Dance Brno 2019: Mezinárodní taneční festival současné a klasické baletní tvorby

Dance Brno 2019: Mezinárodní taneční festival současné a klasické baletní tvorby

Letošní ročník festivalu Dance Brno 2019 navazuje na loňský projekt Dance Brno 100 a festival Tanec Brno, který přes 25 let pořádá Balet NdB. Aktuální ročník představí jeden z předních souborů Pobaltí, konkrétně Litevský národní balet. V programu ho doplní Slovinský balet národního divadla v Mariboru a italský soubor současného tance Spellbound Contemporary Ballet. Tuzemnskou taneční scénu zastoupí balet Jihočeského divadla z Českých Budějovic.

Festival pořádá Národní divadlo Brno. Taneční představení budou probíhat v Mahenově a Janáčkově divadle. Festival probíhá od 7. května do 24. června 2019.

Program Dance Brno 2019:

Balet Jihočeského divadla: Klíče odnikud

7. května 2019 od 19.00 v Mahenově divadle

Choreografie: Petr Zuska

Hudba: Antonín Dvořák, Leoš Janáček

Celovečerní taneční divadlo se opírá o ostrý kontrast dvou velice rozdílných hudebních děl. Jde o skladby dvou neporovnatelných geniálních českých skladatelů, Dvořákovo Requiem a Janáčkovu klavírní lyriku. V prvním případě jde o „vysokou“ duchovní symfonicko-vokální hudbu, v druhém o „pouhý“ a jakoby osamocený klavír. Celovečerní „choreografická variace“ Petra Zusky je inspirována nedávnou návštěvou dnes již úplně opuštěného domu jeho prarodičů. Ten byl po několik posledních desetiletí obýván jednou osamocenou ženou, která zde posléze v naprosté samotě i zemřela.

Litevský národní balet Vilnius: Der Prozess

20. června 2019 od 19.00 v Janáčkově divadle

Choreografie: Martynas Rimeikis

Hudba: Mindaugas Urbaitis

Der Prozess na motivy románu Franze Kafky je prvním celovečerním dílem mladého litevského choreografa Martynase Rimeikise. Společně s působivou původní hudbou a chladnou scénou představující monumentální gilotinu, vypráví autor silný příběh konfrontující individualitu člověka a oficiální systém.

Spellbound Contemporary Ballet: Rossini Ouverture

22. června 2019 od 19.00 v Janáčkově divadle

Choreografie a režie: Mauro Astolfi

Hudba: Gioachino Rossini
Scénická koncepce: Mauro Astolfi I Marco Policastro 
Světelný design: Marco Policastro
Scénografie: Filippo Mancini/ CHIEDISCENA SCENOGRAFIE
Kostýmy: Verdiana Angelucci

Spellbound Contemporary Ballet byl založen v roce 1994 choreografem Maurem Astolfim. O dva roky později se k němu připojila kulturní manažerka Valentina Marini a od té doby se začal soubor významně mezinárodně prosazovat. S nezaměnitelným stylem a kvalitním tanečním souborem, který je v této generaci považován za nejlepší, se Spellbound řadí k nejvýraznějším moderním italským souborům s významným mezinárodním přesahem. To dokazuje účast na hlavních festivalech v Evropě, Asii a Americe.  Spellbound se v inscenaci ROSSINI OUVERTURES vydává na snovou cestu lemovanou mnoha vzpomínkami a postavami, které vyprávějí příběh o muži, osamělém, veselém, smutném i statečném. Tyto vzpomínky a postavy obývají symbolickou a tajemnou strukturu, která není ničím jiným, než velkým archivem, tajným domem Rossiniho, který zachoval, katalogizoval a proměnil ve sbírku jeho kouzlo, jeho jídlo, jeho lásky. Dům, ve kterém se mísí chutě a barvy rušného života, který není prost strachů a problémů a je poznamenán dlouhou chorobou, ale vždy byl vzrušující, smyslný a tělesný. Rossiniho život byl plný života. Pro choreografa Maura Astolfiho je uvedení díla ROSSINI OUVERTURES způsob, jak vzdát hold tomuto nádhernému umělci.

Balet Slovinského národního divadla Maribor: Hora

24. června 2019 od 19.00 v Janáčkově divadle

Choreografie: Edward Clug

Hudba: (smyčcový kvartet) Balanescu

V choreografii Hora, původně vytvořené pro dortmundský balet, se choreograf Edward Clug poprvé ve své kariéře obrací ke svým kořenům a k hudebnímu dědictví rodného Rumunska, kdy zkoumá význam osudových událostí v našich životech a sílu rituálů ve společnosti. Hudebním motivem se mu staly sofistikované a pečlivě upravené etnické prvky v tvorbě legendárního smyčcového kvarteta Balanescu.

Balet Jihočeského divadla/ foto archiv festivalu

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější