Dance Brno 2021: Festival současného profesionálního baletu v České republice

Dance Brno 2021: Festival současného profesionálního baletu v České republice

Letošní ročník festivalu Dance Brno, který je od roku 2019 pořádán jako bienále, se od těch předchozích programově zásadně liší. Vzhledem k aktuální nestabilní situaci se organizátoři rozhodli pozvat pouze české taneční hosty.

Během jednoho týdne se téměř celá česká profesionální baletní scéna potká na jednom místě. Pořádající Národní divadlo Brno dává divákům jedinečnou příležitost porovnávat uměleckou a interpretační úroveň baletních souborů z Prahy, Plzně, Ostravy, Olomouce, Českých Budějovic i Brna. Program festivalu je složený převážně z neoklasických a současných choreografií, nebude však chybět ani klasický baletní titul. Hosté bienále se budou prezentovat původní tvorbou i choreografiemi významných evropských choreografů. Festival se uskuteční v termínu od 18. do 23. října 2021 v Mahenově a Janáčkově divadle Brno.

PROGRAM DANCE BRNO 2021

Balet Divadla J. K. Tyla v Plzni

Dustin Klein / Vyhoďme ho z kola ven: 18. 10. 2021 od 19.00 v Mahenově divadle

Festival otevře Balet Divadla J. K. Tyla v Plzni s premiérovou inscenací baletu Vyhoďme ho z kola ven na motivy stejnojmenného slavného amerického románu Kena Keseyho v choreografii mladého německého tvůrce Dustina Kleina. Podle slavné knižní předlohy, zdramatizované Dalem Wassermanem a zfilmované Milošem Formanem pod názvem Přelet nad kukaččím hnízdem, vytvořil komorní, ovšem energií a rytmem tepající dílo, vykreslující psychologický obraz jednotlivých postav a dotýkající se mravní podstaty románu.

Balet Národního divadla v Praze

Forsythe / Clug / McGregor: 19. 10. 2021 od 19.00 v Janáčkově divadle

Komponované představení z děl tří významných současných choreografů, uznávaných a talentovaných umělců, inovátorů světového tance, kteří obohatili svět baletu o originální jazyk a nový pohybový slovník.

The Second Detail Williama Forsytha je hravé, ale i silné dílo na rytmickou hudbu nizozemského skladatele Thoma Willemse, častého Forsythova spolupracovníka. Choreografie je specifická díky neoklasické symetrii s plynule stupňovanou technickou náročností. Za choreografii Handman, která je druhou částí večera, byl brněnskému divákovi dobře známý Edward Clug nominován na prestižní cenu Benois de la danse. Jedním z nejvýznačnějších současných britských choreografů s jedinečným pohybovým slovníkem, který integruje tanec, film, výtvarné umění, digitální technologie i přírodní vědy je Wayne McGregor. Ve svém díle EDEN EDEN se zabývá vlivem technologií na estetiku okolí – ale i lidského těla.

Balet Jihočeského divadla v Českých Budějovicích

Petr Zuska / Rádio svobodná Bystrouška: 20. 10. 2021 od 19.00 v Mahenově divadle

Inscenace vás zavedeme do světa fantazie, kde tanečníci promění slovo v pohyb a kde zapomenete na každodenní realitu. V novém tanečním divadle Petra Zusky a Štěpána Benyovszkého hledá liška Bystrouška opravdové porozumění koloběhu života, ve kterém každý jednou „zhlópne láskou“. Příběh o nezkrotné lišce Rudolfa Těsnohlídka přenese na jeviště Mahenova divadla Balet Jihočeského divadla a nezaměnitelný hlas Karla Högera.

Balet Národního divadla Moravskoslezského v Ostravě

Mauro Bigonzetti, Juanjo Arques / Rossiniho karty: 21. 10. 2021 od 19.00 v Janáčkově divadle

V první části komponovaného večera představí Balet NDM dílo španělského choreografa Juanja Arquése, jehož choreografie Consequence / Následky je inspirovaná nekonečným vývojem vztahu mezi přírodou a člověkem a vlivy moderních technologií. Lidská síla je zde vyjádřena jediným duetem muže a ženy za živého doprovodu houslí a violoncella na hudbu oscarového skladatele Johana Johannsona Druhá choreografie večera Rossiniho karty je podřízena především hudbě slavného italského skladatele, který si mimo jiné potrpěl na skvělé jídlo a byl výtečným kuchařem. Mauro Bigonzetti před divákem rozvíjí kaleidoskop scén a obrazů života jako velkolepou taneční hostinu s nádhernou hudbou.

Balet Moravského divadla Olomouc

Michal Štípa / Giselle: 22. 10. 2021 od 19.00 v Mahenově divadle

Balet Giselle je vrcholným dílem romantického baletu na hudbu Adolpha Charlese Adama. Impulsem vzniku baletu byl příběh o vílách uveřejněný ve sbírce Heinricha Heineho, kde vypráví legendu o nevěstách, které zemřely vpředvečer svatby, proměnily se ve víly a důvěřivého člověka utrápily k smrti. Choreografem a režisérem hostující inscenace je umělecký šéf souboru Michal Štípa, který vytvořil originální choreografii k prvnímu jednání a jeho děj zasadil netradičně do prostředí Olomouce. Druhé jednání je z části nastudováno v klasické verzi podle Jeana Coralliho, Julese Perrota a Maria Petipy, z části pak opět ve vlastní choreografii Michala Štípy. 

Balet Národního divadla Brno

Valentina Turcu / Dáma s kaméliemi: 23. 10. 2021 od 19.00 v Janáčkově divadle

Domácí hostitelský soubor uvede na závěr festivalu původní choreografické dílo chorvatské tvůrkyně Valentiny Turcu Dáma s kaméliemi, které je bezesporu jedním z nejslavnějších milostných příběhů novodobé literatury. Děj slavného románu Alexandra Dumase mladšího je částečně autobiografickým příběhem nešťastné lásky, ve kterém se autor vyzpovídal ze svého vášnivého a bolestného vztahu ke slavné pařížské hetéře Marii Duplessisové. Valentina Turcu přenesla slavný příběh do současných kulis a vytvořila divadelní tvar akcentující kromě baletní techniky také detailní hereckou práci.

NdP: foto archiv bienále

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Nejčtenější