Concentus Moraviae zahájí dnes v Bystřici nad Pernštejnem ročník plný humoru

1. červen 2018, 10:30

Concentus Moraviae zahájí dnes v Bystřici nad Pernštejnem ročník plný humoru

První tóny XXIII. ročníku mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae zazní už dnes. Na slavnostním zahajovacím koncertě vystoupí v pátek 1. června v kulturním domě v Bystřici nad Pernštejnem náš špičkový orchestr PKF – Prague Philharmonia pod taktovkou Marka Ivanoviće. Belgický muzikolog Jelle Dierickx, který se na festival vrací po třech letech a je autorem atraktivní dramaturgie celého letošního ročníku, koncipoval první festivalový večer jako jakýsi „průřez festivalem“, program plný hudebního humoru. Posluchači uslyší nejen Dvořákovu sedmou Humoresku, letošní festivalovou znělku, ale také např. Loriotův Kašlací koncert, Andersonovu skladbu Psací stroj s virtuózním partem pro zkušeného typistu či kontroverzní třívětý koncert 4´33´´ od Johna Cage.

Slavnostní zahájení jednoho z nejvýznamnějších tuzemských hudebních festivalů uvede tradiční vlajkosláva, které se zúčastní všech 19 starostů festivalových měst. Rezidenčním umělcem 23. ročníku je skladatel, muzikolog a pedagog Miloš Štědroň.

„Úsměv je nejkratší vzdálenost mezi lidmi,“ prohlásil proslulý bavič Victore Borge a jeho větu si za své motto zvolil mimořádně posluchačsky i divácky přitažlivý XXIII. ročník festivalu Concentus Moraviae. Jeho program s podtitulem Hudba a humor v podání vynikajících tuzemských i zahraničních hudebníků budou již tradičně hostit města a městečka Jižní Moravy, Vysočiny a Dolního Rakouska.

„Legendární klavírista Alfred Brendel tvrdí, že pro většinu interpretů a prakticky pro všechny posluchače dnešní doby je hudba zcela vážnou záležitostí. Právě proto se mnoho festivalů zaměřuje na ono vážné vznešeno a jen málokteré na vznešeno naruby, tak, jak to udělá letošní Concentus Moraviae,“ prozrazuje dramaturg Jelle Dierickx, uznávaný muzikolog, ale zároveň vyhledávaný dadaistický básník a performer, a dodává: „Spojení hudby a humoru je většinou dílem hudebních klaunů, ale dá se toho podniknout mnohem víc, než jen nahradit noty červenými nosy.“

Kromě řady umělců a skladatelů, kteří se „smáli každý po svém a pomohli tím definovat Evropu“, zmiňuje brněnského rodáka a spisovatele Milana Kunderu, jemuž festival věnuje speciální večer. Ten kdysi prohlásil, že smích je dokonce metaforou Evropy, obsahuje schopnost pochybovat, být kritický, což hudba dokáže rafinovaně a jemně doplnit. „Festivalovým posluchačům se dostane pořádná dávka humoru, od Hudebního žertu Wolfganga Amadea Mozarta přes skladby ve tvaru hrušky, Kašlací koncert až po různé hudební triky, nonsensy a švindly,“ slibuje Dierickx. A pokud jde o zmíněné klauny, ti na festival přijedou také, a to rovnou ti vůbec nejlepší, jako např. dnes již kultovní duo Igudesman a Joo. 

