Chick Corea, GoGo Penguin a další přijedou oslavit 20. narozeniny JazzFestuBrno

Chick Corea, GoGo Penguin a další přijedou oslavit 20. narozeniny JazzFestuBrno

Festival JazzFestBrno zveřejnil první jména účinkujících z nadcházejícího jubilejního ročníku. 20. sezona mezinárodního festivalu začne v březnu a její program se zatím může pochlubit jmény jako je Chick Corea, Vicente Amigo, Cécile McLorin Salvant nebo trio GoGo Penguin.

Pořadatelé věří, že se jim podaří jarní přehlídku uskutečnit navzdory současné složité situaci v kulturním sektoru. „Všechna místa konání jsou velmi flexibilní a umožní nám tak reagovat na aktuálně platná hygienická opatření. Už letos na podzim jsme si vyzkoušeli organizaci několika koncertů za zpřísněných hygienických podmínek, kde vše fungovalo na výbornou, takže o to víc věříme, že se nám koncerty podaří uspořádat i v příštím roce,“ říká výkonný ředitel festivalu Vlastimil Trllo. Vstupenky na nové i přesunuté koncerty z letošního ročníku jsou k dispozici na webu.

Kompletní program nového ročníku pořadatelé zveřejní jako obvykle v lednu. „Plánujeme i oslavu výročí festivalu na začátek června do oblíbeného Divadla Husa na provázku. Konkrétní program necháme ještě nějaký čas zahalený v lehké mlze. Zatím jen prozradím, že se na třech pódiích sejde špička české scény, a že půjde vlastně o jednodenní festival ve festivalu s množstvím koncertů, ale i výstavou, workshopy, jam sessions a příležitostí k setkávání hudebníků i jazzových fanoušků,“ naznačuje umělecký ředitel festivalu Vilém Spilka.

Jubilejní 20. ročník festivalu zahájí 7. března v Janáčkově divadle třiadvacetinásobný držitel Grammy, invenční skladatel, improvizátor a klavírní virtuos Chick Corea. Tentokrát v české premiéře s jeho triem Vigilette. Přelomové album Now He Sings, Now He Sobs z roku 1968 rezonovalo nejen jazzovou scénou a hudební kritici zvěstovali příchod nového mistra klavírního tria. A byť si Corea rád odskočil i do početnějších či intimnějších hudebních projektů, strávil posledních 50 let především neustálým hledáním nových triových dobrodružství. Ve formaci Vigilette se setkává s rytmickou páteří kapely The Vigil, se kterou v Brně v roce 2013 debutoval. Carlitos Del Puerto na basu a Marcus Gilmore za bicími podporují nezaměnitelný Coreův rukopis v programu složeném z úprav jazzových standardů, melodií klavíristů, jež Corea považuje za své hudební hrdiny, i jeho vlastních legendárních skladeb.

Interakcí jazzu s dalšími žánry vzniklo už mnoho prvotřídní a osobité muziky. Platí to i o prolínání jazzu s flamenkem. V brněnské premiéře to 26. dubna v Janáčkově divadle potvrdí držitel Latin Grammy, kytarista Vicente Amigo. Jedinečný umělec, skladatel a producent vyrazil na velká flamenková pódia už jako teenager. Od té doby obdržel řadu ocenění, kromě Latin Grammy také národní zlatou medaili za zásluhy v umění. Kariéra tohoto andaluského kytaristy se protnula s legendami flamenkového žánru, jakými byli Paco de Lucía či Camarón de la Isla, ale neméně jej ovlivnili jazzoví kytaristé, mezi nimi zejména John McLaughlin a Al Di Meola. V Brně Amigo představí především skladby z desky Memoria de los Sentidos (Paměť smyslů), která si vysloužila nominaci i v globálních cenách Grammy v kategorii World Music.

Oslavu Mezinárodního dne jazzu obstará 30. dubna v Besedním domě Cécile McLorin Salvant, zpěvačka, která získala cenu Grammy v kategorii vokálního jazzu třikrát během čtyř let, a to za tři po sobě jdoucí alba. Žádný umělec z oblasti jazzového zpěvu nedávné paměti nezískal rychleji více poct než tato mladá okouzlující zpěvačka. „Cécile McLorin Salvant se narodila na Floridě rodičům pocházejícím z Francie a Haiti a její multikulturní kořeny se zrcadlí i v její tvorbě. Zatím poslední studiové album The Window nahrála v duu s pianistou Sullivanem Fortnerem a po spolupracích s většími ansámbly si dle vlastních slov v tomto duu užívá více svobody, která zároveň nabízí tak bohatou škálu možností, jako by na pódiu byla početná kapela. Právě v tomto duu se představí i při své brněnské premiéře,“ těší se Spilka.

Trio GoGo Penguin patří mezi nejzajímavější kapely současné britské scény a není divu, že si vysloužilo označení „Radiohead britského jazzu“. Inspiruje se klasikou i elektronikou, vyznačuje se hymnickými melodiemi a telepatickou souhrou. Svými melodickými linkami a sofistikovanou harmonií GoGo Penguin připomínají typické klavírní trio vycházející z jazzu a klasiky, rytmy však čerpají spíše z elektronické hudby. GoGo Penguin si s tradicemi hlavu nelámou, a tak ač je zvykem pojmenovávat eponymně debutové album, vyšla nedávno nahrávka nazvaná „GoGo Penguin“ jako jejich pátá studiová deska. Repertoár z tohoto alba vydaného u prestižního labelu Blue Note bude tvořit i osu brněnského vystoupení této britské kapely 22. dubna v Sono Centru.

