Dennis Russell Davies je novým uměleckým ředitelem a šéfdirigentem Filharmonie Brno

Dennis Russell Davies je novým uměleckým ředitelem a šéfdirigentem Filharmonie Brno

Uznávaný americký dirigent a pianista Dennis Russell Davies nastupuje do čela Filharmonie Brno. Nový umělecký ředitel a šéfdirigent je známý mimořádným rozpětím svého repertoáru od baroka po soudobou hudbu. Davies během své dosavadní kariéry spolupracoval s předními světovými tělesy jako je Newyorská filharmonie, Brucknerův orchestr, symfonický orchestr Yomiuri Nippon nebo milánský Orchestr Filarmonica della Scala. Vedení orchestru se Davies ujme na čtyři roky počínaje sezonou 2018/19.

S brněnským orchestrem poprvé a zatím naposledy spolupracoval Davies letos v květnu, kdy na Pražském jaru provedl Schnittkeho Faustovskou kantátu a Planety Gustava Holsta. „Jsem hrdý na to, že mi Filharmonie Brno nabídla, abych se stal jejím uměleckým vedoucím a šéfdirigentem. Velmi rád jsem tuto nabídku přijal. Příležitost objevovat s výbornými muzikanty nádhernou českou hudební současnost i minulost a uvést progresivní Brno do styku s mnoha vynikajícími mezinárodními skladateli a umělci, se kterými jsem měl to privilegium pracovat přes půl století, je vzrušující. A přiznávám, že v mé kariéře je to překvapivý vývoj. Zaujal mě orchestr a také město, které chápe svoji roli v České republice i na mezinárodní scéně, nebojí se být ambiciózní a riskovat. Díky mým americkým kořenům na Středozápadě je mi Morava blízká, a zásluhou toho, že dlouho žiji v Linzi, tedy v Horním Rakousku, jsem získal hluboké uznání pro naše společné středoevropské dědictví. Navíc příležitost přispět k rozvoji nového koncertního sálu je výjimečná. Těším se na skvělou hudbu s Filharmonií Brno,“ uvedl Davies.

Dennis Russel Davies přejde do Brna z Brucknerova orchestru v Linzi a tamní opery, které vedl jako šéfdirigent a hudební ředitel celých patnáct sezon. Jeho dosavadní umělecká kariéra čítá osmačtyřicet let v čele orchestrů, oper a festivalů po celém světě. Davies je také respektovaným klavíristou. V Brně bude působit spolu s Heribertem Schröderem, uměleckým poradcem, se kterým ho pojí letitá spolupráce. Společně s dramaturgem Filharmonie Brno Vítězslavem Mikešem a nově jmenovaným stálým hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem tedy budou určovat hudební směřování orchestru v následujících letech.

Vedení orchestru se Davies ujme na čtyři roky počínaje sezonou 2018/19. Ještě předtím se brněnskému publiku představí v dubnu 2018 na Velikonočním festivalu duchovní hudby, kdy s orchestrem provede Janáčkovu Glagolskou mši, světovou premiéru skladby britského autora Davida Matthewse a Te Deum Arvo Pärta, které ve světové premiéře dirigoval v roce 1985.

Brněnský orchestr ve své historii prošel érou klíčových zakladatelských českých osobností jako Břetislav Bakala a František Jílek, obdobím mezinárodního rozhledu s Aldem Ceccatem, Petrem Altrichtrem a Aleksandarem Markovičem a dospěl do fáze zralého tělesa vědomého si svých originálních kořenů a sebevědomě se hlásícího ke všem výzvám dnešního symfonického světa. „K zásadnímu souladu s Maestrem Daviesem došlo symbolicky na festivalu Pražské jaro při provedení dvou velkých děl 20. století – Schnittkeho a Holsta. Dennis Russell Davies je šíří svého záběru, uměleckých i životních zkušeností a vztahem k orchestru i každému jeho hudebníkovi ideální volbou pro umělecký rozvoj Filharmonie Brno v období přípravy a vstupu do nového koncertního sálu v roce 2020,“ konstatovala Marie Kučerová, ředitelka Filharmonie Brno.

