Cyklus staré hudby B. M. Willi

Cyklus staré hudby B. M. Willi

Ve čtvrtek začne jedenáctý ročník cyklu staré hudby Barbara Maria Willi uvádí. Na prvním koncertu v konventu Milosrdných bratří vystoupí Schola Gregoriana Pragensis.

Schola Gregoriana Pragensis s uměleckým vedoucím Davidem Ebenem a Barbara Maria Willi se společně ponoří do tajů vznešené liturgické symboliky. Z posvátných znamení vylíčených v díle teologa Romana Guardiniho byla vybrána silná pětice témat: brána, kadidlo, oltář, kalich a zvony. Tyto symboly budou zpřítomněny krátkými úryvky z Guardiniho knihy a především zpěvy, které se k danému tématu vztahují. Páteří koncertu je logicky gregoriánský chorál. K vokálním dílům se v zahajovacím programu připojí též instrumentální díla z 15. století v podání dramaturgyně cyklu.

Cyklus Barbara Maria Willi uvádí začíná ve čtvrtek 13. února v 19.30 hodin.

Program cyklu

čtvrtek 13. 2. 2014
Schola Gregoriana Pragensis / David Eben – umělecký vedoucí
Barbara Maria Willi – varhanní pozitiv
„Posvátná znamení – Pět symbolů v liturgii“

čtvrtek 13. 3. 2014
Anna Fusek – flétny
Barbara Maria Willi – cembalo
„Moderní baroko, barokní moderna"
G. Ph. Telemann, D. Bigaglia, L. Andriessen, P. Graham, I. Hurník

čtvrtek 24. 4. 2014
Peter Frisée – varhanní pozitiv
„Varhany na cestách aneb dobrodružství staré Evropy“
D. Zipoli, P. Martini, A. Poglietti

středa 8. 10. 2014
Brno Baroque / Zdeněk Svozil – umělecký vedoucí
„Lesk a stín slavných barokních děl“
G. Paisiello, J. S. Bach, F. X. Richter, A. Corelli, G. Ph. Händel

pondělí 17. 11. 2014
Mor Biron – fagot
Barbara Maria Willi – cembalo, varhanní pozitiv
„Fagotissimo“
G. Ph. Telemann, G. Tartini, A. Vivaldi, P. Martini

pondělí 8. 12. 2014
Musica Florea / Marek Štryncl – umělecký vedoucí
Irena Troupová – soprán
„Nádech světla“
Anonym z Moravského zemského muzea, J. J. Ryba, T. Albinoni, Ph. Montéclair

Schola Gregoriana Pragensis, foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Barbara Maria Willi je vynikající cembalistka, varhanice, pedagožka, podílí se na dramaturgii festivalu Concentus Moraviae, vytváří vlastní cyklus staré hudby. Mluvit by se s ní dalo o tolika věcech, že jsme si raději dvě základní témata vymezili hned na začátku. Zaprvé to byl jedenáctý ročník cyklu Barbara Maria Willi uvádí, jehož zahájení nás čeká příští týden, a druhým zásadním tématem bylo rozšíření Katedry varhanní a historické interpretace na JAMU.  více

Barbara Maria Willi uvádí... Schola Gregoriana Pragensis

13.2.2014, 19:30 / Konvent Milosrdných bratří

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější