Dáma s kaméliemi. Premiéra původního baletu v NdB

Dáma s kaméliemi. Premiéra původního baletu v NdB

Balet Národního divadla Brno uvede původní balet na motivy románu Alexandra Dumase ml. a hudbu Franze Schuberta v aranžmá Andreie Pushkareva. Inscenace vznikala pod vedením choreografky Valentiny Turcu. Hudebního nastudování s orchestrem Janáčkovy opery se ujal dirigent Robert Kružík.

Inscenaci pro brněnský balet vytvořil slovinský tým v čele s choreografkou Valentinou Turcu. Turcu má za sebou nominaci na cenu Kyoto v roce 2015, je uznávanou tanečnicí a choreografkou. A na svém tvůrčím kontě má přes 130 baletních, operních a divadelních produkcí. Její balety jsou pohostinsky uváděny po celém světě. Mezi členy jejího týmu je také autor scénografie, významný slovinský výtvarník Marko Japelj, který spolupracuje např. s Velkým divadlem v Moskvě (Bolshoi Theatre), kostýmní výprava je dílem výtvarníka Alana Hranitelje, který se podílí na inscenacích souboru Cirque de Soleil. V hlavních rolích brněnské inscenace se představí Andrea Popov Smejkalová nebo Klaudia Radačovská coby Marguerita. Arthur Abram, Uladzimir Ivanou nebo Robert Hyland jako Armand a mnozí další. Premiéra baletu proběhne 6. března 2020 v 19:00 v Janáčkově divadle.

Dáma s kaméliemi je příběhem Marguerity a Armanda, krásné kurtizány a mladíka z lepší rodiny. Děj se zprvu odehrává v Paříži, v salonech vyšší společnosti, posléze se přesouvá na venkov, kam oba hlavní hrdinové odjíždí za lepším a novým životem. Jejich hluboký a vášnivý vztah ale netrvá dlouho. Na nátlak Armandova otce Marguerite milého opouští a předstírá, že její city ochladly. Vrací se k dřívějšímu způsobu života a osamocena umírá. Armand se domnívá, že jej zradila a teprve po její smrti se dozvídá pravdu.

Foto Ctibor Bachratý

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Nejčtenější