Cotatcha Orchestra připomene výročí velikánů Thada Jonese a Woodyho Hermana

29. květen 2023, 1:00

Cotatcha Orchestra připomene výročí velikánů Thada Jonese a Woodyho Hermana

Mezinárodní big band Cotatcha Orchestra oslaví 100 let od narození amerického trumpetisty Thada Jonese a 110 let od narození amerického jazzového klarinetisty Woodyho Hermana koncertem v brněnském prostoru Cabaret Des Péchés. Sólových partů Thada Jonese se ujme jeden z nejetablovanějších nizozemských trumpetistů Jan van Duikeren, který má na svém kontě spolupráci Candy Dulfer, Dr. Johnem, Joem Bonamassou, Lionelem Richiem a mnoha dalšími. Součástí koncertu bude také provedení Ebony Concerto Igora Stravinského, které bylo napsáno pro big band Woodyho Hermana.

Thad Jones (1923 - 1986) byl americký jazzový trumpetista, hudební skladatel a člen orchestru Counta Basieho. Je považován za jednoho z nejlepších trumpetistů všech dob a inovátorů big bandové hudby 2. poloviny 20. století, především díky svým nevšedním a nadčasovým harmonickým postupům i změnám instrumentace saxofonové sekce. Roku 1965 založil spolu s bubeníkem Melem Lewisem Thad Jones/Mel Lewis Orchestra. Objevil se na desítkách nahrávek. Spolu s Gilem Evansem či Stanem Kentonem, kterým se Cotatcha Orchestra věnovali v předešlých letech, spoluurčil cestu, kterou se big bandy začaly v dalších desetiletích ubírat. Koncert je ohlášený na 5. června 2023 od 19:30 v Cabaretu Des Péchés.

Woody Herman (1913 - 1987) jazzový klarinetista, saxofonista a hudební skladatel. Vedl hned několik kapel s názvem The Herd, byl jedním z nejslavnějších kapelínků třicátých a čtyřicátých let. Také jeho jméno naleznete na nespočtu nahrávek, získal 18 nominací na Grammy, z nichž 3 proměnil. Jeho jménem se nechal při výběru uměleckého jména inspirovat i režisér Woody Allen.

Zajímavostí jsou i české stopy v osudech obou amerických skladatelů. Jonese i Hermana doprovázel český barytonsaxofonista, flétnista, aranžér a skladatel Jan Konopásek, s Thadem Jonesem vystupoval i slavný basista George Mraz.

Jeden z nejslavnějších skladatelů 20. století, Igor Stravinskij, se ve své tvorbě inspiroval mnoha žánry od folkloru po jazz. Roku 1939 odešel do Ameriky. Právě jazz a osobnost Woodyho Hermana jej roku 1945 ovlivnil při psaní Ebony Concerto pro klarinet a jazzový band. Herman zpočátku nadšený nebyl, partitura se mu zdála neproveditelná.

„Mám rád hudbu s přesahy do různých žánrů a propojování hudebníků z různých světů. To je případ Ebony Concerto, které Stravinskij napsal pro big band Woodyho Hermana. Jedná se vlastně o skladbu klasické hudby 20. století. Napsána je pro big band rozšířený o kytaru, lesní roh, sólový klarinet a harfu! Moc se na tento kousek, který bude dirigovat Pavel Šnajdr z Brno Contemporary Orchestra těším. Ebony Concerto je navíc na tuzemských pódiích uváděno jen velmi zřídka, návštěvníky čeká ojedinělý zážitek,” říká kapelník Jiří Kotača.

Jan van Duikeren se vrací do České republiky po sedmi letech. Roku 2016 vystoupil spolu s New Rotterdam Jazz Orchestra na festivalu Jazz Goes to Town. Quincy Jones ho uvedl jako jednoho z nejlepších nizozemských hudebníků, vystupoval a nahrával s Christianem McBridem, Michelem Camilo, s big bandy Boba Brookmeyera nebo Metropole Orkest aj.

Foto Jan Jonatan

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější