Czech Ensemble Baroque zahajuje 13. sezonu abonentního cyklu Bacha na Mozarta!

Czech Ensemble Baroque zahajuje 13. sezonu abonentního cyklu Bacha na Mozarta!

Soubor Czech Ensemble Baroque zahajuje 13. sezonu svého abonentního cyklu v Brně „Bacha na Mozarta!“. Dramaturgickým vrcholem sezony bude uvedení jediného dochovaného oratoria Antonia Vivaldiho Juditha Triumphans s mezzosopranistkou Dagmar Šaškovou a švédskou pěveckou hvězdou Malenou Ernman v hlavních rolích. Následovat bude dalších osm abonentních koncertů.

Soubor Czech Ensemble Baroque kráčí vstříc 13. sezóně cyklu staré hudby v Brně. Dramaturgie v sobě opět spojuje díla autorů takřka zapomenutých a znovuobjevených s nejznámějšími mistry doby barokní a klasicistní. Oblíbené koncerty staré hudby posluchači navštíví v Besedním domě, duchovní díla v akusticky nejlepším kostele v Brně, kostele sv. Janů. Zahajovací koncert je ohlášený na 14. září v Besedním domě.

Zahájení nové sezony cyklu Bacha na Mozarta! s dirigentem Romanem Válkem slibuje koncert, který bude dramaturgickým vrcholem letošního programu – velmi oblíbené, v Česku však dosud opomíjené, dramatické oratorium Juditha Triumphans od Antonia Vivaldiho. Oratorium na text Giacoma Cassettiho z roku 1716 je napsáno pro pět sólistek, orchestr a sbor. Unikátní bude ženské obsazení titulních rolí. V hlavní roli Judithy se představí současná česká mezzosopránová hvězda barokní hudby Dagmar Šašková, která jako sólistka spolupracuje se soubory Centra barokní hudby ve Versailles či Le Poème Harmonique. V roli asyrského generála Holoferna vystoupí švédská operní hvězda, mezzosopranistka Malena Ernman, která se pohybuje nejen v oblasti klasické hudby, ale má blízko i k šansonu, popu a rocku. Vystupovala na mnoha významných pódiích – jako Opera Paris, Staatsoper Berlin, Theater an der Wien.

Následovat bude osm krásných koncertů duchovní i světské hudby: „Druhým zářijovým koncertem bude koncert madrigalů Alessandra Scarlattiho a Antonia Lottiho. Oba mistři jsou známí ve zcela jiných oblastech své tvorby, ale náš program je představí jako následovníky největších mistrů v dějinách madrigalu – Monteverdiho a Gesualda.“ Představuje program vokálního kvintetu CEB jeho umělecká vedoucí Tereza Válková. 

Následovat bude program Klingende und Singende geographie vytvořený převážně z tanečních svit G. P. Telemanna, listopad přinese naopak koncert ryze vokální, Jauchzet dem Herrn, který představí stý žalm „Jásej Hospodinu celá země”, jak jej zhudebnili skladatelé různých národností i epoch. Vánoce pak bude cyklus oslavovat tradičně, Česky, tedy hudbou Jakuba Jana Ryby.

Rok 2025 přivítá cyklus Wassermusik G. P. Telemanna. „Žlam Dixit Dominus napsal mladičký, teprve dvaadvacetiletý Händel pro provedení při velkých Římských nešporech, při svém pobytu v Itálii. Jeho hudba je mladistvá, jiskrná a přesto již hluboce vyzrálá.“ popisuje Roman Válek březnový koncert. Postní doba bude ve znamení hudby oslavence roku 2025, Johanna Sebastiana Bacha. Cyklus 15. května zakončí koncert sborový. Posluchači vyslechnou výběr z 34 motet pro sbor a continuo Georga Phlilippa Telemanna. 

BACHA NA MOZARTA!

Czech Ensemble Baroque & Roman Válek

13. sezóna Brno

2024/2025

SCARLATTI & LOTTI: MADRIGALI

so 21. 9. 2024| 19:00 | Besední dům

PROGRAM A. Scarlatti: Madrigali a 5 voci (výběr), A. Lotti: Duetti, Terzetti a Madrigali a piú voci (výběr)

ÚČINKUJE Ensemble Baroque Quintet

Dva následovníci největších mistrů v dějinách madrigalu - Monteverdiho a Gesualda - se svými jedinečnými, ale takřka neznámými madrigaly.  

KLINGENDE UND SINGENDE GEOGRAPHIE

po 28. 10. 2024| 19:00 | Besední dům

PROGRAM G. P.  Telemann: Výběr z tanečních suit, Arcadelt, Schütz, Monteverdi, Lasso aj.: Madrigali

SOLI Michaela Koudelková, Andrea Stračinová aj.

Program, který vás provede mnoha zeměmi Evropy až do Ameriky. Každé dílo vtipně vystihuje typické hudební rysy daného národa.

JAUCHZET DEM HERRN

čt 28.11. 2024 | 19:00 | kostel sv. Janů

PROGRAM G. Gabrielli, H. Schütz, J. S. Bach, B. Britten, F. Mendelssohn: Jauchzet dem Herrn/Jubilate Deo

SBORMISTR Tereza Válková

Stý žalm „Jásej Hospodinu celá země”, jak jej zhudebnili skladatelé různých národností i epoch v podání vokálního souboru CEB.

