Dance Brno 2019: Mezinárodní taneční festival současné a klasické baletní tvorby

Dance Brno 2019: Mezinárodní taneční festival současné a klasické baletní tvorby

Letošní ročník festivalu Dance Brno 2019 navazuje na loňský projekt Dance Brno 100 a festival Tanec Brno, který přes 25 let pořádá Balet NdB. Aktuální ročník představí jeden z předních souborů Pobaltí, konkrétně Litevský národní balet. V programu ho doplní Slovinský balet národního divadla v Mariboru a italský soubor současného tance Spellbound Contemporary Ballet. Tuzemnskou taneční scénu zastoupí balet Jihočeského divadla z Českých Budějovic.

Festival pořádá Národní divadlo Brno. Taneční představení budou probíhat v Mahenově a Janáčkově divadle. Festival probíhá od 7. května do 24. června 2019.

Program Dance Brno 2019:

Balet Jihočeského divadla: Klíče odnikud

7. května 2019 od 19.00 v Mahenově divadle

Choreografie: Petr Zuska

Hudba: Antonín Dvořák, Leoš Janáček

Celovečerní taneční divadlo se opírá o ostrý kontrast dvou velice rozdílných hudebních děl. Jde o skladby dvou neporovnatelných geniálních českých skladatelů, Dvořákovo Requiem a Janáčkovu klavírní lyriku. V prvním případě jde o „vysokou“ duchovní symfonicko-vokální hudbu, v druhém o „pouhý“ a jakoby osamocený klavír. Celovečerní „choreografická variace“ Petra Zusky je inspirována nedávnou návštěvou dnes již úplně opuštěného domu jeho prarodičů. Ten byl po několik posledních desetiletí obýván jednou osamocenou ženou, která zde posléze v naprosté samotě i zemřela.

Litevský národní balet Vilnius: Der Prozess

20. června 2019 od 19.00 v Janáčkově divadle

Choreografie: Martynas Rimeikis

Hudba: Mindaugas Urbaitis

Der Prozess na motivy románu Franze Kafky je prvním celovečerním dílem mladého litevského choreografa Martynase Rimeikise. Společně s působivou původní hudbou a chladnou scénou představující monumentální gilotinu, vypráví autor silný příběh konfrontující individualitu člověka a oficiální systém.

Spellbound Contemporary Ballet: Rossini Ouverture

22. června 2019 od 19.00 v Janáčkově divadle

Choreografie a režie: Mauro Astolfi

Hudba: Gioachino Rossini
Scénická koncepce: Mauro Astolfi I Marco Policastro 
Světelný design: Marco Policastro
Scénografie: Filippo Mancini/ CHIEDISCENA SCENOGRAFIE
Kostýmy: Verdiana Angelucci

Spellbound Contemporary Ballet byl založen v roce 1994 choreografem Maurem Astolfim. O dva roky později se k němu připojila kulturní manažerka Valentina Marini a od té doby se začal soubor významně mezinárodně prosazovat. S nezaměnitelným stylem a kvalitním tanečním souborem, který je v této generaci považován za nejlepší, se Spellbound řadí k nejvýraznějším moderním italským souborům s významným mezinárodním přesahem. To dokazuje účast na hlavních festivalech v Evropě, Asii a Americe.  Spellbound se v inscenaci ROSSINI OUVERTURES vydává na snovou cestu lemovanou mnoha vzpomínkami a postavami, které vyprávějí příběh o muži, osamělém, veselém, smutném i statečném. Tyto vzpomínky a postavy obývají symbolickou a tajemnou strukturu, která není ničím jiným, než velkým archivem, tajným domem Rossiniho, který zachoval, katalogizoval a proměnil ve sbírku jeho kouzlo, jeho jídlo, jeho lásky. Dům, ve kterém se mísí chutě a barvy rušného života, který není prost strachů a problémů a je poznamenán dlouhou chorobou, ale vždy byl vzrušující, smyslný a tělesný. Rossiniho život byl plný života. Pro choreografa Maura Astolfiho je uvedení díla ROSSINI OUVERTURES způsob, jak vzdát hold tomuto nádhernému umělci.

