Czech Ensemble Baroque uvede Händelovo oratorium Triumf času a pravdy

Czech Ensemble Baroque uvede Händelovo oratorium Triumf času a pravdy

Na koncertě, který soubor označuje za vrchol 10. koncertní sezony brněnského cyklu Bacha na Mozarta!, zazní oratorium pro sóla, sbor a orchestr Triumf času a pravdy Georga Friedricha Händela. Na pódiu Besedního domu vystoupí bezmála padesát účinkujících. Před samotným koncertem proběhne prezentace knihy Triumf času a pravdy o G. F. Händelovi za účasti jejího autora – Pavla Polky.

Večer připomene dílo z března roku 1757 a nedožité únorové 337. narozeniny krále barokní hudby – Georga Friedricha Händela.  „Triumf času a pravdy – nápis jako z prastarého rozcestníku dějin je zároveň geniálním titulem posledního díla umírajícího krále barokní hudby G. F. Händela. Čas a pravda versus povrchní krása, klam a požitek. Téma i dnes více než aktuální – duchovní a přitom světské… Pojďte s námi nastavit zrcadlo povrchnosti a pomoci zvítězit pravdě ve věčném souboji s lacinou krásou“ zve na tento jedinečný koncert dirigent Czech Ensemble Baroque Roman Válek.

Händel uvedl zmíněné dílo během své padesátileté hudební kariéry dokonce ve třech různých verzích. Il trionfo del tempo e del disinganno bylo Händelovo první oratorium na italské libreto z jara 1707. O třicet let později, kdy autor žil v Anglii a měl na starosti jak anglicky zpívaná oratoria, tak italskou operu, zrevidoval a rozšířil v březnu 1737 „Il trionfo“ do třídílného díla pod novým názvem Il trionfo del tempo e della verità (HWV 46b). Třetí revize „Il trionfo“ (HWV 71) je datována do března 1757. Libreto bylo přepracováno do angličtiny.

A právě tato třetí verze s texty v angličtině a promítanými titulky v češtině zazní 10. února od 19:00 v Besedním domě. Na pódiu bude kromě 29 hráčů a 16 zpěváků také stylizované zrcadlo. Před koncertem, v 18:00 proběhne v ředitelském salónku Besedního domu prezentace knihy Triumf času a pravdy o G. F. Händelovi. Ve foyer bude připraveno občerstvení od Diecézní charity Brno, jeho zakoupením mohou zájemci přispět přímo na místě nemocným, seniorům a samoživitelům s dětmi v Brně.

BACHA NA MOZARTA!

koncert 10. sezóny

F. Händel: TRIUMF ČASU A PRAVDY

10. února, v 19:00 v Besední dům

Barokní oratorium pro sóla, sbor a orchestr

Czech Ensemble Baroque

PROGRAM G. F. Händel: The Triumph of Time and Truth (HWV 71)

SOLI: Romana Kružíková – Beauty (Krása), Jaroslav Březina – Pleasure (Rozkoš), Pavla Radostová – Deceit (Klam), Jiří Miroslav Procházka – Time (Čas), Lucie Netušilová Karafiátová – Counsel (Pravda), Matej Benda – kontratenor, Markéta Klaudová – soprán

CEB/ foto archiv souboru

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

G. F. Händel: Triumf času a pravdy

10.2.2022, 19:00 / Besední dům

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Nejčtenější