Cyklus Bacha na Mozarta! přinese premiéry, besedy i barokní módní přehlídku

Cyklus Bacha na Mozarta! přinese premiéry, besedy i barokní módní přehlídku

Již osmým rokem realizuje soubor Czech Ensemble Baroque pod taktovkou Romana Válka abonentní cyklus staré hudby s názvem Bacha na Mozarta! Předprodej tohoto cyklu bude zahájen v rámci závěrečného koncertu Velikonočního festivalu duchovní hudby, kde v podání souboru zazní Bachovo Velikonoční oratorium. Dramaturgie osmého ročníku zahrnuje například Mozartovo Requiem, barokní módní přehlídku, Te Deum třikrát jinak nebo vokální koncert.

Cyklus Bacha na Mozarta! přibližuje hudbu klasiků 17. a 18. století dnešnímu posluchači poněkud netradiční formou. Každý koncert má svůj příběh, kterým posluchače provází mistři Bach i Mozart, kteří glosují počiny svých kolegů komponistů a uvádějí je do historických kontextů. Na závěrečný koncert, Bachovy kantáty, zavítá také Anna Magdalena Bachová a povypráví o soužití s géniem. Koncerty z cyklu letos probíhají v Besedním domě, kostele sv. Michala či katedrále sv. Petra a Pavla v Brně. Zahajovací koncert je ohlášený na 18. září a nabídne Offertoria Pavla Josefa Vejvanovského. Hudební odkaz jednoho z nejvýznamnějších českých skladatelů 17. století byl znovuobjeven ve slavném kroměřížském hudebním archivu a ve spolupráci s muzikologem Tomášem Hanzlíkem odborně spartován. Mimořádnou událostí bude také koncert Musikalische exequien 16. října, na nějž Czech Ensemble Baroque přizval soubor Le nuove musiche. Součástí sezony je opět vánoční koncert, zazní vánoční písně A. V. Michny z Otradovic a písně z českých a moravských barokních kancionálů. Závěrečný koncert 16. června, Kantáty J. S. Bacha, netradičně spojí kantátu duchovní a kantátu světskou. Koncerty doprovodí několik besed s umělci.

„V osmé sezóně se navíc pouštíme do konfrontace skladatelů českých s jejich kolegy z celé Evropy – Evropská unie u hudebníků totiž funguje již po staletí. Národní styly, které byly do baroka poměrně vymezené a lokalizované, začínají najednou splývat a vytvoří jeden mohutný proud. Z českých autorů tedy uvedeme F. I. Tůmu, P. J. Vejvanovského a A. V. Michnu z Otradovic. Ze zahraničních autorů je to Ján Šimrák, Domenico Scarlatti, Giovanni Felice Sances a samozřejmě světové hvězdy Mozart, Bach, Schütz, Telemann,“ upřesňuje organizátorka cyklu Tereza Válková a dodává: „Zhuštěnou esencí celé sezóny bude únorový koncert Klingende Geographie. Suita z děl G. P. Telemanna totiž mapuje hudbu různých národů a kultur. Pro diváky chystáme i speciální překvapení – barokní módní přehlídku.“

Velikonoční koncert Czech Ensemble Baroque proběhne 28. dubna v 19:30 v Besedním domě. Ve stejném čase také začíná předprodej cenově zvýhodněných abonentek na koncerty 8. sezóny (on-line zde).

Program:

18. září - 19:30 Kostel sv. Michala Brno

J. VEJVANOVSKÝ, OFFERTORIA – Zahajovací koncert sezóny

PROGRAM: P. J. Vejvanovský: Offertoria

16. října - 19:30 Kostel sv. Michala Brno

MUSIKALISCHE EXEQUIEN

PROGRAM: H. Schütz: Musikalische exequien, J. Šimrák: Jauchzet dem Herrn (česká premiéra)

SOLI: J. Mitrik – theorba, M. Čermák – varhany, P. Radostová, M. Ptáček a další

20. listopadu - 19:30 Katedrála sv. Petra a Pavla Brno

MOZART & MOZART

PROGRAM: W. A. Mozart: Requiem d moll, L. Mozart: symfonie

SOLI: M. Böhmová, M. Jägerová, J. Kubín, J. M. Procházka aj.

18. prosince - 19:30 Besední dům Brno

SLAVÍČEK RÁJSKÝ

PROGRAM: A. V. Michna z Otradovic: Vánoční písně, písně z českých a moravských barokních kancionálů

27. února - 19:30 Besední dům Brno

KLINGENDE GEOGRAPHIE

PROGRAM: G. P. Telemann: Klingende geographie, orchestrální suita in B

1. dubna - 19:30 Kostel sv. Michala Brno

STABAT MATER

PROGRAM: G. F. Sances, A. Scarlatti, I. Tůma: Stabat Mater

SOLO: V. Pelka

14. května - 19:30 Besední dům Brno

VOKÁLNÍ KONCERT

PROGRAM renesanční a barokní tvorba inspirací soudobým skladatelům

16. června - 19:30 Besední dům Brno

BACH: KANTÁTY

PROGRAM J. S. Bach: Kantáta BWV 140 a BWV 214

SOLI L. Haugk – barokní hoboj, R. Kružíková, M. Böhmová, R. Hoza a další

CEB/ foto archiv souboru

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Nejčtenější