Dance Brno 2021: Festival současného profesionálního baletu v České republice

Dance Brno 2021: Festival současného profesionálního baletu v České republice

Letošní ročník festivalu Dance Brno, který je od roku 2019 pořádán jako bienále, se od těch předchozích programově zásadně liší. Vzhledem k aktuální nestabilní situaci se organizátoři rozhodli pozvat pouze české taneční hosty.

Během jednoho týdne se téměř celá česká profesionální baletní scéna potká na jednom místě. Pořádající Národní divadlo Brno dává divákům jedinečnou příležitost porovnávat uměleckou a interpretační úroveň baletních souborů z Prahy, Plzně, Ostravy, Olomouce, Českých Budějovic i Brna. Program festivalu je složený převážně z neoklasických a současných choreografií, nebude však chybět ani klasický baletní titul. Hosté bienále se budou prezentovat původní tvorbou i choreografiemi významných evropských choreografů. Festival se uskuteční v termínu od 18. do 23. října 2021 v Mahenově a Janáčkově divadle Brno.

PROGRAM DANCE BRNO 2021

Balet Divadla J. K. Tyla v Plzni

Dustin Klein / Vyhoďme ho z kola ven: 18. 10. 2021 od 19.00 v Mahenově divadle

Festival otevře Balet Divadla J. K. Tyla v Plzni s premiérovou inscenací baletu Vyhoďme ho z kola ven na motivy stejnojmenného slavného amerického románu Kena Keseyho v choreografii mladého německého tvůrce Dustina Kleina. Podle slavné knižní předlohy, zdramatizované Dalem Wassermanem a zfilmované Milošem Formanem pod názvem Přelet nad kukaččím hnízdem, vytvořil komorní, ovšem energií a rytmem tepající dílo, vykreslující psychologický obraz jednotlivých postav a dotýkající se mravní podstaty románu.

Balet Národního divadla v Praze

Forsythe / Clug / McGregor: 19. 10. 2021 od 19.00 v Janáčkově divadle

Komponované představení z děl tří významných současných choreografů, uznávaných a talentovaných umělců, inovátorů světového tance, kteří obohatili svět baletu o originální jazyk a nový pohybový slovník.

The Second Detail Williama Forsytha je hravé, ale i silné dílo na rytmickou hudbu nizozemského skladatele Thoma Willemse, častého Forsythova spolupracovníka. Choreografie je specifická díky neoklasické symetrii s plynule stupňovanou technickou náročností. Za choreografii Handman, která je druhou částí večera, byl brněnskému divákovi dobře známý Edward Clug nominován na prestižní cenu Benois de la danse. Jedním z nejvýznačnějších současných britských choreografů s jedinečným pohybovým slovníkem, který integruje tanec, film, výtvarné umění, digitální technologie i přírodní vědy je Wayne McGregor. Ve svém díle EDEN EDEN se zabývá vlivem technologií na estetiku okolí – ale i lidského těla.

Balet Jihočeského divadla v Českých Budějovicích

Petr Zuska / Rádio svobodná Bystrouška: 20. 10. 2021 od 19.00 v Mahenově divadle

Inscenace vás zavedeme do světa fantazie, kde tanečníci promění slovo v pohyb a kde zapomenete na každodenní realitu. V novém tanečním divadle Petra Zusky a Štěpána Benyovszkého hledá liška Bystrouška opravdové porozumění koloběhu života, ve kterém každý jednou „zhlópne láskou“. Příběh o nezkrotné lišce Rudolfa Těsnohlídka přenese na jeviště Mahenova divadla Balet Jihočeského divadla a nezaměnitelný hlas Karla Högera.

Balet Národního divadla Moravskoslezského v Ostravě

Mauro Bigonzetti, Juanjo Arques / Rossiniho karty: 21. 10. 2021 od 19.00 v Janáčkově divadle

V první části komponovaného večera představí Balet NDM dílo španělského choreografa Juanja Arquése, jehož choreografie Consequence / Následky je inspirovaná nekonečným vývojem vztahu mezi přírodou a člověkem a vlivy moderních technologií. Lidská síla je zde vyjádřena jediným duetem muže a ženy za živého doprovodu houslí a violoncella na hudbu oscarového skladatele Johana Johannsona Druhá choreografie večera Rossiniho karty je podřízena především hudbě slavného italského skladatele, který si mimo jiné potrpěl na skvělé jídlo a byl výtečným kuchařem. Mauro Bigonzetti před divákem rozvíjí kaleidoskop scén a obrazů života jako velkolepou taneční hostinu s nádhernou hudbou.

