Dennis Russell Davies je novým uměleckým ředitelem a šéfdirigentem Filharmonie Brno

Dennis Russell Davies je novým uměleckým ředitelem a šéfdirigentem Filharmonie Brno

Uznávaný americký dirigent a pianista Dennis Russell Davies nastupuje do čela Filharmonie Brno. Nový umělecký ředitel a šéfdirigent je známý mimořádným rozpětím svého repertoáru od baroka po soudobou hudbu. Davies během své dosavadní kariéry spolupracoval s předními světovými tělesy jako je Newyorská filharmonie, Brucknerův orchestr, symfonický orchestr Yomiuri Nippon nebo milánský Orchestr Filarmonica della Scala. Vedení orchestru se Davies ujme na čtyři roky počínaje sezonou 2018/19.

S brněnským orchestrem poprvé a zatím naposledy spolupracoval Davies letos v květnu, kdy na Pražském jaru provedl Schnittkeho Faustovskou kantátu a Planety Gustava Holsta. „Jsem hrdý na to, že mi Filharmonie Brno nabídla, abych se stal jejím uměleckým vedoucím a šéfdirigentem. Velmi rád jsem tuto nabídku přijal. Příležitost objevovat s výbornými muzikanty nádhernou českou hudební současnost i minulost a uvést progresivní Brno do styku s mnoha vynikajícími mezinárodními skladateli a umělci, se kterými jsem měl to privilegium pracovat přes půl století, je vzrušující. A přiznávám, že v mé kariéře je to překvapivý vývoj. Zaujal mě orchestr a také město, které chápe svoji roli v České republice i na mezinárodní scéně, nebojí se být ambiciózní a riskovat. Díky mým americkým kořenům na Středozápadě je mi Morava blízká, a zásluhou toho, že dlouho žiji v Linzi, tedy v Horním Rakousku, jsem získal hluboké uznání pro naše společné středoevropské dědictví. Navíc příležitost přispět k rozvoji nového koncertního sálu je výjimečná. Těším se na skvělou hudbu s Filharmonií Brno,“ uvedl Davies.

Dennis Russel Davies přejde do Brna z Brucknerova orchestru v Linzi a tamní opery, které vedl jako šéfdirigent a hudební ředitel celých patnáct sezon. Jeho dosavadní umělecká kariéra čítá osmačtyřicet let v čele orchestrů, oper a festivalů po celém světě. Davies je také respektovaným klavíristou. V Brně bude působit spolu s Heribertem Schröderem, uměleckým poradcem, se kterým ho pojí letitá spolupráce. Společně s dramaturgem Filharmonie Brno Vítězslavem Mikešem a nově jmenovaným stálým hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem tedy budou určovat hudební směřování orchestru v následujících letech.

Vedení orchestru se Davies ujme na čtyři roky počínaje sezonou 2018/19. Ještě předtím se brněnskému publiku představí v dubnu 2018 na Velikonočním festivalu duchovní hudby, kdy s orchestrem provede Janáčkovu Glagolskou mši, světovou premiéru skladby britského autora Davida Matthewse a Te Deum Arvo Pärta, které ve světové premiéře dirigoval v roce 1985.

Brněnský orchestr ve své historii prošel érou klíčových zakladatelských českých osobností jako Břetislav Bakala a František Jílek, obdobím mezinárodního rozhledu s Aldem Ceccatem, Petrem Altrichtrem a Aleksandarem Markovičem a dospěl do fáze zralého tělesa vědomého si svých originálních kořenů a sebevědomě se hlásícího ke všem výzvám dnešního symfonického světa. „K zásadnímu souladu s Maestrem Daviesem došlo symbolicky na festivalu Pražské jaro při provedení dvou velkých děl 20. století – Schnittkeho a Holsta. Dennis Russell Davies je šíří svého záběru, uměleckých i životních zkušeností a vztahem k orchestru i každému jeho hudebníkovi ideální volbou pro umělecký rozvoj Filharmonie Brno v období přípravy a vstupu do nového koncertního sálu v roce 2020,“ konstatovala Marie Kučerová, ředitelka Filharmonie Brno.

