Concentus Moraviae ve Velkém Meziříčí: OK Percussion Duo a veřejná diskuze o proměnách mimořádných budov

Concentus Moraviae ve Velkém Meziříčí: OK Percussion Duo a veřejná diskuze o proměnách mimořádných budov

Zítra proběhne v meziříčském Jupiter clubu veřejná debata na téma Proměny mimořádných budov a jejich vliv na život města. Odborníci i zájemci z řad veřejnosti budou diskutovat o minulém, současném i budoucím osudu Nové synagogy na Novosadech. Jednu z možností využití vzácné budovy naznačí na debatu navazující koncert, který proběhne večer přímo v prostorách Nové synagogy. Vystoupí na něm OK Percussion Duo a jeho návštěvníci dostanou jedinečnou možnost navštívit prostor, který je jinak veřejnosti nepřístupný. Nedělní projekt pořádá hudební festival Concentus Moraviae ve spolupráci s Evropským festivalem filosofie, Židovskou obcí Brno a městem Velké Meziříčí.

Charismatické budovy mají sloužit jako estetické majáky města, neměly by na sebe ale upozorňovat pouhým zevnějškem. Podstatné je, aby jimi proudil místní kulturní život a nacházel v nich prostor ke svému rozvoji. Novogotická synagoga ve Velkém Meziříčí slouží už řadu let jako levná tržnice. Situaci se navzdory dlouhodobému úsilí majitele dlouho nedařilo zvrátit, ale v současné době už změnu podporuje i město,“ uvádí uznávaný publicista a dramaturg Boris Klepal, který se stane moderátorem odpolední diskuse. Jeho debatními partnery budou velkomeziříčská rodačka a aktivní hybatelka městského kulturního života Eva Kočí Valová, dramaturgyně, spoluorganizátorka literárního festivalu globale° a předsedkyně Brémského sdružení pro česko-německou spolupráci Viktorie Knotková, Vedoucí oddělení Projektů veřejného prostoru a soutěží v Kanceláři architekta města Brna a místostarosta Sokola Brno Michal Doležel a architekt a zakladatel projektu FUUZE, člen kolektivu 4AM/Fórum pro architekturu a média, pedagog na Fakultě architektury VUT v Brně Jaroslav Sedlák. Veřejná debata proběhne zítra, tedy v neděli 5. června 2022 od 17:15 v meziříčském Jupiter clubu. Koncert OK Percussion Duo je ohlášen na 20:00.

Na debatním odpoledni jsou vítáni všichni zájemci, kteří dostanou i prostor pro své dotazy. Vstup je zdarma.

Navazující festivalový koncert proběhne právě v prostorách synagogy: vynikající OK Percussion Duo tvořené již od roku 2007 dvěma výraznými perkusionisty, Martinem Opršálem a Martinem Kleiblem, svůj program nazvalo Homo sapiens – rytmický příběh. Prostřednictvím improvizací a autorských děl hraných na nemelodických i melodických bicích nástrojích zazní příběh zvuku a rytmu. Příběh, který se zrodil na úsvitu lidských dějin díky dvěma kamenům a který zní dodnes, kdy nám ho předávají složité inteligentní perkuse současnosti. S podtitulem letošního ročníku festivalu Cestou od kořenů k budoucnosti skvěle ladí i záměr protagonistů večera představit na koncertě dvojici svých žáků, vycházející hvězdy scény bicích nástrojů Tomáše Javoru a Kryštofa Vašíčka.

OK Percussion Duo/ foto archiv festivalu CM

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Nejčtenější