Czech Ensemble Baroque zahajuje 13. sezonu abonentního cyklu Bacha na Mozarta!

Czech Ensemble Baroque zahajuje 13. sezonu abonentního cyklu Bacha na Mozarta!

Soubor Czech Ensemble Baroque zahajuje 13. sezonu svého abonentního cyklu v Brně „Bacha na Mozarta!“. Dramaturgickým vrcholem sezony bude uvedení jediného dochovaného oratoria Antonia Vivaldiho Juditha Triumphans s mezzosopranistkou Dagmar Šaškovou a švédskou pěveckou hvězdou Malenou Ernman v hlavních rolích. Následovat bude dalších osm abonentních koncertů.

Soubor Czech Ensemble Baroque kráčí vstříc 13. sezóně cyklu staré hudby v Brně. Dramaturgie v sobě opět spojuje díla autorů takřka zapomenutých a znovuobjevených s nejznámějšími mistry doby barokní a klasicistní. Oblíbené koncerty staré hudby posluchači navštíví v Besedním domě, duchovní díla v akusticky nejlepším kostele v Brně, kostele sv. Janů. Zahajovací koncert je ohlášený na 14. září v Besedním domě.

Zahájení nové sezony cyklu Bacha na Mozarta! s dirigentem Romanem Válkem slibuje koncert, který bude dramaturgickým vrcholem letošního programu – velmi oblíbené, v Česku však dosud opomíjené, dramatické oratorium Juditha Triumphans od Antonia Vivaldiho. Oratorium na text Giacoma Cassettiho z roku 1716 je napsáno pro pět sólistek, orchestr a sbor. Unikátní bude ženské obsazení titulních rolí. V hlavní roli Judithy se představí současná česká mezzosopránová hvězda barokní hudby Dagmar Šašková, která jako sólistka spolupracuje se soubory Centra barokní hudby ve Versailles či Le Poème Harmonique. V roli asyrského generála Holoferna vystoupí švédská operní hvězda, mezzosopranistka Malena Ernman, která se pohybuje nejen v oblasti klasické hudby, ale má blízko i k šansonu, popu a rocku. Vystupovala na mnoha významných pódiích – jako Opera Paris, Staatsoper Berlin, Theater an der Wien.

Následovat bude osm krásných koncertů duchovní i světské hudby: „Druhým zářijovým koncertem bude koncert madrigalů Alessandra Scarlattiho a Antonia Lottiho. Oba mistři jsou známí ve zcela jiných oblastech své tvorby, ale náš program je představí jako následovníky největších mistrů v dějinách madrigalu – Monteverdiho a Gesualda.“ Představuje program vokálního kvintetu CEB jeho umělecká vedoucí Tereza Válková. 

Následovat bude program Klingende und Singende geographie vytvořený převážně z tanečních svit G. P. Telemanna, listopad přinese naopak koncert ryze vokální, Jauchzet dem Herrn, který představí stý žalm „Jásej Hospodinu celá země”, jak jej zhudebnili skladatelé různých národností i epoch. Vánoce pak bude cyklus oslavovat tradičně, Česky, tedy hudbou Jakuba Jana Ryby.

Rok 2025 přivítá cyklus Wassermusik G. P. Telemanna. „Žlam Dixit Dominus napsal mladičký, teprve dvaadvacetiletý Händel pro provedení při velkých Římských nešporech, při svém pobytu v Itálii. Jeho hudba je mladistvá, jiskrná a přesto již hluboce vyzrálá.“ popisuje Roman Válek březnový koncert. Postní doba bude ve znamení hudby oslavence roku 2025, Johanna Sebastiana Bacha. Cyklus 15. května zakončí koncert sborový. Posluchači vyslechnou výběr z 34 motet pro sbor a continuo Georga Phlilippa Telemanna. 

BACHA NA MOZARTA!

Czech Ensemble Baroque & Roman Válek

13. sezóna Brno

2024/2025

SCARLATTI & LOTTI: MADRIGALI

so 21. 9. 2024| 19:00 | Besední dům

PROGRAM A. Scarlatti: Madrigali a 5 voci (výběr), A. Lotti: Duetti, Terzetti a Madrigali a piú voci (výběr)

ÚČINKUJE Ensemble Baroque Quintet

Dva následovníci největších mistrů v dějinách madrigalu - Monteverdiho a Gesualda - se svými jedinečnými, ale takřka neznámými madrigaly.  