Dennis Russell Davies se narodil v Toledu ve státě Ohio a studoval hru na klavír a dirigování na newyorské Juilliard School. Aktivity Daviese jako operního a koncertního dirigenta i jako klavíristy a komorního hudebníka charakterizuje rozsáhlý repertoár, sahající od baroka až po hudbu soudobou. Davies si získal renomé jednoho z nejinovativnějších a nejodvážnějších dirigentů ve světě klasické hudby a publiku na obou stranách Atlantiku s úspěchem představil pořady, které mu byly výzvou i inspirací. Proslul strhujícími a dobře koncipovanými koncertními programy i svou úzkou spoluprací s mnoha skladateli, mezi než patří Luciano Berio, William Bolcom, John Cage, Manfred Trojahn, Philip Glass, Heinz Winbeck, Laurie Anderson, Philippe Manoury, Aaron Copland, Hans Werner Henze, Michael Nyman a Kurt Schwertsik.

Dennis Russell Davies se dnes představí veřejnosti v rámci zahajovacího koncertu sezony dnes, tedy 27. září od 19:30 v katedrále sv. Petra a Pavla.

Dennis Russell Davies/ foto archiv umělce

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Temperament i emoce romské hudby jsou všeobecně známým faktem. Se stejnou vervou a pozitivní energií vzniklo v roce 2016 také komunitní nahrávací studio Amaro records. Celý dobrovolnický projekt vznikl za podpory a garance organizace IQ Roma servis. Odpovědnou osobou a dobrým duchem je Petra Borovičková, sama výborná zpěvačka a členka několika kapel. Strůjcem myšlenky byl Gejza Horváth, přední romský hudebník, který již dříve vedl kurzy pro mladé romské muzikanty. Spatřoval v nich obrovský potenciál.  více

Když umělec tvrdí, že vymyslel nový hudební žánr, může to znít nabubřele. Ale lze to vnímat i jako známku určité bezradnosti („nevím, kam bych se zaškatulkoval“) nebo do třetice jako vtipnou hru. A i když to Kurt Rosenwinkel se svým albem Caipi myslí vážně, přikláním se k třetí variantě. Jeho směs jihoamerických rytmů, jazzu, rocku a popu skutečně nelze jedním slovem definovat a pojmenování podle brazilského nápoje caipirinha („A je to opravdu moc dobré pití,“ zdůrazňuje kytarista) je vtipné a funkční zároveň. Brněnská premiéra Rosenwinelova „nového žánru“ byla svým způsobem také hravá, ale především profesionální a dobrodružná.  více

Své česko-slovenské turné zakončila na brněnské Flédě kapela Billy Barman ze Slovenska. Tato série koncertů byla zajímavá nejen svoji čistě akustickou podobou, ale zejména propojením s pěti zpěvačkami SĹUKu (Slovenský ľudový umelecký kolektív). Tato fúze populární hudby a folkloru vznikla původně pro festival Tatra Flowers. Její nebývalý úspěch však způsobil, že se hudebníci rozhodli repertoár rozšířit a představit se nejen na domácí slovenské půdě, ale také u českých sousedů.  více

„Věděl jsem, s kým bych rád spolupracoval, a podle toho jsem se snažil sestavit kapelu, která by měla příjemný zvuk,“ řekl v roce 2015, krátce po vydání svého zásadního alba Living Being, francouzský akordeonista Vincent Peirani. V té době měl za sebou několik zajímavých akustických projektů včetně alba se saxofonistou Emilem Parisienem a v tomto stylu pokračoval i nadále. V roce 2016 vzniklo příjemné CD duetů s pianistou Michaelem Wollným a nedávno spolupracoval s klavíristou Stefanem Bollanim a s Berlínskou filharmonií na albu Mediterraneo, inspirovaném klasickou hudbou. Projekt Living Being je však úplně jiného charakteru, je zhmotněním akordeonistovy představy o elektrické hudbě na pomezí jazzu, rocku a dalších žánrů. A právě s tímto programem Peirani a jeho kapela přijeli do brněnského divadla Husa na provázku.  více

V sobotu 14. dubna se v Dělnickém domě v Brně-Židenicích uskutečnilo tradiční vystoupení souboru Javorník a jeho hostů. V roli hosta se představil soubor Olšava z Uherského Brodu. Historie těchto dvojkoncertů se datuje od roku 2003, od té doby se na jednom pódiu vystřídalo již třináct folklorních souborů.  více

Nejčtenější