Concentus Moraviae chystá podzimní část festivalu s názvem Domov můj

Concentus Moraviae chystá podzimní část festivalu s názvem Domov můj

Letošní program mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae s podtitulem „Hudba jako na dlani“ je z důvodů aktuálních bezpečnostních opatření přeložen na rok 2021. Pořadatelé však nezahálí a plánují mimořádnou podzimní část s názvem „Domov můj“ v čele s dramaturgyní Barbarou Marií Willi. Během příprav festivalu byla pořadatelům velkou inspirací spolupráce s MHF Lípa Musica a Svatováclavským hudebním festivalem. V souladu s hlavní myšlenkou společné podpory českého hudebního světa a české kultury bude tato trojice festivalů sdílet část svých programů.

Festival Concentus Moraviae je jako mnoho dalších přesunutý na následující rok. Přesto se jeho příznivci dočkají několika koncertů ještě letos. S ohledem na aktuální situaci doma i ve světě vznikl zcela nový festivalový program, který zazní na podzim. Tato část nese název „Domov můj“ a je sestavena z koncertů předních českých hudebníků v oblasti staré hudby. Složitá situace ve společnosti paradoxně přinesla jedinečnou možnost zařadit na program jednoho festivalu ty nejvýznamnější domácí umělce věnující se staré hudbě. Rezidenční umělkyní se stane uznávaná sopranistka Hana Blažíková; představí se v různorodé čtveřici koncertů.

Autorkou letošní dramaturgie je Barbara Maria Willi, cembalistka, klavíristka, varhanice a pedagožka, která svou festivalovou vizi popisuje slovy: „Když jsem hledala téma letošního mimořádného festivalového vydání, poskládala jsem si dohromady tyto aspekty: mohu se opřít o silnou domácí scénu staré hudby, o bohatý repertoár české hudby, o inspirativní spolupráci s jinými festivaly, o schopnost české společnosti naslouchat výzvě zůstat doma. Do toho vstoupila osobní motivace i silná hudební inspirace a název festivalu DOMOV MŮJ byl na světě. Zmíněnou hudební inspirací je nejstarší nahrávka české hymny z roku 1901, která se mi stala tím, co Francouzi nazývají coup de cœur – osudovou láskou.“

Podzimní 25. ročník festivalu Concentus Moraviae s podtitulem Domov můj, který se uskuteční v termínu 11. září až 29. října 2020.

V rámci 25. ročníku je pro posluchače nachystáno třiadvacet koncertních večerů s umělci, jako jsou vokalisté Hana Blažíková (rezidenční umělkyně), Martina JankováKateřina KněžíkováIrena TroupováMarkéta CukrováTomáš KrálJaroslav Březina či Roman Hoza, instrumentalisté Barbara Maria WilliMonika KnoblochováMichaela AmbrosiKateřina GhannudiLibor MašekJan Krejča či Jan Ostrý, komorní uskupení Kchun či Czech Ensemble Baroque Quintet a ansámbly Musica Florea Marka Štryncla, Collegium Marianum Jany Semerádové, Ensemble Inégal Adama Viktory, Czech Ensemble Baroque & Choir Romana a Terezy Válkových, Capella Mariana Vojtěcha Semeráda, Schola Gregoriana Pragensis Davida Ebena či Tiburtina Ensemble Barbory Kabátkové. Festival zahájí Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 Václava Lukse, a to provedením Händelova oratoria Mesiáš. Tato skladba o naději se stane putovním symbolem zmíněné trojice festivalů. V rámci spolupráce se Concentus Moraviae nechal inspirovat festivaly Lípa Musica a Svatováclavský hudební festival k netradičním průnikům: vítaným osvěžením je například spolupráce s klavíristkou, zpěvačkou a skladatelkou Beatou Hlavenkovou a její kapelou, stejně jako žesťový soubor Moravia Brass Band, který nabízí velmi originální moderní pojetí historické česko-moravské hudby. Národní tóny v moderním smyslu slova nabídne Český filharmonický sbor Brno pod taktovkou Petra Fialy, který se představí nejen jako dirigent, ale také jako skladatel. Nastupující generaci vynikajících umělců, kteří přinášejí nejen ceny z mezinárodních soutěží, ale především do hudby vnášejí svěží a energický náboj, budou reprezentovat Michaela KoudelkováPetra Machková Čadová, Jiří Havrlant, Peter Loydl, Michal KlasVojtěch JaklFerdinand SlezákMatteo Hager, Jakub Verner či B3 Ensemble.

„Obdivuji invenci a výkonnost Barbary Willi i festivalového týmu, kteří neváhali a během neuvěřitelně krátké doby dokázali ve spolupráci s festivalovými městy i všemi umělci nejen přesunout již hotový festival s dlouhou řadou zahraničních hostů na příští rok, ale zároveň přichystat zcela nový samostatný ročník. Můžeme tak naše festivalové čtvrtstoletí slavit hned dvakrát: letos s domácími muzikanty a příští rok nám pogratulují ti zahraniční. Ani na jedné z oslav samozřejmě nebudu chybět,“ slibuje patronka festivalu Magdalena Kožená, která ozdobí slavnostní závěr v doprovodu jediného zahraničního hosta letošního festivalu – bazilejského barokního souboru La Cetra s uměleckým vedoucím Andreou Marconem.