Program festivalu představí i subtilnější způsoby, jak uchopit téma humoru v hudbě. „Řada kompozic bude obsahovat humor ve velmi rafinované podobě, například Beethovenovy Variace na Diabelliho valčík nebo Les soirées de Nazelles Francise Poulenca,“ upozorňuje dramaturg. Kromě pohledu na humor ze strany skladatelů dává Jelle Dierickx ve festivalovém programu prostor řadě souborů, které zacházejí s hudebními úsměvy jedinečným a neotřelým způsobem. „Ensemble Atonor hraje na nástroje, které vynalezl a vytvořil všestranný umělec Erwin Stache, a to od telefonů po stojany na šaty. Orchestr Les Passions de L´Ame zkoumá barokní žertíky v hudbě Heinricha Ignaze Franze Bibera. Orchestr Berg s houslistou Martinem Zbrožkem ve svém vystoupení Pssst… Maestro přichází! geniálně paroduje snad všechny charaktery dirigentů,“ přibližuje Dieririckx. A slibuje i večery s „kouzlem nečekaného“, jako je například piano show Zdenka Krále, který v autorském programu Souboj komiků přiblíží tvorbu a umění výtečných klavíristů Charlieho Chaplina a Luise de Funèse, nebo třeba zcela převratný projekt Mesiáš pro 4 švédského uskupení Odd Size, kteří prohlašují: „Mohli jsme si dovolit jednu zpěvačku a tři instrumentalisty, tak jsme se samozřejmě rozhodli nastudovat… Mesiáše!“ Překvapením pro české posluchače bude také tzv. kinokoncert, při kterém si francouzský soubor Les Traversées baroques troufne vyzkoušet, zda legendární Pat a Mat funguje i jinou než Skoumalovou hudbou – doprovodí totiž projekci pětice epizod animovaného filmu originální živou hudbou přednesenou na staré nástroje. A protože se všechny koncerty odehrávají ve vinařském kraji, disponuje festival také vlastní vyhlášenou vinotékou Concentus Moraviae, z níž bude vlámský ansámbl Zefiro Torna vybírat vzorky pro „hudební ochutnávku vín“ nazvanou Lassus Grand Cru.

Více informací na www.festivalcm.cz

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Podtitulem Bohatýrsko-milostná hudební komedie o dvanácti obrazech označilo svoji nejnovější inscenaci Tři mušketýři Městské divadlo Brno, které tímto titulem zároveň zahájilo provoz letní scény v Biskupském dvoře. Není třeba se kočkovat o žánrové vymezení této ponejvíce hry se zpěvy. Důležitější je, co tato open air produkce divákovi nabízí…  více

Na včerejším Koncertu hejtmana jihomoravského kraje na slavkovském zámku představil světoznámý kontratenorista Dominique Visse i s nově vzniklým hudebním tělesem Vis musica nevážné, komické a někdy i drze ironické skladby. A nebyla to náhoda. Další koncert hudebního festivalu Concentus Moraviae, jehož letošní ročník je zasvěcen hudbě a humoru, tak svrchovaně naplnil dramaturgickou linku. Visse se navíc s úspěchem představil již na třech festivalových ročnících.  více

Nazpívat album notoricky známých jazzových standardů v překladech do češtiny a přitom si nejen nevylámat zuby, ale dokonce působit přirozeně a v rámci možností i originálně je mimořádně náročná disciplína. Darku Neumannovi, „takové té brněnské figurce“ (jak stojí v bookletu alba) se to povedlo. Na tom, že se zdárně pohybuje na samé hraně sentimentu a bluesové ryzosti, mají velkou zásluhu i texty Ester Kočičkové.  více

Mandolinista Martin Krajíček hraje v kapelách různých žánrů. Má vlastní akustické trio, je členem tria Jitky Šuranské, působí v „mexické“ kapele Mariachi Espuelas a v Cimbal Classicu, hraje klezmer a hru na mandolínu také vyučuje. Od loňského roku je také pořadelem Mandolínového festivalu v Boskovicích. Letošní ročník se bude konat od 8. do 10. června.  více

Skupina D.N.A. Brno, vítěz finále Porty z roku 2011, vydala po čtyřech letech nové album. Vedle nového příjmení baskytaristky (ale stále je to tatáž Barbora, která před lety – tehdy ještě dívčí a dětskou – kapelu spoluzakládala) došlo v sestavě k důležité změně. Novým členem se stal Ondra Bojanovský (syn kapelník FT Primu Aleše Bojanovského), který ovládá rytmické nástroje. Bývalá perkusistka Lenka Ručková se tím pádem mohla naplno přesunout ke klavíru. Jinak zůstává vše zdánlivě při starém: D.N.A. jsou skupina mladých lidí, z větší části klasicky vzdělaných, kteří mají vedle klasické hudby rádi folk. Ten hrají po muzikantské stránce mistrně – k jejich zručnosti, kterou v jednotlivých písních dávají najevo, nelze mít výhrad. Samotný repertoár už na minulém albu vyrostl z dětských let a novinka je pochopitelně i v tomto ohledu ještě o kus dospělejší. Kapela vlastně nepřekvapila nějakým nečekaným posunem. Ale výsledek je o kus vyzrálejší a sebevědomější. A přibylo také vážných, a přitom důvěryhodně podaných témat.  více