KLINGENDE UND SINGENDE GEOGRAPHIE

po 28. 10. 2024| 19:00 | Besední dům

PROGRAM G. P.  Telemann: Výběr z tanečních suit, Arcadelt, Schütz, Monteverdi, Lasso aj.: Madrigali

SOLI Michaela Koudelková, Andrea Stračinová aj.

Program, který vás provede mnoha zeměmi Evropy až do Ameriky. Každé dílo vtipně vystihuje typické hudební rysy daného národa.

JAUCHZET DEM HERRN

čt 28.11. 2024 | 19:00 | kostel sv. Janů

PROGRAM G. Gabrielli, H. Schütz, J. S. Bach, B. Britten, F. Mendelssohn: Jauchzet dem Herrn/Jubilate Deo

SBORMISTR Tereza Válková

Stý žalm „Jásej Hospodinu celá země”, jak jej zhudebnili skladatelé různých národností i epoch v podání vokálního souboru CEB.

RYBA: CANTATE DOMINO

st 18. 12. 2024 | 19:00 | Besední dům

PROGRAM J. J. Ryba: Cantate Domino, Šestero písní Vánočních, Česká mše Vánoční „Hej, mistře!”

Nejznámější Česká Vánoční mše doplněná méně známými díly Jakuba Jana Ryby pro ukončení Roku České hudby.

WASSERERMUSIK

čt 20. 2. 2025 | 19:00 | Besední dům

PROGRAM  G. P.  Telemann: Die Wassermusik TWV 55:C3 "Hamburger Ebb’ und Fluth"

Slavná předehra C dur byla provedena v roce 1723 u příležitosti oslav stého výročí založení hamburské admirality.

HÄNDEL: DIXIT DOMINUS

st 12. 3. 2025 | 19:00 | Besední dům

PROGRAM H. Purcell: Anthem for the Coronation „I Was Glad“ A. Corelli: Concerto grosso in D major, Op. 6, No. 4, G. F. Händel: Dixit Dominus, HWV 232

Virtuózní žalm teprve 22ti letého Händela z jeho „italského” období doplněný o díla jeho hudebních vzorů - Purcella a Corelliho

J. S. BACH: MARKOVY PAŠIJE

po 14. 4. 2025 | 19:00 | kostel sv. Janů

PROGRAM J. S. Bach: Markus-Passion, BWV 247

Originální verze pašijí, které zazněly roku 1731 se bohužel nedochovala. Významný muzikolog Dr. Simon Heighes je autorem patrně nejzdařilejší rekonstrukce díla.

TELEMANN: MOTETA

čt 15. 5. 2025 | 19:00 | kostel sv. Janů

PROGRAM G. P. Telemann: Der Herr ist König, Selig sind die Toten, Das ist meine Freude, Halt, was du hast aj.

Telemannova sborová tvorba není tak často prezentována, jako jeho hudba instrumentální, přesto je neméně kvalitní a krásná. Přinášíme výběr z 34 motet pro sbor a continuo.

CEB/ foto archiv souboru

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Janáčkova opera Příhody lišky Bystroušky pár dní nazpět oslavila 100. výročí premiéry, která se uskutečnila v Národním divadle Brno. Jejího novodobého festivalového uvedení se zhostil soubor Národního divadla moravskoslezského v režii Itzika Galiliho – choreografa a režiséra izraelského původu. Přivezená inscenace byla uvedena v neděli 10. listopadu v Mahenově divadle.  více

Do letošního ročníku festivalu Janáček Brno přispěla i Hudební fakulta Janáčkovy akademie múzických umění. Její posluchači připravili sobotní komponovaný program, který divákům předvedl nejen hudbu nejrůznějších stylů, ale také jim ukázal různé prostory fakulty. Při vstupu na fakultu byla příchozím rozdána barevná kolečka, která rozdělila publikum na tři menší skupiny. To vše se stalo z kapacitních důvodů, jelikož se program kromě auly odehrával také ve varhanním sále, klenbovém sále a učebně 09. Všichni tak slyšeli totožný program jen v jiném pořadí.  více

Nejčtenější