Chick Corea, GoGo Penguin a další přijedou oslavit 20. narozeniny JazzFestuBrno

Chick Corea, GoGo Penguin a další přijedou oslavit 20. narozeniny JazzFestuBrno

Festival JazzFestBrno zveřejnil první jména účinkujících z nadcházejícího jubilejního ročníku. 20. sezona mezinárodního festivalu začne v březnu a její program se zatím může pochlubit jmény jako je Chick Corea, Vicente Amigo, Cécile McLorin Salvant nebo trio GoGo Penguin.

Pořadatelé věří, že se jim podaří jarní přehlídku uskutečnit navzdory současné složité situaci v kulturním sektoru. „Všechna místa konání jsou velmi flexibilní a umožní nám tak reagovat na aktuálně platná hygienická opatření. Už letos na podzim jsme si vyzkoušeli organizaci několika koncertů za zpřísněných hygienických podmínek, kde vše fungovalo na výbornou, takže o to víc věříme, že se nám koncerty podaří uspořádat i v příštím roce,“ říká výkonný ředitel festivalu Vlastimil Trllo. Vstupenky na nové i přesunuté koncerty z letošního ročníku jsou k dispozici na webu.

Kompletní program nového ročníku pořadatelé zveřejní jako obvykle v lednu. „Plánujeme i oslavu výročí festivalu na začátek června do oblíbeného Divadla Husa na provázku. Konkrétní program necháme ještě nějaký čas zahalený v lehké mlze. Zatím jen prozradím, že se na třech pódiích sejde špička české scény, a že půjde vlastně o jednodenní festival ve festivalu s množstvím koncertů, ale i výstavou, workshopy, jam sessions a příležitostí k setkávání hudebníků i jazzových fanoušků,“ naznačuje umělecký ředitel festivalu Vilém Spilka.

Jubilejní 20. ročník festivalu zahájí 7. března v Janáčkově divadle třiadvacetinásobný držitel Grammy, invenční skladatel, improvizátor a klavírní virtuos Chick Corea. Tentokrát v české premiéře s jeho triem Vigilette. Přelomové album Now He Sings, Now He Sobs z roku 1968 rezonovalo nejen jazzovou scénou a hudební kritici zvěstovali příchod nového mistra klavírního tria. A byť si Corea rád odskočil i do početnějších či intimnějších hudebních projektů, strávil posledních 50 let především neustálým hledáním nových triových dobrodružství. Ve formaci Vigilette se setkává s rytmickou páteří kapely The Vigil, se kterou v Brně v roce 2013 debutoval. Carlitos Del Puerto na basu a Marcus Gilmore za bicími podporují nezaměnitelný Coreův rukopis v programu složeném z úprav jazzových standardů, melodií klavíristů, jež Corea považuje za své hudební hrdiny, i jeho vlastních legendárních skladeb.

Interakcí jazzu s dalšími žánry vzniklo už mnoho prvotřídní a osobité muziky. Platí to i o prolínání jazzu s flamenkem. V brněnské premiéře to 26. dubna v Janáčkově divadle potvrdí držitel Latin Grammy, kytarista Vicente Amigo. Jedinečný umělec, skladatel a producent vyrazil na velká flamenková pódia už jako teenager. Od té doby obdržel řadu ocenění, kromě Latin Grammy také národní zlatou medaili za zásluhy v umění. Kariéra tohoto andaluského kytaristy se protnula s legendami flamenkového žánru, jakými byli Paco de Lucía či Camarón de la Isla, ale neméně jej ovlivnili jazzoví kytaristé, mezi nimi zejména John McLaughlin a Al Di Meola. V Brně Amigo představí především skladby z desky Memoria de los Sentidos (Paměť smyslů), která si vysloužila nominaci i v globálních cenách Grammy v kategorii World Music.

Oslavu Mezinárodního dne jazzu obstará 30. dubna v Besedním domě Cécile McLorin Salvant, zpěvačka, která získala cenu Grammy v kategorii vokálního jazzu třikrát během čtyř let, a to za tři po sobě jdoucí alba. Žádný umělec z oblasti jazzového zpěvu nedávné paměti nezískal rychleji více poct než tato mladá okouzlující zpěvačka. „Cécile McLorin Salvant se narodila na Floridě rodičům pocházejícím z Francie a Haiti a její multikulturní kořeny se zrcadlí i v její tvorbě. Zatím poslední studiové album The Window nahrála v duu s pianistou Sullivanem Fortnerem a po spolupracích s většími ansámbly si dle vlastních slov v tomto duu užívá více svobody, která zároveň nabízí tak bohatou škálu možností, jako by na pódiu byla početná kapela. Právě v tomto duu se představí i při své brněnské premiéře,“ těší se Spilka.

Trio GoGo Penguin patří mezi nejzajímavější kapely současné britské scény a není divu, že si vysloužilo označení „Radiohead britského jazzu“. Inspiruje se klasikou i elektronikou, vyznačuje se hymnickými melodiemi a telepatickou souhrou. Svými melodickými linkami a sofistikovanou harmonií GoGo Penguin připomínají typické klavírní trio vycházející z jazzu a klasiky, rytmy však čerpají spíše z elektronické hudby. GoGo Penguin si s tradicemi hlavu nelámou, a tak ač je zvykem pojmenovávat eponymně debutové album, vyšla nedávno nahrávka nazvaná „GoGo Penguin“ jako jejich pátá studiová deska. Repertoár z tohoto alba vydaného u prestižního labelu Blue Note bude tvořit i osu brněnského vystoupení této britské kapely 22. dubna v Sono Centru.

Ročník 2020 byl vzhledem k okolnostem plný organizační improvizace. Přesto se povedlo několik koncertů uspořádat a především koncert Avishaie Cohena v polovině září byl v kontextu doby tak trochu malý zázrak. S úspěchem se setkal i paralelní projekt JazzFestBrno dětem. Festival už v minulosti úspěšně přečkal například celosvětovou finanční krizi, i proto vidí pořadatelé budoucnost optimisticky. „To, že už máme 20 let, je na jednu stranu důkazem konstantní vysoké úrovně akce, ale zároveň i závazkem k neustálému inovování a vylepšování konceptu festivalu, jeho formátu i profesionality organizace. Prostě nesmíme usnout na vavřínech,“ uzavírá Spilka.

GoGo Penguin (c) Jon Shard. Colour styling Nicky Rybka Goldsmith

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější