Dennis Russell Davies je novým uměleckým ředitelem a šéfdirigentem Filharmonie Brno

Dennis Russell Davies je novým uměleckým ředitelem a šéfdirigentem Filharmonie Brno

Uznávaný americký dirigent a pianista Dennis Russell Davies nastupuje do čela Filharmonie Brno. Nový umělecký ředitel a šéfdirigent je známý mimořádným rozpětím svého repertoáru od baroka po soudobou hudbu. Davies během své dosavadní kariéry spolupracoval s předními světovými tělesy jako je Newyorská filharmonie, Brucknerův orchestr, symfonický orchestr Yomiuri Nippon nebo milánský Orchestr Filarmonica della Scala. Vedení orchestru se Davies ujme na čtyři roky počínaje sezonou 2018/19.

S brněnským orchestrem poprvé a zatím naposledy spolupracoval Davies letos v květnu, kdy na Pražském jaru provedl Schnittkeho Faustovskou kantátu a Planety Gustava Holsta. „Jsem hrdý na to, že mi Filharmonie Brno nabídla, abych se stal jejím uměleckým vedoucím a šéfdirigentem. Velmi rád jsem tuto nabídku přijal. Příležitost objevovat s výbornými muzikanty nádhernou českou hudební současnost i minulost a uvést progresivní Brno do styku s mnoha vynikajícími mezinárodními skladateli a umělci, se kterými jsem měl to privilegium pracovat přes půl století, je vzrušující. A přiznávám, že v mé kariéře je to překvapivý vývoj. Zaujal mě orchestr a také město, které chápe svoji roli v České republice i na mezinárodní scéně, nebojí se být ambiciózní a riskovat. Díky mým americkým kořenům na Středozápadě je mi Morava blízká, a zásluhou toho, že dlouho žiji v Linzi, tedy v Horním Rakousku, jsem získal hluboké uznání pro naše společné středoevropské dědictví. Navíc příležitost přispět k rozvoji nového koncertního sálu je výjimečná. Těším se na skvělou hudbu s Filharmonií Brno,“ uvedl Davies.

Dennis Russel Davies přejde do Brna z Brucknerova orchestru v Linzi a tamní opery, které vedl jako šéfdirigent a hudební ředitel celých patnáct sezon. Jeho dosavadní umělecká kariéra čítá osmačtyřicet let v čele orchestrů, oper a festivalů po celém světě. Davies je také respektovaným klavíristou. V Brně bude působit spolu s Heribertem Schröderem, uměleckým poradcem, se kterým ho pojí letitá spolupráce. Společně s dramaturgem Filharmonie Brno Vítězslavem Mikešem a nově jmenovaným stálým hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem tedy budou určovat hudební směřování orchestru v následujících letech.

Vedení orchestru se Davies ujme na čtyři roky počínaje sezonou 2018/19. Ještě předtím se brněnskému publiku představí v dubnu 2018 na Velikonočním festivalu duchovní hudby, kdy s orchestrem provede Janáčkovu Glagolskou mši, světovou premiéru skladby britského autora Davida Matthewse a Te Deum Arvo Pärta, které ve světové premiéře dirigoval v roce 1985.

Brněnský orchestr ve své historii prošel érou klíčových zakladatelských českých osobností jako Břetislav Bakala a František Jílek, obdobím mezinárodního rozhledu s Aldem Ceccatem, Petrem Altrichtrem a Aleksandarem Markovičem a dospěl do fáze zralého tělesa vědomého si svých originálních kořenů a sebevědomě se hlásícího ke všem výzvám dnešního symfonického světa. „K zásadnímu souladu s Maestrem Daviesem došlo symbolicky na festivalu Pražské jaro při provedení dvou velkých děl 20. století – Schnittkeho a Holsta. Dennis Russell Davies je šíří svého záběru, uměleckých i životních zkušeností a vztahem k orchestru i každému jeho hudebníkovi ideální volbou pro umělecký rozvoj Filharmonie Brno v období přípravy a vstupu do nového koncertního sálu v roce 2020,“ konstatovala Marie Kučerová, ředitelka Filharmonie Brno.

Dennis Russell Davies se narodil v Toledu ve státě Ohio a studoval hru na klavír a dirigování na newyorské Juilliard School. Aktivity Daviese jako operního a koncertního dirigenta i jako klavíristy a komorního hudebníka charakterizuje rozsáhlý repertoár, sahající od baroka až po hudbu soudobou. Davies si získal renomé jednoho z nejinovativnějších a nejodvážnějších dirigentů ve světě klasické hudby a publiku na obou stranách Atlantiku s úspěchem představil pořady, které mu byly výzvou i inspirací. Proslul strhujícími a dobře koncipovanými koncertními programy i svou úzkou spoluprací s mnoha skladateli, mezi než patří Luciano Berio, William Bolcom, John Cage, Manfred Trojahn, Philip Glass, Heinz Winbeck, Laurie Anderson, Philippe Manoury, Aaron Copland, Hans Werner Henze, Michael Nyman a Kurt Schwertsik.

Dennis Russell Davies se dnes představí veřejnosti v rámci zahajovacího koncertu sezony dnes, tedy 27. září od 19:30 v katedrále sv. Petra a Pavla.

Dennis Russell Davies/ foto archiv umělce

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Nejčtenější