Ročník 2020 byl vzhledem k okolnostem plný organizační improvizace. Přesto se povedlo několik koncertů uspořádat a především koncert Avishaie Cohena v polovině září byl v kontextu doby tak trochu malý zázrak. S úspěchem se setkal i paralelní projekt JazzFestBrno dětem. Festival už v minulosti úspěšně přečkal například celosvětovou finanční krizi, i proto vidí pořadatelé budoucnost optimisticky. „To, že už máme 20 let, je na jednu stranu důkazem konstantní vysoké úrovně akce, ale zároveň i závazkem k neustálému inovování a vylepšování konceptu festivalu, jeho formátu i profesionality organizace. Prostě nesmíme usnout na vavřínech,“ uzavírá Spilka.

GoGo Penguin (c) Jon Shard. Colour styling Nicky Rybka Goldsmith

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Stávající epidemiologickou situaci s nemožností živého koncertování využila řada větších i menších hudebních těles k přípravě nových nosičů. Jedním z nich je i Filharmonie Brno, která rozšířila svoji nabídku o vlastní edici CD nahrávek s odvážným mottem: Hudba, kterou hned tak někde nekoupíte. Ačkoliv by se mohlo zdát, že jde v prvé řadě o povedený slogan marketingové sekce, tato stručná charakteristika není pouhým a prázdným lákadlem. Již první dvojice desek vydaných na konci roku 2020 nabídla neprávem pozapomenuté oratorium Antonína Rejchy Lenora (zaznělo při koncertech 5., 6. a 7. února 2020). Filharmonici nahráli také program s Dvořákovou Symfonií č. 1 v c moll Zlonické zvony a skladbou Bagatelles, op. 47 (Maličkosti), obojí v úpravě (a v případě Maličkostí i bohatší instrumentaci) šéfdirigenta Filharmonie Brno Dennise Russella Daviese. A právě toto album bude předmětem našeho hodnocení.  více

Jedno starší – pravda, ne úplně typické – album skupiny Květy začínalo slovy: „Nejtišší kapela na světě tak, aby nerušila sousedy.“ To nejnovější, nazvané trochu záhadně Květy Květy, začíná textem: „Řítíme se do tmy tou největší rychlostí.“ Dá se něco vyvozovat z toho, že kapela kolem Martina E. Kyšperského v nejpomalejším roce, v době lockdownu, přišla s nejrychlejším a možná s nejenergičtějším albem za svou kariéru? Nebo je důležitější, že přes veškerý tlak, který z Květů Květů coby kolektivní práce vyvěrá, jde vlastně o velmi samotářskou a intimní desku?  více

Sedmý rok své oficiální existence završil brněnský bigband Cotatcha Orchestra dlouho připravovaným debutovým albem autorských skladeb tří komponistů – většinou z pera pianisty Martina Konvičky, s mírným přispěním Jiřího Levíčka a bandleadera Jiřího Kotači. Název Bigbandová elektronika/Bigband Electronics naznačuje, že skladby překračují čistě jazzový rámec směrem k různým nadžánrovým fúzím, ale pevné mantinely tím rozhodně nevymezuje.  více

Tomáš Kytnar, šéf brněnského klubu Stará Pekárna a kapelník skupiny Tady To Máš, léta zhudebňoval slovenské texty. Několik svých alb postavil na poezii současných slovenských básníků Judity Kaššovicové a Erika Ondrejičky. Na otázku, jestli se českým textům vyhýbá záměrně, v rozhovoru pro Brno – Město hudby v roce 2013 odpověděl: „Opravdu trochu přemýšlím o češtině, ale nějak systematicky hledat nebo si dávat inzerát rozhodně nebudu. Jako slovenští básníci vlastně přišli ke mně, musí cestou náhody přijít i ti čeští, nebo ne?“ Uplynulo sedm let. Kytnar od té doby se svou skupinou vydal „slovenská“ alba Srdiečka tiché a Krajina diamantov a… letos přichází změna. Novinka Ryba Květovoň propojila Kytnarův typický skladatelský rukopis s českou poezií Bogdana Trojaka.  více

Poetický název Květy nevadnoucí za sebou skrývá prozatím poslední vydavatelský počin Jiřího Plocka. Kompilační CD oslavuje čtvrtstoletí od vzniku moravské folklorní řady v jeho vydavatelství GNOSIS BRNO. Jde o čtrnáct alb, která vznikala mezi lety 1995 až 2005.  A nejsou to alba ledajaká. Nadšení a cit Jiřího Plocka pro píseň je nesporný, z nahrávek však dýchá mnohem víc. Jde například o zápal samotných zpěváků, který Jiří Plocek během natáčení rozdmýchával, nechal je hrát a zpívat podle jejich vůle a nálady. Musím zdůraznit také samotný výběr interpretů. Jména jsou to dnes již opravdu ikonická – František Okénka, Zdeněk Kašpar, Karel Rajmic, Vlasta Grycová, Jiřina Miklošková a mnozí další. Někteří z nich už bohužel opustili tento svět. Jiní, které na albu slyšíme jako nadané děti, sami už vychovávají další generace zpěváků, například Tomáš Beníček. Záměrně zmiňuji zpěváky, samotné album je i po hudební stránce kvalitní. Všechny písně jsou však přednášeny výjimečnými interprety. I to jim v duchu živé lidové tradice dodává jedinečnost.  více