Chick Corea, GoGo Penguin a další přijedou oslavit 20. narozeniny JazzFestuBrno

Chick Corea, GoGo Penguin a další přijedou oslavit 20. narozeniny JazzFestuBrno

Festival JazzFestBrno zveřejnil první jména účinkujících z nadcházejícího jubilejního ročníku. 20. sezona mezinárodního festivalu začne v březnu a její program se zatím může pochlubit jmény jako je Chick Corea, Vicente Amigo, Cécile McLorin Salvant nebo trio GoGo Penguin.

Pořadatelé věří, že se jim podaří jarní přehlídku uskutečnit navzdory současné složité situaci v kulturním sektoru. „Všechna místa konání jsou velmi flexibilní a umožní nám tak reagovat na aktuálně platná hygienická opatření. Už letos na podzim jsme si vyzkoušeli organizaci několika koncertů za zpřísněných hygienických podmínek, kde vše fungovalo na výbornou, takže o to víc věříme, že se nám koncerty podaří uspořádat i v příštím roce,“ říká výkonný ředitel festivalu Vlastimil Trllo. Vstupenky na nové i přesunuté koncerty z letošního ročníku jsou k dispozici na webu.

Kompletní program nového ročníku pořadatelé zveřejní jako obvykle v lednu. „Plánujeme i oslavu výročí festivalu na začátek června do oblíbeného Divadla Husa na provázku. Konkrétní program necháme ještě nějaký čas zahalený v lehké mlze. Zatím jen prozradím, že se na třech pódiích sejde špička české scény, a že půjde vlastně o jednodenní festival ve festivalu s množstvím koncertů, ale i výstavou, workshopy, jam sessions a příležitostí k setkávání hudebníků i jazzových fanoušků,“ naznačuje umělecký ředitel festivalu Vilém Spilka.

Jubilejní 20. ročník festivalu zahájí 7. března v Janáčkově divadle třiadvacetinásobný držitel Grammy, invenční skladatel, improvizátor a klavírní virtuos Chick Corea. Tentokrát v české premiéře s jeho triem Vigilette. Přelomové album Now He Sings, Now He Sobs z roku 1968 rezonovalo nejen jazzovou scénou a hudební kritici zvěstovali příchod nového mistra klavírního tria. A byť si Corea rád odskočil i do početnějších či intimnějších hudebních projektů, strávil posledních 50 let především neustálým hledáním nových triových dobrodružství. Ve formaci Vigilette se setkává s rytmickou páteří kapely The Vigil, se kterou v Brně v roce 2013 debutoval. Carlitos Del Puerto na basu a Marcus Gilmore za bicími podporují nezaměnitelný Coreův rukopis v programu složeném z úprav jazzových standardů, melodií klavíristů, jež Corea považuje za své hudební hrdiny, i jeho vlastních legendárních skladeb.

Interakcí jazzu s dalšími žánry vzniklo už mnoho prvotřídní a osobité muziky. Platí to i o prolínání jazzu s flamenkem. V brněnské premiéře to 26. dubna v Janáčkově divadle potvrdí držitel Latin Grammy, kytarista Vicente Amigo. Jedinečný umělec, skladatel a producent vyrazil na velká flamenková pódia už jako teenager. Od té doby obdržel řadu ocenění, kromě Latin Grammy také národní zlatou medaili za zásluhy v umění. Kariéra tohoto andaluského kytaristy se protnula s legendami flamenkového žánru, jakými byli Paco de Lucía či Camarón de la Isla, ale neméně jej ovlivnili jazzoví kytaristé, mezi nimi zejména John McLaughlin a Al Di Meola. V Brně Amigo představí především skladby z desky Memoria de los Sentidos (Paměť smyslů), která si vysloužila nominaci i v globálních cenách Grammy v kategorii World Music.

Oslavu Mezinárodního dne jazzu obstará 30. dubna v Besedním domě Cécile McLorin Salvant, zpěvačka, která získala cenu Grammy v kategorii vokálního jazzu třikrát během čtyř let, a to za tři po sobě jdoucí alba. Žádný umělec z oblasti jazzového zpěvu nedávné paměti nezískal rychleji více poct než tato mladá okouzlující zpěvačka. „Cécile McLorin Salvant se narodila na Floridě rodičům pocházejícím z Francie a Haiti a její multikulturní kořeny se zrcadlí i v její tvorbě. Zatím poslední studiové album The Window nahrála v duu s pianistou Sullivanem Fortnerem a po spolupracích s většími ansámbly si dle vlastních slov v tomto duu užívá více svobody, která zároveň nabízí tak bohatou škálu možností, jako by na pódiu byla početná kapela. Právě v tomto duu se představí i při své brněnské premiéře,“ těší se Spilka.

Trio GoGo Penguin patří mezi nejzajímavější kapely současné britské scény a není divu, že si vysloužilo označení „Radiohead britského jazzu“. Inspiruje se klasikou i elektronikou, vyznačuje se hymnickými melodiemi a telepatickou souhrou. Svými melodickými linkami a sofistikovanou harmonií GoGo Penguin připomínají typické klavírní trio vycházející z jazzu a klasiky, rytmy však čerpají spíše z elektronické hudby. GoGo Penguin si s tradicemi hlavu nelámou, a tak ač je zvykem pojmenovávat eponymně debutové album, vyšla nedávno nahrávka nazvaná „GoGo Penguin“ jako jejich pátá studiová deska. Repertoár z tohoto alba vydaného u prestižního labelu Blue Note bude tvořit i osu brněnského vystoupení této britské kapely 22. dubna v Sono Centru.