Podrobný program letošního ročníku „Domov můj“ i přesunutého ročníku „Hudba jako na dlani“ naleznete na stránkách festivalu.

Barbara Maria Willi/ foto Adam Dušek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Že se letošní Horňácké slavnosti v tradičním termínu (poblíž svátku sv. Máří Magdaleny) a rozsahu (tří až pěti dnů) neuskuteční, rozhodla rada obce Velké na Veličkou už v půli dubna. Pochopitelně se nedal předpovídat vývoj krizových opatření směrem k třetímu červencovému týdnu, ale horňáčtí muzikanti se pokusili vymyslet alespoň částečné náhradní řešení pro zachování kontinuity. Nakonec se oficiálně konaly dva koncerty ve do dvou po sobě následujících sobotách: 18. července se v Kulturním domě ve Velké nad Veličkou uskutečnil přímý přenos veřejné rozhlasové nahrávky Českého rozhlasu Brno pod titulem Hrajte že ně, hrajte aneb Horňácké trochu jinak. O týden později se ve sportovním areálu v Javorníku pořádalo tradiční klání o „najvěčího znalca horňáckých sedláckých“ pod patronací Horňácké cimbálové muziky Libora Supa. Obě akce si pochopitelně našly své diváky a posluchače.  více

V předvečer premiéry operní pantomimy Der Traum, která se má stát pomyslným vyvrcholením 16. ročníku Hudebního festivalu Znojmo, dostali jeho návštěvníci možnost nahlédnout do prostor impozantního, avšak chátrajícího Louckého kláštera. Toto specifické místo s jedinečnou atmosférou nebylo vybrané náhodou. Jmenovaná přehlídka se totiž nestará pouze o kulturní přítomnost, ale spolufinancuje i řadu rekonstrukcí chátrajících památek. Již několik let je jeho cílem obnova Louckého kláštera, a tak se podobně jako v minulých letech stal včerejší koncert vhodnou příležitostí k dobročinné dražbě vín, jejíž výtěžek je určený právě na opravu devastované budovy. S pestrým programem sestávajícím z děl Henryho Purcella, Giovanniho Battisty Pergolesiho, Šimona Brixiho, Georga Friedricha Händela, Antonia Vivaldiho a Wolfganga Amadea Mozarta se na prosluněném nádvoří a za cinkotu skleniček představil Znojemský komorní orchestr doplněný čestnými hosty, violisty Reinholdem Riegerem a Emilem Machainem. Jako sólisté vystoupili sopranistka Zuzana Barochová a pozounista Tomáš Votava, koncert řídil houslista a pedagog Marek Filip, který je současně uměleckým vedoucím ansámblu.  více

Letošní ročník Hudebního festivalu Znojmo se pomalu blíží ke své polovině; stihnul i tak nabídnout řadu pozoruhodných hudebních večerů v čele s koncertem při svíčkách či Divadlem světel Dua Kchun. Včerejší program oslovil ponejvíce milovníky díla Johanna Sebastiana Bacha, jehož kantáty Wachet auf, ruft uns die Stimme a Tönet, ihr Pauken! Erschallet, Trompeten! zazněly v nastudování orchestru Czech Ensemble Baroque pod taktovkou Romana Válka ve znojemském kostele Nalezení sv. Kříže. V sólových partech vystoupily sopranistky Romana Kružíková a Pavla Radostová, altistka Lucie Netušilová Karafiátová, tenorista Jakub Kubín a basista Jiří Miroslav Procházka.  více

Brněnská rocková skupina Kulturní úderka v čele se zpěvákem a kytaristou Štěpánem Dokoupilem tentokrát své fanoušky nenechala čekat příliš dlouho. Zatímco mezi jejím prvním a druhým albem byla patnáctiletá pauza, novinka Black Metall vyšla necelé dva roky po předchozím albu Sarajevská Katarzija. S názvem nového alba je třeba zacházet opatrně. S black metalem coby hudebním žánrem totiž Úderka nic společného neměla a nemá. Stále máme co do činění nikoli s metalem, ale s poměrně syrovým rockem, který ovšem v některých momentech příjemně zjemňují klávesy Omera Blentiče, případně trubka hostujícího Jana Kozelka.  více

Kulturní život se pokusil v nerovném boji s virovým přízrakem a vládními nařízeními přesunout do sterilního a „životu bezpečného“ prostředí sociálních sítí. Hudební instituce se v nejtemnějších měsících předháněly v uvádění záznamů památných koncertů a významné operní domy vysílaly do světa divácky nejúspěšnější představení.  více