Dennis Russell Davies se narodil v Toledu ve státě Ohio a studoval hru na klavír a dirigování na newyorské Juilliard School. Aktivity Daviese jako operního a koncertního dirigenta i jako klavíristy a komorního hudebníka charakterizuje rozsáhlý repertoár, sahající od baroka až po hudbu soudobou. Davies si získal renomé jednoho z nejinovativnějších a nejodvážnějších dirigentů ve světě klasické hudby a publiku na obou stranách Atlantiku s úspěchem představil pořady, které mu byly výzvou i inspirací. Proslul strhujícími a dobře koncipovanými koncertními programy i svou úzkou spoluprací s mnoha skladateli, mezi než patří Luciano Berio, William Bolcom, John Cage, Manfred Trojahn, Philip Glass, Heinz Winbeck, Laurie Anderson, Philippe Manoury, Aaron Copland, Hans Werner Henze, Michael Nyman a Kurt Schwertsik.

Dennis Russell Davies se dnes představí veřejnosti v rámci zahajovacího koncertu sezony dnes, tedy 27. září od 19:30 v katedrále sv. Petra a Pavla.

Dennis Russell Davies/ foto archiv umělce

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Již po šesté představil balet Národního divadla Brno nadějné choreografy z vlastních řad. V divadle Reduta měl včera premiéru další ročník raritního projektu s názvem Choreografické ateliéry. V devíti mini inscenacích se představili sólisté a členové souboru vlastními choreografiemi.  více

Když se řekne „řecká píseň“, někdo si vybaví Děti z Pirea v podání Yvetty Simonové a Milana Chladila (nebo ještě starší verzi Evy Martinové a Karla Dudy). O něco blíže k současnosti stojí Martha a Tena Elefteriadu, které i v sezóně 2018 stále koncertují a navíc pořádají kurzy řeckých tanců. Sestry, které se vedle řecké hudby pohybovaly na poli rocku i popu (a Marthino album Kresby tuší je skvostné), podle mladého brněnského autora a hudebníka Jannise Morase „připravily cestu“ nové generaci řeckých interpretů. V Brně v současné době funguje několik kapel zpívajících řecky a přitom se ústřední postavou této muzikantské komunity stává právě Jannis, jeden ze tří hudebně aktivních bratrů Morasových. Se svým otcem hrají všichni tři ve skupině I Parea, Jannis se věnuje stylu rebetiko v kapele Anatoli a vedle toho má svou autorskou kapelu Jannis Moras & banda. V ní mu vedle bratrů Alexise (baskytara) a Markose (bicí) dělají společnost dvě mladé dámy – Iva Oulehlová (flétny, klarinet) a Zuzana Mitrengová (zpěv). Jannis Moras & banda sice modulací vokálů, harmoniemi a samozřejmě texty v pro nás exotické řečtině tradiční hudbu připomene, ale ve skutečnosti se jedná o folkrockovou kapelu, která hraje výhradně písně svého kapelníka. A Jannis Moras je momentálně jedním z nejzajímavějších brněnských písničkářů.  více

Rozličné nálady Debussyho Faunova odpoledne, ticho neklidu před bouří Brittenova Houslového koncertu a severským koloritem prodchnuté Sibeliovy první symfonie nabídla ve čtvrtek 11. ledna Filharmonie Brno na zdejším Stadionu. Pod taktovkou dirigenta James Feddecka, brněnskému publiku již známého, a za spolupráce s výjimečným slovenským houslistou Milanem Paľou filharmonici představili dramaturgicky zajímavý program s interpretačním nábojem.  více

Na konci listopadu vyšlo CD s názvem Moravské hlasy. Na první pohled nenápadné album by rozhodně nemělo ujít pozornosti. Jedná se o hudební nosič, který je součástí projektu Píseň duše, jehož iniciátorem je Jiří Plocek. Jeho cílem bylo představit fenomén moravské zpěvnosti na příkladu některých oblastí Slovácka.  více

Muzikál Ženy na pokraji nervového zhroucení vznikl na základě výtečného stejnojmenného filmu Pedra Almodóvara. A jeho londýnská verze z roku 2015 hojně obráží tuzemská jeviště. Předloni titul uvedli v Chebu, na sklonku loňského roku v Brně a Praze, letos jej chystají v Liberci. Jak dopadlo jeho brněnské provedení v Městském divadle Brno?  více