Czech Ensemble Baroque zakončí sezonu živým vystoupením v kostele u Minoritů

Czech Ensemble Baroque zakončí sezonu živým vystoupením v kostele u Minoritů

Czech Ensemble Baroque navzdory pandemii zrealizoval všechny koncerty 9. sezony cyklu Bacha na Mozarta! formou on-line přenosů nebo záznamů. Tuto sezonu uzavře Mší a moll a oratoriem brevis pro sóla, sbor a orchestr pozdního moravského baroka od piaristy Antonína Brosmanna. Koncert řídí Roman Válek.

Piarista Antonín Brosmann byl vynikající skladatel, duchovní, ale také houslista, zpěvák, rétor a pedagog. Antonín Brosmann patří k nejvýznamnějším představitelům řádové piaristické hudby. Dochovaly se od něho četné chrámové skladby, které byly rozšířeny po celých Čechách a těšily se značné oblibě. Z větších vokálních děl je Brosmann autorem kantáty O turecké válce a dvou sepolker. Již před vstupem k piaristům nabyl značného obecného i hudebního vzdělání. Po přijetí v roce 1750, kdy přijal řádové jméno Damasus a Scto Hieronymo, byl posílán na různá místa. Působil jako profesor filosofie v Mikulově, Kroměříži, Příboře aj. V Bílé Vodě, kde byl farářem a rektorem, navázal umělecké i přátelské styky s významným rakouským skladatelem Karlem Dittersdorfem, který byl v té době arcibiskupským kapelníkem na Jánském Vrchu. Od roku 1787 byl prefektem kláštera v Příboře. V jeho osobnosti můžeme spatřit nejen jednoho z nejvýznamnějších řádových skladatelů Slezska 18. století, ale i mimořádného pedagoga. Je autorem řady latinsky psaných teoretických spisů o vyučování zpěvu, řízení hudby a o pravidlech skladby. Jeho oratorium zazní v Brně naživo ve čtvrtek 10. června v kostele sv. Janů.  

BROSMANN: O VOS OMNES

Čt 10. června / 19:30 / kostel sv. Janů

PROGRAM J. A. N. Brosmann: oratorium O vos omnes, Mše a moll
8. koncert 9. sezóny cyklu Bacha na Mozarta!

Soli: Markéta Böhmová, Pavla Radostová – soprán, Lucie Netušilová, Matej Benda – alt, Jakub Kubín – tenor, Jiří Miroslav Procházka – bas

Koncertní mistr: Elen Machová
Sbormistr: Tereza Válková

Dirigent: Roman Válek

Koncert samozřejmě proběhne za dodržení všech aktuálních bezpečnostních opatření a k zakoupení na něm budou také vstupenky na jubilejní 10. sezonu cyklu Bacha na Mozarta!

Foto Jana Šuplerová

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Nejčtenější