Cyklus staré hudby B. M. Willi

Cyklus staré hudby B. M. Willi

Ve čtvrtek začne jedenáctý ročník cyklu staré hudby Barbara Maria Willi uvádí. Na prvním koncertu v konventu Milosrdných bratří vystoupí Schola Gregoriana Pragensis.

Schola Gregoriana Pragensis s uměleckým vedoucím Davidem Ebenem a Barbara Maria Willi se společně ponoří do tajů vznešené liturgické symboliky. Z posvátných znamení vylíčených v díle teologa Romana Guardiniho byla vybrána silná pětice témat: brána, kadidlo, oltář, kalich a zvony. Tyto symboly budou zpřítomněny krátkými úryvky z Guardiniho knihy a především zpěvy, které se k danému tématu vztahují. Páteří koncertu je logicky gregoriánský chorál. K vokálním dílům se v zahajovacím programu připojí též instrumentální díla z 15. století v podání dramaturgyně cyklu.

Cyklus Barbara Maria Willi uvádí začíná ve čtvrtek 13. února v 19.30 hodin.

Program cyklu

čtvrtek 13. 2. 2014
Schola Gregoriana Pragensis / David Eben – umělecký vedoucí
Barbara Maria Willi – varhanní pozitiv
„Posvátná znamení – Pět symbolů v liturgii“

čtvrtek 13. 3. 2014
Anna Fusek – flétny
Barbara Maria Willi – cembalo
„Moderní baroko, barokní moderna"
G. Ph. Telemann, D. Bigaglia, L. Andriessen, P. Graham, I. Hurník

čtvrtek 24. 4. 2014
Peter Frisée – varhanní pozitiv
„Varhany na cestách aneb dobrodružství staré Evropy“
D. Zipoli, P. Martini, A. Poglietti

středa 8. 10. 2014
Brno Baroque / Zdeněk Svozil – umělecký vedoucí
„Lesk a stín slavných barokních děl“
G. Paisiello, J. S. Bach, F. X. Richter, A. Corelli, G. Ph. Händel

pondělí 17. 11. 2014
Mor Biron – fagot
Barbara Maria Willi – cembalo, varhanní pozitiv
„Fagotissimo“
G. Ph. Telemann, G. Tartini, A. Vivaldi, P. Martini

pondělí 8. 12. 2014
Musica Florea / Marek Štryncl – umělecký vedoucí
Irena Troupová – soprán
„Nádech světla“
Anonym z Moravského zemského muzea, J. J. Ryba, T. Albinoni, Ph. Montéclair

Schola Gregoriana Pragensis, foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Barbara Maria Willi je vynikající cembalistka, varhanice, pedagožka, podílí se na dramaturgii festivalu Concentus Moraviae, vytváří vlastní cyklus staré hudby. Mluvit by se s ní dalo o tolika věcech, že jsme si raději dvě základní témata vymezili hned na začátku. Zaprvé to byl jedenáctý ročník cyklu Barbara Maria Willi uvádí, jehož zahájení nás čeká příští týden, a druhým zásadním tématem bylo rozšíření Katedry varhanní a historické interpretace na JAMU.  více

Barbara Maria Willi uvádí... Schola Gregoriana Pragensis

13.2.2014, 19:30 / Konvent Milosrdných bratří

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Druhou zastávkou krátkého česko-německého turné klavírního tria Neues Klaviertrio Dresden se stal 6. března v 16 hodin koncertní sál Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění. V celkem čtyřech městech (Praha, Brno, Lipsko a Drážďany) zazněl program složený ze světových premiér dvou českých a dvou německých skladatelů.  více

Steven Johnston je skotský písničkář, který v poslední době používá pseudonym Damask Rose. Stejně se jmenuje i album které v roce 2022 natočil v Brně s producenty Pavlem Šmídem a Vojtěchem Svatošem. Se stejným producentským týmem nyní pracuje na druhém albu.  více

Roky zakončené číslicí 4 jsou pro českou kulturu důležitým symbolem. Nejinak je tomu i letos, kdy si v rámci Roku české hudby 2024 připomínáme významná výročí spjatá s některými kulturními institucemi a řadou jmen známých hudebních skladatelů a umělců. Tím nejskloňovanějším je bezesporu Bedřich Smetana (1824–1884), u něhož si připomínáme hned dvě jubilea – dvě stě let od narození a sto čtyřicet let od úmrtí. K oslavám se samozřejmě připojila i Filharmonie Brno, která připravila pro diváky dva koncerty s názvem Smetana 200 konané 29. února a 1. března v Janáčkově divadle. Recenze se pojí s prvním z nich. Orchestr vystoupil pod taktovkou švýcarského dirigenta Michaela Tabachnika a mimo jiné doprovodil mladého tuzemského klavíristu Marka Kozáka. Program se však nevztahoval pouze ke tvorbě Bedřicha Smetany, naopak dal vyniknout kontextu autorovy doby skrze díla Ferenze Lizsta a Richarda Wagnera.  více

Nejčtenější