Balet Moravského divadla Olomouc

Michal Štípa / Giselle: 22. 10. 2021 od 19.00 v Mahenově divadle

Balet Giselle je vrcholným dílem romantického baletu na hudbu Adolpha Charlese Adama. Impulsem vzniku baletu byl příběh o vílách uveřejněný ve sbírce Heinricha Heineho, kde vypráví legendu o nevěstách, které zemřely vpředvečer svatby, proměnily se ve víly a důvěřivého člověka utrápily k smrti. Choreografem a režisérem hostující inscenace je umělecký šéf souboru Michal Štípa, který vytvořil originální choreografii k prvnímu jednání a jeho děj zasadil netradičně do prostředí Olomouce. Druhé jednání je z části nastudováno v klasické verzi podle Jeana Coralliho, Julese Perrota a Maria Petipy, z části pak opět ve vlastní choreografii Michala Štípy. 

Balet Národního divadla Brno

Valentina Turcu / Dáma s kaméliemi: 23. 10. 2021 od 19.00 v Janáčkově divadle

Domácí hostitelský soubor uvede na závěr festivalu původní choreografické dílo chorvatské tvůrkyně Valentiny Turcu Dáma s kaméliemi, které je bezesporu jedním z nejslavnějších milostných příběhů novodobé literatury. Děj slavného románu Alexandra Dumase mladšího je částečně autobiografickým příběhem nešťastné lásky, ve kterém se autor vyzpovídal ze svého vášnivého a bolestného vztahu ke slavné pařížské hetéře Marii Duplessisové. Valentina Turcu přenesla slavný příběh do současných kulis a vytvořila divadelní tvar akcentující kromě baletní techniky také detailní hereckou práci.

NdP: foto archiv bienále

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Hudební festival Moravský podzim včera došel do finále – v průběhu sedmnácti dní zazněla hudba skladatele Jana Nováka, díla světových minimalistů i tvorba arménských umělců. A právě arménská dramaturgická linka 51. ročník festivalu v sále Janáčkova divadla uzavřela. Nejednalo se však o arménskou hudbu v nastudování Filharmonie Brno, která festival pořádá, ale o skutečnou Arménskou filharmonii v čele s dirigentem Eduardem Topčjanem. Jako sólista vystoupil violista Luca Ranieri a zazněla díla Tigrana Mansurjana, Aveta Terterjana a Arama Chačaturjana. Koncert se konal při příležitosti 30. výročí arménské nezávislosti a byl zaštítěn J. E. Ashotem Hovakimianem, velvyslancem Arménské republiky v tuzemsku.  více

Letošní ročník hudebního festivalu Moravský podzim se svým tematickým ukotvením ani okrajově nedotýká skladatelského odkazu Antonína Rejchy. Jeho Umění variace aneb 57 variací pro klavír (L’Art de varier ou 57 Variations pour le piano-forte), op. 57, věnované knížeti Louisi-Ferdinandovi Pruskému, se však objevilo na program úterního koncertu 12. října v Besedním domě. Není se čemu divit: Filharmonie Brno, která festival pořádá, se propagaci díla tohoto českého rodáka poměrně intenzivně věnuje ve svých abonentních koncertech či nedávno vydanou nahrávkou skladatelovy Lenory. Tento rok si navíc připomínáme výročí 185 let od Rejchova úmrtí. S celovečerním cyklem variací vystoupil srbsko-americký klavírista Ivan Ilić, který momentálně pracuje na pětidílné řadě kompaktních disků s názvem Reicha Rediscovered, z níž třetí a momentálně nejnovější přírůstek vyšel v lednu tohoto roku.  více

Brněnskému kytaristovi Milanu Kašubovi, se kterým v poslední době koncertuje, připravila knihu k osmdesátinám. Současně dala dohromady další knížku s vlastními texty a ilustracemi. Vyšlo jí živé album a průběžně připravuje videoklipy, ve které jsou její texty tlumočeny do českého znakového jazyka. Zpěvačka, textařka a výtvarnice Dáša Ubrová prožívá pestré tvůrčí období.  více

Novinkou Městského divadla Brno je hudební inscenace První rande. Co vše se může stát na prvním dostaveníčku naslepo, se dozvíte v této svižné muzikálové komedii, která měla premiéru před sedmi lety na Broadwayi. Její brněnská podoba v evropské premiéře a v režii Stanislava Moši představuje vtipné, herecky svižné, plnokrevné a hudebně přitažlivé divadlo.  více

Jedním z koncertů hudebního festivalu Moravský podzim, které jsou věnovány památce skladatelského – a v tomto případě i básnického – odkazu Jana Nováka, se stal páteční večer s názvem Ludicra. V sále Besedního domu zaznělo v provedení violoncellisty Štěpána Filípka a ansámblu Brno Contemporary Orchestra pod vedením Pavla Šnajdra pět světových premiér na latinskou poezii Jana Nováka z částečně autobiograficky laděné sbírky Ludicra. Novákovu poezii zhudebnili Jakub Rataj, Lenka Nota, Barry Wan, David Carpenter a Jana Vöröšová.  více