Ročník 2020 byl vzhledem k okolnostem plný organizační improvizace. Přesto se povedlo několik koncertů uspořádat a především koncert Avishaie Cohena v polovině září byl v kontextu doby tak trochu malý zázrak. S úspěchem se setkal i paralelní projekt JazzFestBrno dětem. Festival už v minulosti úspěšně přečkal například celosvětovou finanční krizi, i proto vidí pořadatelé budoucnost optimisticky. „To, že už máme 20 let, je na jednu stranu důkazem konstantní vysoké úrovně akce, ale zároveň i závazkem k neustálému inovování a vylepšování konceptu festivalu, jeho formátu i profesionality organizace. Prostě nesmíme usnout na vavřínech,“ uzavírá Spilka.

GoGo Penguin (c) Jon Shard. Colour styling Nicky Rybka Goldsmith

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Kdo zná B-Side Band především z interpretace světových hitů se zpěvem Vojtěcha Dyka, případně z loňského alba Folk Swing, bude možná novým nastudováním Missy Jazz Jaromíra Hniličky překvapen. Málokterá skladba je však s tímto brněnským big bandem spojena tak pevně jako právě legendární Hniličkova Jazzová mševíce

U příležitosti svých loňských 66. narozenin vydal dokumentarista, písničkář, hudebník, divadelník a spisovatel Jiří Vondrák dvojalbum, které je spíše (téměř) reprezentativním průřezem jeho hudebními aktivitami než výběrem největších hitů. Více než o „best of“ jde o zajímavou směs typu „od hitů k raritám“, od starých písní k novým a od folku k bigbítu. Výborná příležitost pro základní seznámení s Vondrákem coby renesanční osobností brněnské scény, díky jinde nevydaným nebo stěží sehnatelným nahrávkám nepostradatelná kolekce pro sběratele a v neposlední řadě 2CD, jehož minimálně první polovina se moc dobře poslouchá.  více

Tramp-swingová kapela s brněnskými kořeny Hajcman (název je odvozený z pojmenování důlní ocelové výztuže odkazuje k zálibě frontmana, jeskyňáře Martina Škrobáka; jeho první kapela se ostatně jmenovala Stalaktit) vydala očekávané debutové album Jednou to bude. Kdo předpokládal, že půjde o autorský projekt, tipoval správně. Ovšem nikoliv z pera členů kapely, přestože malá dvoupísňová ochutnávka od Martina Škrobáka dává naději na další desku poskládanou z vlastního autorského zpěvníku. Gros debutové písňové kolekce plánované více než desetiletí pochází ze šuplíku Jaroslava Velinského alias Kapitána Kida. Tato legenda trampské písně je i Martinův dlouholetý kamarád, spolupracovník a vzor. Jak je popsáno ve sleevenote k albu i k připojenému zpěvníčku, nahrávku „prastarých vykopávek“ plánoval Kapitán Kid už kolem roku 2005 ještě s předchozí Škrobákovou kapelou Banjo Gang. Ke společnému nahrávání s Martinem a jeho kamarády nakonec došlo, ovšem přednost dostaly Velinského nejznámější trampské hity na CD Tempo di kůň (vyšlo 2007). Na již provedenou inventuru šuplíků a Kapitánem Kidem revidovaný předvýběr tak přišel čas až několik let po autorově smrti – jde tedy víceméně o hold váženému autorovi.  více

V rámci týdenního hudebního maratonu Please, do not disturb, který se uskutečnil 15.–21. března, navštívilo komorní těleso Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdra sedm brněnských hotelů. V nich dalo zaznít výběru z děl současných hudebních skladatelů. Projekt, který vznikl ve spolupráci s platformou Terén – Pole performativního umění, však nechtěl být pouhým záznamem koncertů. A tak měl každý večer své tematické ukotvení, režii i herce. O prvních čtyřech „hotelových toulkách“ jsme referovali v předchozí recenzi – dnes je na řadě závěrečná hotelová trojice.  více

Zatímco koncertní sály a operní domy zejí prázdnotou, v sedmi brněnských hotelích bylo díky komornímu tělesu Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdra a platformě Terén – Pole performativního umění neobvykle rušno. Každý večer v týdnu od 15. do 21. března měli milovníci moderní artificiální hudby možnost navštívit prostřednictvím služby YouTube jeden z vybraných hotelů. Mohli se nechat pohltit nejen přízračnou atmosférou prázdných pokojů a chodeb, ale také pestrou dramaturgií spojenou s netradičním vizuálním uchopením. Cyklus Please, do not disturb, jak svůj počin Brno Contemporary Orchestra a Terén nazvali, nesestával pouze z tradičních koncertních záznamů. Každým večerem totiž prostupovala ještě samostatná „příběhová“ linka, která někdy přímo, jindy jen zpovzdálí interagovala s hudebníky či samotným prostorem.  více