Dennis Russell Davies je novým uměleckým ředitelem a šéfdirigentem Filharmonie Brno

Dennis Russell Davies je novým uměleckým ředitelem a šéfdirigentem Filharmonie Brno

Uznávaný americký dirigent a pianista Dennis Russell Davies nastupuje do čela Filharmonie Brno. Nový umělecký ředitel a šéfdirigent je známý mimořádným rozpětím svého repertoáru od baroka po soudobou hudbu. Davies během své dosavadní kariéry spolupracoval s předními světovými tělesy jako je Newyorská filharmonie, Brucknerův orchestr, symfonický orchestr Yomiuri Nippon nebo milánský Orchestr Filarmonica della Scala. Vedení orchestru se Davies ujme na čtyři roky počínaje sezonou 2018/19.

S brněnským orchestrem poprvé a zatím naposledy spolupracoval Davies letos v květnu, kdy na Pražském jaru provedl Schnittkeho Faustovskou kantátu a Planety Gustava Holsta. „Jsem hrdý na to, že mi Filharmonie Brno nabídla, abych se stal jejím uměleckým vedoucím a šéfdirigentem. Velmi rád jsem tuto nabídku přijal. Příležitost objevovat s výbornými muzikanty nádhernou českou hudební současnost i minulost a uvést progresivní Brno do styku s mnoha vynikajícími mezinárodními skladateli a umělci, se kterými jsem měl to privilegium pracovat přes půl století, je vzrušující. A přiznávám, že v mé kariéře je to překvapivý vývoj. Zaujal mě orchestr a také město, které chápe svoji roli v České republice i na mezinárodní scéně, nebojí se být ambiciózní a riskovat. Díky mým americkým kořenům na Středozápadě je mi Morava blízká, a zásluhou toho, že dlouho žiji v Linzi, tedy v Horním Rakousku, jsem získal hluboké uznání pro naše společné středoevropské dědictví. Navíc příležitost přispět k rozvoji nového koncertního sálu je výjimečná. Těším se na skvělou hudbu s Filharmonií Brno,“ uvedl Davies.

Dennis Russel Davies přejde do Brna z Brucknerova orchestru v Linzi a tamní opery, které vedl jako šéfdirigent a hudební ředitel celých patnáct sezon. Jeho dosavadní umělecká kariéra čítá osmačtyřicet let v čele orchestrů, oper a festivalů po celém světě. Davies je také respektovaným klavíristou. V Brně bude působit spolu s Heribertem Schröderem, uměleckým poradcem, se kterým ho pojí letitá spolupráce. Společně s dramaturgem Filharmonie Brno Vítězslavem Mikešem a nově jmenovaným stálým hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem tedy budou určovat hudební směřování orchestru v následujících letech.

Vedení orchestru se Davies ujme na čtyři roky počínaje sezonou 2018/19. Ještě předtím se brněnskému publiku představí v dubnu 2018 na Velikonočním festivalu duchovní hudby, kdy s orchestrem provede Janáčkovu Glagolskou mši, světovou premiéru skladby britského autora Davida Matthewse a Te Deum Arvo Pärta, které ve světové premiéře dirigoval v roce 1985.

Brněnský orchestr ve své historii prošel érou klíčových zakladatelských českých osobností jako Břetislav Bakala a František Jílek, obdobím mezinárodního rozhledu s Aldem Ceccatem, Petrem Altrichtrem a Aleksandarem Markovičem a dospěl do fáze zralého tělesa vědomého si svých originálních kořenů a sebevědomě se hlásícího ke všem výzvám dnešního symfonického světa. „K zásadnímu souladu s Maestrem Daviesem došlo symbolicky na festivalu Pražské jaro při provedení dvou velkých děl 20. století – Schnittkeho a Holsta. Dennis Russell Davies je šíří svého záběru, uměleckých i životních zkušeností a vztahem k orchestru i každému jeho hudebníkovi ideální volbou pro umělecký rozvoj Filharmonie Brno v období přípravy a vstupu do nového koncertního sálu v roce 2020,“ konstatovala Marie Kučerová, ředitelka Filharmonie Brno.

