Concentus Moraviae chystá podzimní část festivalu s názvem Domov můj

Concentus Moraviae chystá podzimní část festivalu s názvem Domov můj

Letošní program mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae s podtitulem „Hudba jako na dlani“ je z důvodů aktuálních bezpečnostních opatření přeložen na rok 2021. Pořadatelé však nezahálí a plánují mimořádnou podzimní část s názvem „Domov můj“ v čele s dramaturgyní Barbarou Marií Willi. Během příprav festivalu byla pořadatelům velkou inspirací spolupráce s MHF Lípa Musica a Svatováclavským hudebním festivalem. V souladu s hlavní myšlenkou společné podpory českého hudebního světa a české kultury bude tato trojice festivalů sdílet část svých programů.

Festival Concentus Moraviae je jako mnoho dalších přesunutý na následující rok. Přesto se jeho příznivci dočkají několika koncertů ještě letos. S ohledem na aktuální situaci doma i ve světě vznikl zcela nový festivalový program, který zazní na podzim. Tato část nese název „Domov můj“ a je sestavena z koncertů předních českých hudebníků v oblasti staré hudby. Složitá situace ve společnosti paradoxně přinesla jedinečnou možnost zařadit na program jednoho festivalu ty nejvýznamnější domácí umělce věnující se staré hudbě. Rezidenční umělkyní se stane uznávaná sopranistka Hana Blažíková; představí se v různorodé čtveřici koncertů.

Autorkou letošní dramaturgie je Barbara Maria Willi, cembalistka, klavíristka, varhanice a pedagožka, která svou festivalovou vizi popisuje slovy: „Když jsem hledala téma letošního mimořádného festivalového vydání, poskládala jsem si dohromady tyto aspekty: mohu se opřít o silnou domácí scénu staré hudby, o bohatý repertoár české hudby, o inspirativní spolupráci s jinými festivaly, o schopnost české společnosti naslouchat výzvě zůstat doma. Do toho vstoupila osobní motivace i silná hudební inspirace a název festivalu DOMOV MŮJ byl na světě. Zmíněnou hudební inspirací je nejstarší nahrávka české hymny z roku 1901, která se mi stala tím, co Francouzi nazývají coup de cœur – osudovou láskou.“

Podzimní 25. ročník festivalu Concentus Moraviae s podtitulem Domov můj, který se uskuteční v termínu 11. září až 29. října 2020.

V rámci 25. ročníku je pro posluchače nachystáno třiadvacet koncertních večerů s umělci, jako jsou vokalisté Hana Blažíková (rezidenční umělkyně), Martina JankováKateřina KněžíkováIrena TroupováMarkéta CukrováTomáš KrálJaroslav Březina či Roman Hoza, instrumentalisté Barbara Maria WilliMonika KnoblochováMichaela AmbrosiKateřina GhannudiLibor MašekJan Krejča či Jan Ostrý, komorní uskupení Kchun či Czech Ensemble Baroque Quintet a ansámbly Musica Florea Marka Štryncla, Collegium Marianum Jany Semerádové, Ensemble Inégal Adama Viktory, Czech Ensemble Baroque & Choir Romana a Terezy Válkových, Capella Mariana Vojtěcha Semeráda, Schola Gregoriana Pragensis Davida Ebena či Tiburtina Ensemble Barbory Kabátkové. Festival zahájí Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 Václava Lukse, a to provedením Händelova oratoria Mesiáš. Tato skladba o naději se stane putovním symbolem zmíněné trojice festivalů. V rámci spolupráce se Concentus Moraviae nechal inspirovat festivaly Lípa Musica a Svatováclavský hudební festival k netradičním průnikům: vítaným osvěžením je například spolupráce s klavíristkou, zpěvačkou a skladatelkou Beatou Hlavenkovou a její kapelou, stejně jako žesťový soubor Moravia Brass Band, který nabízí velmi originální moderní pojetí historické česko-moravské hudby. Národní tóny v moderním smyslu slova nabídne Brněnský filharmonický sbor pod taktovkou Petra Fialy, který se představí nejen jako dirigent, ale také jako skladatel. Nastupující generaci vynikajících umělců, kteří přinášejí nejen ceny z mezinárodních soutěží, ale především do hudby vnášejí svěží a energický náboj, budou reprezentovat Michaela KoudelkováPetra Machková Čadová, Jiří Havrlant, Peter Loydl, Michal KlasVojtěch JaklFerdinand SlezákMatteo Hager, Jakub Verner či B3 Ensemble.

