Czech Ensemble Baroque: 4. ročník cyklu Bacha na Mozarta!

25. září 2015, 3:00

Czech Ensemble Baroque: 4. ročník cyklu Bacha na Mozarta!

Nastávající sezóna nabízí klasicistní světové tituly i novodobé premiéry v podání souboru Czech Ensemble Baroque a umělců jako Adam Plachetka, Pavel Šporcl, John Holloway nebo Ludmila Peterková.

Sezónu osmi brněnských koncertů zahájí večer s názvem Sturm und Drang, během kterého bude uvedena premiéra stejnojmenného díla Lukáše Hurníka pro klasicistní klarinet a orchestr dobových nástrojů. Vystoupí sólistka Ludmila Peterková, která bude během vystoupení střídavě hrát na klasicistní a soudobý klarinet. Dirigent a dramaturg cyklu Roman Válek o zahajovacím koncertu řekl: „První tóny nové sezóny budou evokovat bitevní vřavu, výstřely z děl a pochod vojenských šiků. Bouře a vzdor je tématem zahajovacího koncertu z děl velkých českých symfoniků a také názvem úplné noviny Concertina Sturm und Drang, Lukáše Hurníka, kde jako sólista vystoupí první dáma Českého klarinetu Ludmila Peterková.

Dalším velkým koncertem cyklu bude Plachetka – Mozart – Salieri, v rámci kterého vystoupí spolu s Czech Ensemble Baroque basbarytonista Adam Plachetka a přednese takřka neuváděné árie z Salieriho oper spolu s áriemi z Mozartova Dona Giovanniho nebo Figarovy svatby. Díla Johanna Sebastiana Bacha přednese houslista Pavel Šporcl v rámci koncertu Bacha na Šporcla!. Zahraničním hostem je anglický houslista John Holloway, který celý koncert v doprovodu Czech Ensemble Baroque nejen odehraje, ale také ho bude řídit. Zazní zde díla Georga Friedricha Händela, Antonia Vivaldiho nebo George Philippa Telemanna. Zahajovací koncert 4. abonentní sezóny CEB se uskuteční 29. září od 19:30 v sále Besedního domu.

Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Caldara & Händel & Plachetka

27.4.2024, 19:00 / kostel sv. Janů (u minoritů)

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Nejčtenější