RYBA: CANTATE DOMINO

st 18. 12. 2024 | 19:00 | Besední dům

PROGRAM J. J. Ryba: Cantate Domino, Šestero písní Vánočních, Česká mše Vánoční „Hej, mistře!”

Nejznámější Česká Vánoční mše doplněná méně známými díly Jakuba Jana Ryby pro ukončení Roku České hudby.

WASSERERMUSIK

čt 20. 2. 2025 | 19:00 | Besední dům

PROGRAM  G. P.  Telemann: Die Wassermusik TWV 55:C3 "Hamburger Ebb’ und Fluth"

Slavná předehra C dur byla provedena v roce 1723 u příležitosti oslav stého výročí založení hamburské admirality.

HÄNDEL: DIXIT DOMINUS

st 12. 3. 2025 | 19:00 | Besední dům

PROGRAM H. Purcell: Anthem for the Coronation „I Was Glad“ A. Corelli: Concerto grosso in D major, Op. 6, No. 4, G. F. Händel: Dixit Dominus, HWV 232

Virtuózní žalm teprve 22ti letého Händela z jeho „italského” období doplněný o díla jeho hudebních vzorů - Purcella a Corelliho

J. S. BACH: MARKOVY PAŠIJE

po 14. 4. 2025 | 19:00 | kostel sv. Janů

PROGRAM J. S. Bach: Markus-Passion, BWV 247

Originální verze pašijí, které zazněly roku 1731 se bohužel nedochovala. Významný muzikolog Dr. Simon Heighes je autorem patrně nejzdařilejší rekonstrukce díla.

TELEMANN: MOTETA

čt 15. 5. 2025 | 19:00 | kostel sv. Janů

PROGRAM G. P. Telemann: Der Herr ist König, Selig sind die Toten, Das ist meine Freude, Halt, was du hast aj.

Telemannova sborová tvorba není tak často prezentována, jako jeho hudba instrumentální, přesto je neméně kvalitní a krásná. Přinášíme výběr z 34 motet pro sbor a continuo.

CEB/ foto archiv souboru

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

V letošním roce navštívilo Mezinárodní folklorní festival ve Strážnici více jak 41 000 lidí tedy rekordní počet. Číslo, které překvapí. V době, do které se tolikrát předpovídal zánik folkloru i folklorismu, se na jednom místě sejde tak obrovské množství lidí. Co je k tomu vede? Letošní jubilejní 80. ročník tomu jistě napomohl, ale samotné výročí by určitě nestačilo. V čem spočívá její kouzlo? Každý návštěvník si z festivalu odnáší jiný zážitek, jinou vzpomínku, jiný příběh. A právě ten svůj vám nyní nabídnu. Jaká tedy byla moje Strážnice 2025? A našla jsem odpověď na otázku, co stojí za tak velkým zájmem?  více

Jedním z členů mezinárodní poroty letošního ročníku Veszprém Street Music Festivalu bude Milan Tesař – programový ředitel, vedoucí hudební redakce Radia Proglas, šéf panelu World Music Charts Europe a dramaturg festivalu Maraton hudby Brno. Vyslání zástupce právě z Brna není náhodné – město je stejně jako Veszprém člen sítě UNESCO Creative Cities of Music a pravidelně zapojuje do mezinárodní kulturní spolupráce a podpory mladých talentů.  více

Závěrečný koncert jubilejního 30. ročníku festivalu Concentus Moraviae, který nesl název Rondo festivo, se uskutečnil několik kilometrů za českými hranicemi, v dominikánském kostele v malém rakouském městečku Retz. Zde v podání belgického souboru Bryggen zazněly skladby Maxe Richtera a Edwarda Griega. Dvojrole houslistky a dirigentky se ujala umělecká vedoucí souboru Jolente De Maeyervíce

Benefiční akce s názvem Večery s Ondrášem opět oživila nádvoří hradu Špilberk. Vojenský umělecký soubor Ondráš zde ve druhé půli června předvedl dva celovečerní programy, které připomněly nové i starší choreografie a hudební úpravy. První večer nabídl premiéru pořadu Pocta Jaroslavu Juráškovi, připravenou ke stému výročí narození této významné osobnosti folklorního hnutí druhé poloviny 20. století. Druhý večer s názvem Ondrášovské putování provedl hudbou i tancem po regionech Čech, Moravy, Slezska, Slovenska a Rumunska.  více

První brněnský koncert 30. ročníku „putovního“ festivalu Concentus Moraviae se odehrál v neděli 22. června v sále konventu Milosrdných bratří. V podání ansámblu a nocte temporis ve složení Anna Besson (traverso, musette), Myriam Rignol (viola da gamba), Béatrice Martin (cembalo), Simon Linné (theorba) a Reinoud Van Mechelen (tenor, umělecký vedoucí) zazněl program pojmenovaný Oh, ma belle brunette! (Ó, má krásna brunetko). Název brunetka je vedle označení hnědovlasé dámy také hudební forma vycházející z dvorské písně, která byla velmi populární ve Francii na přelomu 17. a 18. století. Pařížský vydavatel Christophe Ballard publikoval mezi lety 1703–1711 tři sbírky těchto brunetek, které doplňovaly i písně dvorské či pijácké. Tento repertoár při nedělním koncertu doplnilo několik instrumentálních kompozic.  více

Nejčtenější