„Obdivuji invenci a výkonnost Barbary Willi i festivalového týmu, kteří neváhali a během neuvěřitelně krátké doby dokázali ve spolupráci s festivalovými městy i všemi umělci nejen přesunout již hotový festival s dlouhou řadou zahraničních hostů na příští rok, ale zároveň přichystat zcela nový samostatný ročník. Můžeme tak naše festivalové čtvrtstoletí slavit hned dvakrát: letos s domácími muzikanty a příští rok nám pogratulují ti zahraniční. Ani na jedné z oslav samozřejmě nebudu chybět,“ slibuje patronka festivalu Magdalena Kožená, která ozdobí slavnostní závěr v doprovodu jediného zahraničního hosta letošního festivalu – bazilejského barokního souboru La Cetra s uměleckým vedoucím Andreou Marconem.

Podrobný program letošního ročníku „Domov můj“ i přesunutého ročníku „Hudba jako na dlani“ naleznete na stránkách festivalu.

Barbara Maria Willi/ foto Adam Dušek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po trojici koncertů, které posluchačům v rámci komorního minicyklu Konec streamu. Hrajeme zase živě! připravila Filharmonie Brno, se v pátek uskutečnil závěrečný večer nejen tohoto neobvyklého projektu, ale prakticky vzato celé sezóny 2019/2020. Po violoncellové sekci s harfou, harfě s kontrabasem a po bicích nástrojích s projekcí a tancem rozeznělo sál Besedního domu mnohem tradičnější obsazení v podobě smyčcového kvarteta. To samo o sobě ničemu nevadí, ostatně právě smyčcová kvarteta zaujímají v rámci evropské hudební tradice zvláštní místo a v průběhu více než dvou a půl století vzniklo od dob „Papa“ Haydna až po současnost impozantní množství kvalitní hudební literatury. Rozhodně si členové smyčcových kvartet nemohou stěžovat na nedostatek zajímavých děl určených pro jejich obsazení, jako tomu tu a tam bývá u jiných komorních těles. Hudebníci Marie Pšenicová (housle), Jan Rybka (housle), Petr Pšenica (viola) a Lukáš Svoboda (violoncello) však šli (ať již z vlastní, či cizí iniciativy) zcela jinou cestou. Samotná dramaturgie koncertu připomínala spíše zkoušku na blížící se svatební sezónu než závěrečný koncert cyklu, který má uzavřít ročník 2019/2020 i Besední dům.  více

Po úspěšném vystoupení violoncellové sekce s harfou včera dala Filharmonie Brno v nově vzniklém minicyklu Konec streamu. Hrajeme zase živě! prostor ještě komornějšímu obsazení. Ve středu 27. května měli posluchači možnost navštívit koncert manželské dvojice Ivany Švestkové (harfa) a Marka Švestky (kontrabas). Program sestával nejen ze skladeb určených přímo pro tyto nástroje, ale podobně jako v případě zahajovacího koncertu v této sérii zazněly také úpravy více či méně známých děl světové hudební literatury.  více

Devátý a zároveň poslední díl ze seriálu Průvodce Brno – město hudby UNESCO nese podtitul Electro, beat, multimediavíce

Jsou tomu již takřka tři měsíce, co pandemie koronaviru vtrhla do České republiky, otřásla národní ekonomikou, školstvím i kulturou; bezohledně devalvovala měnu, poslala děti do improvizovaných domácích lavic a pozavírala galerie, divadla, operní domy i hudební sály. Od té doby jsme si museli zvyknout na proměnlivá vládní nařízení, ale také na jistý kulturní půst. Streamovaná videa nezahnala hlad a ani sebelepší nahrávky neutišily žízeň. V posledním květnovém týdnu se společenský i kulturní život opatrně probouzí k životu; otevírají se také dveře brněnského Besedního domu, kde ve čtyřech dnech soubor odehraje celkem osm koncertů. V nově vzniklém komorním „minicyklu“ Konec streamu. Hrajeme zase živě! nabízí Filharmonie Brno koncerty s podnázvy: Cellisté & harfaHarfa & kontrabas duoBicisté & projekce a Smyčcové kvarteto. Prvně jmenovaný se v pondělní podvečer dokonce dočkal nezvyklé předpremiéry, když hudebníci brněnské filharmonie usedli na střeše tržnice na Zelném trhu. Se stejným programem také včera odpoledne zahájili violoncellisté v čele s koncertním mistrem Pavlem Šabackým a harfenistka Dominika Svozilová poslední sérii koncertů v Besedním domě v této nešťastné sezoně.  více

Po Velikonocích se na sociálních sítích a v médiích objevilo oficiální prohlášení, které každému milovníkovi folkloru pokazilo den. Folklorní festival ve Strážnici se letos neuskuteční. Důvody jsou všem dobře známé. Včera začala další vlna koronavirového rozvolňování a my jsme si nejen proto povídali s ředitelem Národního ústavu lidové kultury (NÚLK) ve Strážnici Martinem Šimšou. Je tedy opravdu důvod ke smutku? Na co se můžeme v nejbližší době těšit? A kdy je nejlepší doba navštívit zámecký park a strážnické muzeum v přírodě? Nejen na tyto otázky následující rozhovor odpoví.  více