Czech Ensemble Baroque představí nové album a díla F. X. Richtera ve světové premiéře

19. prosinec 2016, 15:30
Czech Ensemble Baroque představí nové album a díla F. X. Richtera ve světové premiéře

V rámci čtvrtého koncertu abonentního cyklu Bacha na Mozarta! zazní duchovní díla Te Deum Laudamus, Exsultate Deo a premiéra interpretace hobojisty Viléma Veverky na barokní hoboj. Také bude pokřtěno nově vydané CD La Deposizione dalla croce F. X. Richtera. Vystoupí sólisté Markéta Böhmová, polský kontratenorista Piotr Olech, Jakub Kubín a Jiří Miroslav Procházka.

Premiérovaná díla – dvojice kantát Te Deum D dur (1781) a Exsultate Deo zazněla poprvé a naposledy v době života Františka Xavera Richtera (1709-1789). Jako moravský rodák se stal jedním z vedoucích představitelů a vedle Jana Václava Stamice jednou z nejvýraznějších osobností Mannheimské školy, působil v Manheimu a od roku 1769 jako kapelník katedrály ve Štrasburku, což byl jeden z nejprestižnějších hudebních postů tehdejší Evropy. Právě dílo tohoto velkého a světově uznávaného mistra chce Czech Ensemble Baroque systematicky zmapovat, provozovat a zviditelnit ve světovém měřítku. V rámci tohoto dlouhodobého projektu se již podařilo uvést a ve světové premiéře natočit pro firmu Supraphon jeho Requiem Es dur a nyní i oratorium Deposizione dalla Croce. Koncert proběhne 21. prosince 2016 v Besedním domě.

Na novém CD La deposizione dalla croce di Jesu Christo, salvator nostro se podíleli světoví sólisté jako sopranista Philipp Mathmann, Piotr Olech, Kateřina Kněžíková, Jaroslav Březina a Lenka Cafourková Ďuricová, bude v rámci koncertu slavnostně pokřtěno. Posluchači si jej budou moci zakoupit přímo na koncertě ve foyer.

Vilém Veverka/ Arathan Photography

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Nejčtenější