Chris Thile odehraje sólový koncert s mandolínou na festivalu JazzFestBrno

21. duben 2022, 1:00

Chris Thile odehraje sólový koncert s mandolínou na festivalu JazzFestBrno

Skladatel, zpěvák a fenomén mandolíny Chris Thile zavítá na podzim do České republiky. Svůj sólový recitál představí poprvé na festivalu JazzFestBrno, o den později vystoupí v rámci pražského festivalu Struny podzimu. Žánrové rozpětí jeho koncertu spojuje skladby J. S. Bacha, bluegrassový standard, blues, minimalismus i vlastní duchovní píseň. Thile povýšil mandolínu na sólový nástroj.

Chris Thile získal stipendium MacArthurovy nadace – cenu pro hudební génie, posbíral už tři ceny Grammy plus nespočet nominací a spolupracuje s nejuznávanějšími hudebníky napříč žánry. Vedle svých kapel Punch Brothers nebo Nickel Creek vystupuje s Bradem Mehldauem, Edgarem Mayerem, Yo-Yo Mou a dalšími virtuosy. Byl to právě festival Struny podzimu, který v roce 2014 představil Thileho českému publiku vůbec poprvé. „Jeho společné vystoupení s klavíristou Bradem Mehldauem na našem festivalu ukázalo až neuvěřitelnou šíři uměleckého vyjádření, které mandolína v jeho rukách umožňuje,“ vzpomíná na bezmála dvouhodinový hudební zážitek ředitel festivalu Struny podzimu Marek Vrabec. Tehdejší koncert hostila Lucerna a na stejné místo se Chris Thile vrátil v roce 2018, kdy zde triumfoval s bluegrassovou kapelou Punch Brothers. Jeho letošní sólové vystoupení hostí Dvořákova síň Rudolfina. V Brně vystoupí 23. října 2022 v Besedním domě.

Brněnská premiéra Chrise Thileho se odehraje v komornějším prostředí Besedního domu. „Sólový recitál je královskou disciplínou, se kterou si troufnou se popasovat jen velmi dobří muzikanti. Sólový recitál na mandolínu je pak disciplínou, na kterou si troufnou jen ti opravdu vyvolení. A Chris Thile skutečně takovým vyvoleným je,“ těší se umělecký ředitel festivalu JazzFestBrno Vilém Spilka.

Sólová vystoupení jsou v pestré kariéře kalifornského rodáka tou nejnovější výzvou. Samotu na pódiu si částečně vyzkoušel při svých interpretacích hudby Johanna Sebastiana Bacha, které vyšly v roce 2013 na oceňované desce Bach: Sonatas and Partitas, Vol. 1. Jeho nejnovější nahrávací sólový počin Laysongs je však krokem do další dimenze, kde Thile svým neodolatelným způsobem kombinuje Bartókovu sonátu pro housle, třídílnou svitu Salt (in the Wounds) of the Earth (jež byla podle jeho slov první skladbou, kterou napsal s vědomím, že ji bude interpretovat sólově) a duchovní i světské písně z vlastní autorské dílny. Repertoár z desky Laysongs vytvoří jádro jeho živých vystoupení, ale určitě při nich nezapomene ani na své bluegrassové kořeny, svůdné interpretace témat bebopového guru Charlieho Parkera nebo milovaného J. S. Bacha.

Chris Thile/ foto archiv JFB

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Nejčtenější