Balet Slovinského národního divadla Maribor: Hora

24. června 2019 od 19.00 v Janáčkově divadle

Choreografie: Edward Clug

Hudba: (smyčcový kvartet) Balanescu

V choreografii Hora, původně vytvořené pro dortmundský balet, se choreograf Edward Clug poprvé ve své kariéře obrací ke svým kořenům a k hudebnímu dědictví rodného Rumunska, kdy zkoumá význam osudových událostí v našich životech a sílu rituálů ve společnosti. Hudebním motivem se mu staly sofistikované a pečlivě upravené etnické prvky v tvorbě legendárního smyčcového kvarteta Balanescu.

Balet Jihočeského divadla/ foto archiv festivalu

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Zpěvačka Lizz Wright se narodila v roce 1980 v rodině pastora. Od dětství měla blízko ke gospelové hudbě, zpívala ve sboru a později si zamilovala i další původně afromaerické hudební žánry včetně soulu, blues a jazzu. Zatímco v listopadu 2019 vystoupila v Šumperku na festivalu Blues Alive se svou vlastní kapelou, v Brně ji doprovodí Filharmonie Brno a trio pražských jazzmanů (David Dorůžka – kytara, Tomáš Baroš – kontrabas, Daniel Šoltis – bicí). Koncert se koná 3. května v Janáčkově divadle a je součástí festivalu JAZZFESTBRNO 2020.  více

V pátek 14. února se v brněnském Sono centru odehrál žánrově pestrý festival, který byl současně oslavou tří dekád činnosti tří vydavatelských větví, které si spojujeme s původním jednoduchým názvem Indies Records. V průběhu let se vydavatelství Indies Records rozdělilo na tři subjekty se třemi svébytnými edičními katalogy – Indies MG, Indies Scope a Indies Happy Trails, za nimiž stojí vydavatelské osobnosti Miloš Gruber, Milan Páleš a Jaromír Kratochvíl.  více

Evolet je umělecké jméno v Brně usazené slovenské písničkářky a vystudované psycholožky Evy Jurčákové. Její první veřejnou hudební aktivitou bylo trio Soundno, na které později navázala několika fázemi projektu, který si už říkal také Evolet. Bylo to nejprve duo s kytaristou Jurajem Serišem, poté krátce větší spíše příležitostné uskupení s výrazným ženským prvkem (vedle Evy v ní zpívaly Hana Voříšková a Hana Fatamorgana), až nakonec vznikla plnohodnotná kapela, v níž autorku písní doprovázejí tři zkušení brněnští hráči: Martin Kyšperský (zde především baskytara plus další nástroje), Antonín Koutný (kytara) a Jakub Kočička (bicí).  více

Osudová komedie, třetí díl hudební trilogie či fantasy muzikál. Těmito přívlastky vymezují inscenátoři nový autorský kus Ráj z dílny dvojice Zdenek Merta a Stanislav Moša. Jejich už deváté společné dílo na poli hudebního divadla mělo včera premiéru na velké scéně Městského divadla Brno. Výsledek budí rozpaky.  více

Pro operní soubor Národního divadla Brno vzniklo autorské dílo režiséra, libretisty a scénografa Davida Radoka a skladatele, ale i šéfdirigenta operního souboru Marka Ivanoviće. Včera premiérovaná opera Monument vypráví příběh sochaře Otakara Švece (1892–1955), jehož návrh se stal v roce 1955 předobrazem Stalinova pomníku na Letné. V titulních rolích se v Janáčkově divadle uvedli: Stanislav Sem (Sochař), Markéta Cukrová (Manželka), Roman Hoza (Kolega) a Ondřej Koplík (Ministr kultury). Sólové party doplňovaly operní sbor, Český akademický sbor a Dětský sbor Brno. Orchestr Janáčkovy opery řídil autor hudby Marko Ivanović.  více