Dennis Russell Davies se narodil v Toledu ve státě Ohio a studoval hru na klavír a dirigování na newyorské Juilliard School. Aktivity Daviese jako operního a koncertního dirigenta i jako klavíristy a komorního hudebníka charakterizuje rozsáhlý repertoár, sahající od baroka až po hudbu soudobou. Davies si získal renomé jednoho z nejinovativnějších a nejodvážnějších dirigentů ve světě klasické hudby a publiku na obou stranách Atlantiku s úspěchem představil pořady, které mu byly výzvou i inspirací. Proslul strhujícími a dobře koncipovanými koncertními programy i svou úzkou spoluprací s mnoha skladateli, mezi než patří Luciano Berio, William Bolcom, John Cage, Manfred Trojahn, Philip Glass, Heinz Winbeck, Laurie Anderson, Philippe Manoury, Aaron Copland, Hans Werner Henze, Michael Nyman a Kurt Schwertsik.

Dennis Russell Davies se dnes představí veřejnosti v rámci zahajovacího koncertu sezony dnes, tedy 27. září od 19:30 v katedrále sv. Petra a Pavla.

Dennis Russell Davies/ foto archiv umělce

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Stylově rozkročený je abonentský cyklus Filharmonie doma II „Klasicky i moderně“ už v názvu a dramaturgický plán staví na uvádění hudby starších období do souvislostí s hudbou (post)moderní. Po zahajovacím koncertu abonmá, na kterém si posluchači mohli vychutnat díla Antonína Dvořáka a Laurie Anderson vedle sebe, na koncertech 23. a 24. ledna pořadatelé postavili skladby vzdálené bezmála tři století. První polovina večera patřila kantátám Liebster Jesu, mein Verlangen a Also hat Gott die Welt geliebt Johanna Sebastiana Bacha, ta druhá pak Requiem nejvýznamnějšího současného arménského skladatele Tigrana Mansurjana, který byl provedení přítomen. Ve všech skladbách vystoupili sopranistka Anja Petersen a barytonista Andrew Redmond, kteří stanuli také u premiéry Mansurjanova díla v roce 2011, a sbor Czech Ensemble Baroque Choir pod vedením Terezy Válkové. Koncert řídil Alexander Liebreich, na jehož objednávku bylo pro Mnichovský komorní orchestr a berlínský sbor RIAS toto Requiem zkomponováno. Společně s Anjou Petersen a Andrewem Redmondem nahrál Alexander Liebreich v minulém roce Requiem pro ECM Records. Výsledný nosič byl nominován nejen na cenu Grammy, ale obdržel také prestižní International Classical Music Award.  více

Jurovi Hradilovi se před několika lety stal zázrak. Tento vyznavač elektronické nu jazzové alternativy přijel do zvlněné karpatské krajiny kamsi na pomezí Moravy a Slovenska a uslyšel píseň, jednu, dvě, stovky. Nebyla to rozostřená ozvěna starých časů, ale jasný tón horňácké písničky.  více

Třetí koncert abonentního cyklu Filharmonie Brno Doma I nazvaný Z Nové Říše do světa včera představil v Besedním domě tvorbu autorů, které pojí společný původ v Nové Říši i skutečnost, že jsou jejich díla v koncertních sálech dosud uváděna velmi zřídka. Jako klíčový bod vzácného programu se měl podle původního plánu představit koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodička – role sólového houslisty a hráčského středobodu večera se však po ohlášení Vodičkovy indispozice s předstihem pouhých dvou dní ujal houslový virtuos Milan Paľa. Skladby novoříšských rodáků Jana Nováka a Antonína a Pavla Vranických řídil stálý dirigent Janáčkovy opery Robert Kružík.  více

Původně mělo jít o třetí část projektu YM, v jehož rámci jednotliví členové skupiny Květy natáčejí sólové desky různých žánrů a kolegové z kapely je doprovázejí. Po Lorenzových hoších Martina Kyšperského ve stylu country a po elektronickém Japonci Aleše Pilgra vyšlo žánrově těžko zařaditelné Solárium Ondřeje Kyase. Jako sólová deska, s epizodní účastí Aleše Pilgra a bez hráčského vkladu Martina Kyšperského.  více

Malý hudební klub Ponava V Brně je již několik let znám svou velmi kvalitní hudební produkcí. Místy se v jeho rozmanitém programu objevují také folklorní projekty. Ve čtvrtek zde vystoupilo duo známého multiinstrumentalisty Mariana Friedla a lašské zpěvačky Sabriny Pasičnyk.  více