Cyklus Bacha na Mozarta! zahájí sezonu světovou premiérou

Cyklus Bacha na Mozarta! zahájí sezonu světovou premiérou

Koncertní cyklus souboru Czech Ensemble Baroque Bacha na Mozarta! zahájí sezonu v Brně světovou premiérou Offertoria Pavla Josefa Vejvanovského. První koncert 8. sezony tohoto cyklu proběhne v kostele sv. Michala.

Styllus fantasticus“ aneb nejsvobodnější a naprosto neomezený způsob komponování v dílech Pavla Josefa Vejvanovského zazní v rámci zahajovacího koncertu 8. sezony cyklu Bacha na Mozarta! v Brně. Díla, která dodnes ležela ukrytá v kroměřížském hudebním archivu a byla vyzvednuta speciálně pro soubor Czech Ensemble Baroque. „Každý soubor staré hudby by se měl jednou za čas vnořit do archívů a pro dnešní svět objevit nějaký zcela zapomenutý hudební poklad. My jsme po letech bádání v zahraničí (Štrasburk, Paříž, Benátky) zavítali také do jednoho z největších archívů na Moravě, do Hudebního archívu Kroměřížského zámku, s cílem uvést v život některé z děl Pavla Josefa Vejvanovského. Zaujaly nás jeho Offertoria, které pro nás odborně spartoval PhDr. Tomáš Hanzlík, PhD., z Univerzity Palackého v Olomouci“ zve zase na zahajovací koncert dirigent Roman Válek. Kromě obvyklých partů se v Kroměříži zachovaly i partitury a skici, které někteří badatelé považují často jen za náčrty a fragmenty. Některé „fragmenty“ zazní právě na tomto koncertě, jehož program je sestaven převážně z vokálně instrumentálních skladeb.

Většina z nich zazní v novodobé světové premiéře. Zahajovací koncert je ohlášen na 18. září 2019 od 19:30 v kostele sv. Michala.

V 8. koncertní sezoně nebudou chybět díla J. S. Bacha a W. A. Mozarta. Během dalších koncertl zazní Bachovy kantáty pro sóla, sbor a orchestr a Mozartovo Requiem v katedrále na Petrově. Samostatným koncertem s netradičním programem se bude prezentovat také vokální ansámbl. „Chceme ukázat, jak romantičtí skladatelé jako Schubert nebo Mendelssohn navazovali na odkaz a tradici mistrů Purcella, Händela či Schütze. Bude to zajímavá konfrontace,“ popisuje dramaturgii koncert sbormistryně Tereza Válková. V rámci prvního koncertu roku 2020, kdy se plánuje provedení Telemannových suit, proběhne také barokní módní přehlídka.

Czech Ensemble Baroque/ foto archiv souboru

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Bacha na Mozarta / P. J. Vejvanovský: Offertoria

18.9.2019, 19:30 / kostel sv. Michala

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Nejčtenější