Český filharmonický sbor Brno vstupuje do jubilejní 25. sezóny

1. září 2015, 4:00

Český filharmonický sbor Brno vstupuje do jubilejní 25. sezóny

Petr Fiala jako sbormistr, ředitel a především zakladatel ČFSB, který funguje již celé čtvrtstoletí, vystoupí spolu s PKF-Prague Philharmonia a sólisty Hanou Škarkovou a Igorem Loškárem v Besedním domě, kde zahájí svůj 10. abonentní cyklus.

Český filharmonický sbor Brno založený roku 1990 pravidelně hostuje na prestižních evropských festivalech a koncertních pódiích. Profesionální sbor s rozsáhlým repertoárem nabízí ve svém domovském městě celoroční abonentní cyklus koncertů. Slavnostní zahajovací koncert proběhne v neděli 6. září od 19:30 v Besedním domě.

Sbor disponuje bohatým repertoárem, zaměřeným na oratoria, kantáty a operní díla. Ročně vystoupí na takřka devadesáti koncertech doma i v zahraničí. Během svého působení sbor spolupracoval s mnoha tuzemskými i světovými orchestry a dirigenty jako například Petr Altrichter, Jiří Bělohlávek, Jakub Hrůša, Sir Simon Rattle, Tomáš Netopil, Libor Pešek, Christian Arming, Lawrence Foster a další. Jeho zakladatel a sbormistr Petr Fiala vystudoval brněnskou konzervatoř a JAMU – obor klavír, kompozice a dirigování. Sám je autorem již sto osmdesáti skladeb. Sbormistrovské a dirigentské činnosti se věnuje bezmála padesát let. V roce 2009 obdržel od České biskupské konference Řád Cyrila a Metoděje za vynikající výsledky v oblasti dirigování a skladatelské činnosti, poté Cenu města Brna za dlouholetou uměleckou činnost v oboru hudba. Druhým sbormistrem je Jan Ocetek, který vystudoval Pedagogickou a Filozofickou fakultu Masarykovy univerzity a sbormistrovství na brněnské JAMU. Sbor pod tímto vedením nahrál několik alb, zmiňme například Brucknerova Moteta, za které sbor získal ocenění Echo Klassik za Soubor roku 2007 nebo též oceněné Lisztovo oratorium Christus. Český filharmonický sbor Brno svým zahajovacím koncertem vstupuje do své 25. koncertní sezóny.

Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Český filharmonický sbor Brno se sbormistrem Petrem Fialou podnikne v květnu a červnu 2014 několik významných zahraničních koncertních cest.  více

Zakladatel Českého filharmonického sboru Brno Petr Fiala dnes slaví sedmdesáté narozeniny. Kromě gratulace to pokládám za dobrou příležitost k rozhovoru o jeho práci současné, minulé i budoucí.  více


Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Nejčtenější