Cyklus Bacha na Mozarta! zahájí sezonu světovou premiérou

Cyklus Bacha na Mozarta! zahájí sezonu světovou premiérou

Koncertní cyklus souboru Czech Ensemble Baroque Bacha na Mozarta! zahájí sezonu v Brně světovou premiérou Offertoria Pavla Josefa Vejvanovského. První koncert 8. sezony tohoto cyklu proběhne v kostele sv. Michala.

Styllus fantasticus“ aneb nejsvobodnější a naprosto neomezený způsob komponování v dílech Pavla Josefa Vejvanovského zazní v rámci zahajovacího koncertu 8. sezony cyklu Bacha na Mozarta! v Brně. Díla, která dodnes ležela ukrytá v kroměřížském hudebním archivu a byla vyzvednuta speciálně pro soubor Czech Ensemble Baroque. „Každý soubor staré hudby by se měl jednou za čas vnořit do archívů a pro dnešní svět objevit nějaký zcela zapomenutý hudební poklad. My jsme po letech bádání v zahraničí (Štrasburk, Paříž, Benátky) zavítali také do jednoho z největších archívů na Moravě, do Hudebního archívu Kroměřížského zámku, s cílem uvést v život některé z děl Pavla Josefa Vejvanovského. Zaujaly nás jeho Offertoria, které pro nás odborně spartoval PhDr. Tomáš Hanzlík, PhD., z Univerzity Palackého v Olomouci“ zve zase na zahajovací koncert dirigent Roman Válek. Kromě obvyklých partů se v Kroměříži zachovaly i partitury a skici, které někteří badatelé považují často jen za náčrty a fragmenty. Některé „fragmenty“ zazní právě na tomto koncertě, jehož program je sestaven převážně z vokálně instrumentálních skladeb.

Většina z nich zazní v novodobé světové premiéře. Zahajovací koncert je ohlášen na 18. září 2019 od 19:30 v kostele sv. Michala.

V 8. koncertní sezoně nebudou chybět díla J. S. Bacha a W. A. Mozarta. Během dalších koncertl zazní Bachovy kantáty pro sóla, sbor a orchestr a Mozartovo Requiem v katedrále na Petrově. Samostatným koncertem s netradičním programem se bude prezentovat také vokální ansámbl. „Chceme ukázat, jak romantičtí skladatelé jako Schubert nebo Mendelssohn navazovali na odkaz a tradici mistrů Purcella, Händela či Schütze. Bude to zajímavá konfrontace,“ popisuje dramaturgii koncert sbormistryně Tereza Válková. V rámci prvního koncertu roku 2020, kdy se plánuje provedení Telemannových suit, proběhne také barokní módní přehlídka.

Czech Ensemble Baroque/ foto archiv souboru

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Bacha na Mozarta / P. J. Vejvanovský: Offertoria

18.9.2019, 19:30 / kostel sv. Michala

Včerejší podvečer na piazzettě Janáčkova divadla se nesl ve znamení koncertu k zahájení sezóny 2019/2020 Národního divadla Brno (NdB). Propagace akce zajistila hudebnímu večeru to nejdůležitější – stovky diváků, kteří hojně zaplnili celé prostranství. Nelze opomenout opravdu široké věkové rozpětí, které je zejména na své spodní hranici (zatím ještě v kočárcích) tolik potřebné pro budoucí kulturu.   více

Konec září bude v nedaleké slovenské Bratislavě patřit world music. Široké veřejnosti i pozvaným zahraničním delegátům se představí přední kapely žánru ze Slovenska, na konferenci se bude hovořit o folkloru i jazzu, na programu budou koncerty světových hvězd i workshopy pro hudebníky a jejich manažery. Ředitelka festivalu Jarmila Vlčková zve na toto setkání i muzikanty z Brna a okolí. Účast na konferenci je zdarma, stačí se zaregistrovat na stránkách World Music Festivalu Bratislava.  více

Jen zřídka je hlavním tématem pro rozhovor jedna jediná skladba. V případě violoncellisty Josefa Klíče, koncertního mistra Národního divadla v Brně, se to však nabízelo. Nestává se každý den, že by se český skladatel se svou písní dostal do finále celosvětové soutěže. Důvodů pro povídání však bylo víc – vzpomínky na zesnulého Jaroslava Erika Friče, Josefovo zaměstnání v Janáčkově divadle i připravované nové album.  více

Pro včerejší zahajovací koncert jubilejního 20. ročníku Festivalu Špilberk zvolila Filharmonie Brno dramaturgii sestávající z osvědčených i méně známých kusů. Podtitul Romantický karneval celý večer ponořil do karnevalového duchu, spjatého s oslavami před začátkem masopustu. Program si tedy vytyčil za cíl charakterizovat právě období veselí, oslav a masek skladbami, které svou náladou vypovídají o této periodě v roce. Téměř zaplněné nádvoří tak mělo příležitost vychutnat si nenáročný a líbivý program, který se také svou nižší teplotou snáze přiblížil onomu chladnému masopustní období.  více

Brno jako město hudby zapsané v UNESCO, má za sebou čtyři festivalové dny plné hudby a tance. Na celkem dvaadvaceti hudebních stanovištích probíhaly desítky koncertů a vystoupení se stovkami účinkujících. Hudba v ulicích zněla na každém rohu, nejvíce pozornosti však letos poutaly čtyři pokoje od výtvarnice Kateřiny Šedé, ve kterých se střídali umělci různých žánrů i národností. Lákadlem byly také vystoupení britských Motionhouse a No Fit State Circus, kteří opakovaně uhranuli náměstí Svobody svými akrobatickými kousky a dechberoucím představením. Nově vznikly také dvě velké scény – Dominik stage na Dominikánském náměstí a Django stage na Malinovského náměstí. Tady se vystřídali umělci jako Jana Kirschner, Monika Bagárová, minus123minut nebo Jan P. Muchow & The Antagonists. Již tradičně festival doprovázel zvuk flašinetářů, kteří se v Brně sešli v rámci svého 10. Mezinárodního setkání. Letos premiérově vystoupili na Maratonu hudby Brno také umělci partnerských měst hudby UNESCO. Zpěvačka a multiinstrumentalistka Tinatin Tsereteli (Hannover) a houslista Nicola Manzan (Bologna). Atmosféru celého festivalu zachycuje video, které najdete níže.  více