Czech Ensemble Baroque: Requiem básníka a skladatele Adama Michny z Otradovic

Czech Ensemble Baroque: Requiem básníka a skladatele Adama Michny z Otradovic

Vánoční píseň Chtíc, aby spal nebo skladba Nebeští kavalérové, jež se stala součástí kostelního repertoáru. Skladby Adama Michny z Otradovic, které jsou již téměř zlidovělé a vytrácí se z nich jméno autora. Vedle písňových sbírek na české texty stojí poněkud v pozadí i Michnova duchovní tvorba. Soubor Czech Ensemble Baroque s dirigentem Romanem Válkem chce právě tuto oblast Michnovy tvorby přiblížit posluchačům v Brně.

V září vstoupil hudební cyklus BACHA NA MOZARTA! do své jedenácté sezony koncertem na Petrově. Také třetí koncert sezony proběhne v katedrále sv. Petra a Pavla. „Říká se, že Michna je pro českou hudbu stejně důležitý, jako byl Schütz pro Němce nebo Monteverdi pro Italy. Já bych dodal, že inspirace právě italskou kompoziční technikou je velmi zřetelná. pro Michnu jsou důležitým jednocím prvkem instrumentální sonáty, které uvádějí jednotlivé čás mše nebo jsou mezi ně vloženy: nabývají tak účinku jakýchsi ritornelů, jaké užíval ve svých duchovních skladbách právě Claudio Monteverdi. Oba autoři hojně využívají rytmiky a deklamace a propůjčují tak některým pasážím vyloženě taneční charakter. Zkrátka zvu posluchače na koncert, který jim představí Michnu trochu neznámého, ale přesto velmi typického” vykresluje nejnovější program dirigent Roman Válek.

Na koncertě zazní Missa pro defuncs, neboli Requiem a Missa I., která je interpretována opravdu velmi zřídka, ale pro vysoké kompoziční kvality si ji zvolil Český rozhlas, aby ji zaznamenal v první tuzemské nahrávce. Natáčení bude o den později navazovat na koncert. 

PROGRAM:

A. V. Michna z Otradovic: Sacra et litaniae – Missa pro defuncs, Missa I.

SOLI: R. Kružíková, T. Válková, L. Karafiátová, J. Kubín, J. M. Procházka

CEB/ foto archiv souboru

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Nejčtenější