídní. Kulturní centrum Evropy tedy Vídeň sloužila jako sídelní město habsburských císařů a Kroměříž zase byla domovem olomouckých arcibiskupů. Na dramaturgii letošního ročníku se podílela trojice respektovaných odborníků: děkanka Hudební fakulty JAMU, cembalistka, varhanice a muzikoložka Barbara Maria Willi, historik, muzikolog a sbormistr Vladimír Maňas a Otto Biba, rakouský hudební vědec a dlouholetý ředitel vídeňského archivu Gesellschaft der Musikfreunde.  více

Letos v únoru se Filharmonie Brno vydala na nesmírně úspěšné americké turné; na programu měla výběr základních českých klasiků a současnou americkou hudbu. Orchestr vystoupil v legendární Carnegie Hall, v Ann Arbor, poté následovaly tři koncerty v Kalifornii a dále v Kansas City a v texaském Lubbocku. Na koncertech se představili někteří z vůdčích sólistů dnešní doby, jmenovitě Angélique KidjoLaurie Anderson a Christian Schmitt. To vše se odehrálo pod taktovkou šéfdirigenta a uměleckého ředitele Filharmonie Brno Dennise Russella Daviese. Strávil jsem s ním několik fascinujících minut, během nichž mi o tomto velkém mezinárodním úspěchu vyprávěl.  více

Původně mělo jít o dvojalbum, na kterém Druhá tráva pracovala s britským producentem Eddiem Stevensem a které mělo přinést převzaté i autorské skladby. Vinou epidemie covidu vznikly obě části odděleně: Díl první vyšel v roce 2020 a obsahoval především coververze. Díl druhý se na trhu objevil v roce 2022 a převažují na něm skladby původní. Osoba producenta, jinak špičkového odborníka na indiepop a elektronickou hudbu, je u obou částí stejná. Přístup a způsob nahrávání se však liší a to, co kapela se Stevensem na prvním albu pouze naznačila, na „dvojce“ vyzrálo do intenzivnějších barev, zvuků a vůní.  více

Oslavy stopadesátí let brněnského Besedního domu, které se konají nejen v jeho prostorách, vynikají zajímavou dramaturgií. Ta dokáže posluchače přenést do počátků existence tohoto koncertního prostoru. Dva koncerty, které se odehrály 4. a 5. května, nesly název Janáček a Horňácká muzika. Já jsem se zúčastnila toho prvního a šlo o skutečně povedený zážitek, který mi Filharmonie Brna a Horňácká muzika Petra Mičky připravila. Páteční reprízu koncertu přenášela Česká televize. Oba večery byly vyprodané a do prodeje se dokonce přidávaly vstupenky na stání.  více

Sídlo Filharmonie Brno a jedna z nejdůležitějších historických i kulturních dominant Brna – tedy Besední dům – letos slaví 150. roků od svého vzniku. Přesně 3. dubnu 1873, kdy byla slavnostně otevřena dvorana (velký sál) budovy od architekta Theophila von Hansena, autora mj. proslulého vídeňského Musikvereinu, se tento honosný objekt stal středobodem brněnské kultury a zdejšího osobitého uměleckého života. O půldruhého století později – v pondělí 1. května 2023 – zahájila odpolední sešlost a následný koncert s podtitulem Když Smetana v Brně poprvé hrál… sérii koncertů, které vzdají hold jedinečným milníkům v kulturní historii města.  více

Nejčtenější