Dnes vychází album Tři hlasy: Jitka Šuranská, Irén Lovasz a Michal Elia Kamal

Dnes vychází album Tři hlasy: Jitka Šuranská, Irén Lovasz a Michal Elia Kamal

Tři nezaměnitelné zpěvačky spojil originální projekt festivalu Folkové prázdniny v Náměšti nad Oslavou, který představí na novém albu. Jde o záznam ze setkání a společného koncertního vystoupení tří hvězdných souborů z různých krajin.

Na CD Tři hlasy uslyšíte kosmopolitní skupinu Light In Babylon s izraelskou zpěvačkou íránského původu Michal Elia Kamal, maďarskou zpěvačkou Irén Lovasz, pražským mezinárodním ansámblem Shum Davar a mandolinistou Martinem Krajíčkem. Tato silná hudební sestava se ocitla na jednom pódiu díky iniciátorce celého projektu Jitce Šuranské. Dramaturg Folkových prázdnin Michal Schmidt spolu s houslistkou a zpěvačkou Jitkou Šuranskou využili inspirativního prostředí festivalu a zvěčnili legendární noční setkávání hudebníků při společném hraní u ohně prostřednictvím společného alba. CD Tři hlasy/ Three Voices vydalo dnes Indies Scope.

Zpěvačka Irén Lovász vychází v tomto novém projektu ze studia duchovní a léčivé funkce staré maďarské lidové hudby. Jako profesorka na budapešťské universitě patří mezi její významné znalce. V 80. letech se vedle Muzsikáse podílela na hnutí tánchaz, spontánnímu návratu k autentické, ideologickým folklorismem nezasažené maďarské lidové hudbě. V uplynulých letech vydala mnoho výrazných a oceněných alb zaměřených na lidovou, sakrální a gregoriánskou hudbu a spolupracovala s celou řadou tradičních, ale i jazzových muzikantů.

Izraelská zpěvačka íránského původu Michal Elia se narodila v Tel Avivu v rodině perských Židů, kteří v 70. letech po islámské revoluci upustili Írán a hledání identity pro ní představuje osobní problém: nad otázkou kým se víc cítí být, jestli Íránčankou nebo Izraelkou, dodnes váhá. Před lety, kdy ji začal být Tel Aviv těsný, se vydala na cesty po Indii a Evropě a nakonec se usadila v Istanbulu, kde se potkala se svými nynějšími spoluhráči.

Jitka Šuranská je houslistkou zlínské Filharmonie Bohuslava Martinů a dlouholetou členkou Cimbálové muziky Stanislava Gabriela, od dětství se pohybuje napříč hudebními žánry. Vyrůstala v Kudlovicích u Uherského Hradiště obklopena slováckým folklorem, vystudovala konzervatoř a poté Institut pro umělecká studia v Ostravě. Krátce byla členkou valašské skupiny Docuku, spolupracuje s písničkářkami Lucií Redlovou a Beatou Bocek a je držitelkou žánrové ceny Anděl za album Písňobraní, které v roce 2005 natočila v duu s Jiřím Plockem. Tento úspěch zopakovala se svým, tentokrát sólovým, albem Nězachoď slunečko. Album vyšlo v roce 2013 a získalo cenu Anděl v oblasti world music.

Foto Jiří Polehla

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Cimbálová muzika, objevování hudecké tradice, sólové vystupování, práce ve Filharmonii Bohuslava Martinů, v posledním roce také budování vlastního tria. Pozvolný přechod od folkloru k world music je obrazem poctivosti, s jakou Jitka Šuranská k hudbě přistupuje. K tomu všemu přidává ještě vymýšlení projektů pro festival Folkové prázdniny v Náměšti nad Oslavou. Náš rozhovor na nádvoří Moravské galerie sledoval s lehkým neklidem adoptovaný Kuba z útulku.  více


Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější