Divadelní svět Brno 2018: Divadlo, tanec a svoboda

Divadelní svět Brno 2018: Divadlo, tanec a svoboda

Mezinárodní divadelní festival letos nese téma „Svoboda?!“. Během pěti dnů vystoupí umělci z Česka, Polska, Slovinska, Srbska, Holandska, Slovenska nebo USA.

Festivalovým mottem se pro rok 2018, který je zároveň stoletým výročím oslav české státnosti, stal pojem „Svoboda?!“. Ředitel festivalu Martin Glaser k výběru letošního motta dodává: „Už před několika měsíci, když jsme začali festival připravovat, jsme byli velmi prozíraví, protože je jisté, že téma festivalu Svoboda?! bude dnešní společností velmi rezonovat. Není nám lhostejné, co se děje zejména v sousedních zemích, jako je Polsko a Maďarsko, kde je v současné době svoboda uměleckého projevu velmi omezovaná.“ I proto se hlavní program festivalu zaměřuje mj. na tvorbu vznikající v těchto dvou zemích. Např. Maladype Szíhnáz, významné budapešťské nezávislé divadlo, uvede svoji verzi světoznámého dramatu Richard III.

Další z výrazných linek festivalu bude inscenační tvorba jednoho ze současných největších divadelních provokatérů – režiséra Olivera Frljiće. Dramaturgové na festival vybrali jeho polskou inscenaci Prokletí (Powszechny Teatr) a slovinský počin s názvem Naše násilí, vaše násilí (Mladinsko Gledališče).

Součástí festivalového programu je také nejnovější inscenace Divadla bratří Formanů Deadtown. Příběh plný iluzí i technických zázraků, který se odehrává v originální westernové vesničce.

Již tradičně se festivalu zúčastní také Slovenské národné divadlo se svojí inscenací Elity, kterou speciálně pro toto divadlo napsal český režisér Jiří Havelka. V hlavních rolích se divákům představí Emília Vašáryová a Táňa Pauhofová. Opakovaně česká Komorní scéna Aréna, tentokrát s hrou Václava Havla Vyrozumění.

Divadelní svět Brno znovu navázal spolupráci s význačnými českými festivaly, s Meeting Brno a s Tancem Praha. Právě pohybové a taneční inscenace tvoří podstatnou část festivalového programu. Taneční soubor Dekkadancers přiveze svoji Poslední večeři, diváci rovněž budou moct zhlédnout oceňované pohybové inscenace Guide a Švihla. Letos poprvé vznikne originální inscenace přímo pro festival Divadelní svět Brno. „Přední choreograf Jiří Bartovanec připravuje spolu s herci Národního divadla Brno a Divadla Husa na provázku autorský projekt s názvem Obrys, který bude vytvořen pro prostor Mozartova sálu v divadle Reduta. Jeho tématem bude již avizované festivalové motto Svoboda?!. Radost mám rovněž z možnosti zúčastnit se unikátního 24hodinového tanečního projektu Miřenky Čechové Momentum, který nabídne zamyšlení nad každodenní uspěchaností života,“ říká Lucie Němečková, dramaturgyně Národního divadla Brno.

Aktuální program DSB 2018

24. května

(Polárka – malá scéna) Damúza: Batosnění 15:00 a 16:30

(Divadlo U stolu) Jakub Maksymov: Tisíc tuctů 15 :00 a 18:00

(externí prostor) VOSTO5: Společenstvo vlastníků 18:00

(HaDivadlo) Studio Hrdinů: Pár vzkazů veškerenstvu 19:30

(Divadlo Husa na provázku) Powszechny Teatr: Prokletí 20:00

(Moravské náměstí) Divadlo bratří Formanů: Deadtown 20:00

25. května

(Mahenovo divadlo) Slovenské národné divadlo: Elity 19:00

(Reduta – jeviště) Naivní divadlo Liberec: Jsou místa oblíbená tmou 10:30, 17:00 a 19:00

(HaDivadlo) Slovácké divadlo: Přes ploty 19:00

(Divadlo U stolu) Meetfactory: Jasno lepo podstín zhyna 20:00

(Moravské náměstí) Divadlo bratří Formanů: Deadtown 20:00

26. května

(Městské divadlo Brno, Činoherní scéna) Divadlo DRAK: Medová královna 14:30 a 17:00

(HaDivadlo) Maladype Theatre: Richard III. 18:00

(Divadlo Husa na provázku) Mladinsko Gledališče: Naše násilí a vaše násilí 19:00

(Moravské náměstí) Divadlo bratří Formanů: Deadtown 20:00

(Reduta – Mozartův sál) Jiří Bartovanec a kol.: Obrys 22:00

27. května

(Polárka) Divadlo Minor: Koukej, svět! 13:00 a 15:30

(šapitó – Lužánky) Vít Neznal: Chyba 17:00

(HaDivadlo) Činoherák Ústí: Homo Faber 19:00

(Městské divadlo Brno, Činoherní scéna) Dekkadancers: Poslední večeře 19:00

(Moravské náměstí) Divadlo bratří Formanů: Deadtown 20:00

(externí prostor) Teatro Tatro: Stalker 21:00

(externí prostor) Miřenka Čechová: Momentum 19:00 až 24:00 taneční projekt

28. května

(Polárka) Bábkové divadlo na rázcestí: Batolárium 11:00 a 14:30

(Polárka) Divadlo rozmanitostí: Pozor, děti, přijela k nám pouť! 17:30

(Reduta) Komorní scéna Aréna: Vyrozumění 19:00

(Městské divadlo Brno, Činoherní scéna) Slovenské komorné divadlo Martin: Višňový sad 19:30

(HaDivadlo) Bitef Theatre: Freedom: The most expensive capitalist word 21:00

29. května

(Moravské náměstí) Divadlo bratří Formanů: Deadtown 20:00

(Divadlo Husa na provázku) Věra Ondrašíková a kol.: Guide 20:00

30. května

(Moravské náměstí) Divadlo bratří Formanů: Deadtown 20:00

(HaDivadlo) Tereza Hradilková a kol.: Švihla 20:00

(Moravské náměstí) Divadlo bratří Formanů: Deadtown 20:00

Dekkadancers - The Last Supper/ foto FB skupiny

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Nejčtenější