Dnes začíná festival Concentus Moraviae. Bude cestovat mezi Kroměříží a Vídní

Dnes začíná festival Concentus Moraviae. Bude cestovat mezi Kroměříží a Vídní

28. ročník festivalu Concentus Moraviae připomene, jaký byl hudební život mezi Kroměříží a Vídní v 17. a 18. století. Koncerty tradičně proběhnou na nádvořích a v salónech zámků, v sále hradu, v lavicích bazilik, kostelů nebo synagog. Post rezidenčního ansámblu přijal legendární vídeňský ansámbl Concentus Musicus Wien. V rámci dnešního zahajovacího koncertu vystoupí právě tento soubor pod taktovkou českého dirigenta Tomáše Netopila.

Vídeň jakožto sídelní město habsburských císařů a Kroměříž, kterou jako své sídlo užívali olomoučtí arcibiskupové, vytyčují prostor, který festival inspiruje. Dramaturgie se ujala trojice respektovaných odborníků: děkanka hudební fakulty JAMU, cembalistka, varhanice a muzikoložka Barbara Maria Willi, historik, muzikolog a sbormistr Vladimír Maňas a Otto Biba, rakouský hudební vědec, dlouholetý ředitel vídeňského archivu Gesellschaft der Musikfreunde a nezpochybnitelná muzikologická kapacita. Letošní ročník festivalu s podtitulem Mezi Kroměříží a Vídní je ohlášený na 30. května až 27. června 2023.

Poctou pro festival je fakt, že post rezidenčního ansámblu přijal legendární vídeňský ansámbl Concentus Musicus, který zahájí celý festival již dnes, v úterý 30. května 2023, na Arcibiskupském zámku v Kroměříži s dirigentem Tomášem Netopilem:Dramaturgická myšlenka 28. ročníku festivalu Concentus Moraviae, která hudebně propojí Kroměříž a Vídeň, mne absolutně nadchla,“ chválí Netopil, umělec, jemuž v posledních letech nadšeně tleská publikum v sálech a operních domech doslova celého světa a který pro zahajovací koncert vybral kultovní Beethovenovu Eroiku. Zazní v nově rekonstruovaném Sněmovním sále, o den později se rezidenční ansámbl se stejným programem představí v brněnském Besedním domě.

Díky letošní intenzivní spolupráci s hudebním archivem Arcidiecézního muzea Kroměříž bude bohaté archivní menu představeno festivalovému publiku v podání plejády špičkových interpretů. Na Moravu zavítají zahraniční hvězdy i mladé talenty, jako je např. Benjamin Alard, Protean Quartet, Mélanie Flores, Ensemble Castelkorn či Cohaere Ensemble. Novodobé či světové premiéry děl barokních mistrů připravily vynikající tuzemské soubory Musica Figuralis, Societas Incognitorum a Capella Ornamentata. Na bohatou dramaturgickou linii kroměřížských a vídeňských pokladů 17. století se zaměří i etablovaní umělci Barbara Maria Willi, Erich Höbarth, Petr Kolař, milovníci krásných hlasů se mohou těšit na  soprán Kateřiny Kněžíkové, mezzosoprán Dagmar Šaškové či baryton Tomáše Šelce.

Zvláštní místo ve festivalovém programu zaujímá třídenní projekt Ostrov louten virtuózního loutnisty a kytaristy Pierra Pitzla. Koncerty vokálních souborů Dionysos Now! a Cappella Mariana potvrdí oblibu renesanční italské a vlámské hudby na Moravě, němečtí Ensemble Leones nabídnou středověké putování regiony. Koncerty profesionálních umělců mladší generace, jako je B3 Ensemble, Vojtěch Jakl, Kateřina Maňáková, Michaela Ambrosi, Michaela Koudelková, Zuzana Badárová ad. festival podporuje další vývoj historické interpretační praxe.  

Festival připravil letos i několik doprovodných programů. Populární Hudba na kole proběhne v sobotu 10. 6. v Lednicko-valtickém areálu a na Pálavě. Tradiční snoubení hudby s výtvarným uměním představí volnou a reportážní tvorbu dvorního festivalového fotografa Jiřího Slámy. Festival vyjede 8. června i do Prahy: jeho patronka Magdalena Kožená oslaví své významné životní jubileum Benefičním koncertem pro svůj nadační fond ve Vladislavském sále Pražského hradu.

Festivalová města:

Boskovice, Brno, Bystřice nad Pernštejnem, Hustopeče, Ivančice, Kroměříž, Kurdějov, Kuřim, Kyjov, Lomnice, Lysice, Mikulov, Milotice, Moravský Krumlov, Náměšť nad Oslavou, Státní hrad Pernštejn, Rájec-Jestřebí, Slavkov u Brna, Telč, Tišnov, Valtice, Velké Meziříčí, Žďár nad Sázavou

Tomáš Netopil/ foto Marco Borggreve

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Soubor Ensemble Opera Diversa brněnským posluchačům již několikrát představil skladby Davida Matthewse (*1943), dokonce se ve většině případu jednalo o světové či české premiéry. Ke skladatelovu letošnímu jubileu přispělo jmenované těleso, respektive jeho komorní odnož Diversa Quartet v čele s dramaturgem Jiřím Čevelou koncertem 20. září v prostorách Vily Löw–Beer. Programu sestavenému z děl skladatelů, kteří jsou úzce spojeni s osobností Davida Matthewse, včetně jeho autorské skladby, předcházela hodinová beseda za přítomnosti samotného skladatele. Matthews je skladatel britského původu s dlouholetými vazbami na brněnský okruh skladatelů a muzikologů. Kromě účasti na tzv. bytových seminářích v osmdesátých letech ho pojí také přátelství s několika osobnostmi jako je skladatel, pedagog a hobojista Pavel Zemek Novák (*1957).  více

V pondělí 18. září se v Rytířském sále Nové radnice uskutečnilo velmi neobyčejné přijetí: primátorka Markéta Vaňková iniciovala setkání více než třech desítek sbormistryň a sbormistrů, kterým tak při příležitosti projektu Rok sborů vyjádřila dík za jejich soustavný přínos k obohacování brněnské hudební scény a za mimořádnou péči o kulturní život našeho města. Fakt, že se v Brně můžeme pyšnit stovkou aktivních pěveckých sborů fungujícími napříč generacemi a profesemi, s sebou totiž nepřináší pouze velké množství koncertů či kultivaci talentů. Aktivní sborová komunita znamená pro město také početnou skupinu lidí věnujících volný čas společné tvůrčí činnosti a v neposlední řadě právě sboristé tvoří i poučené publikum pravidelně navštěvující ostatní kulturní akce.  více

Filharmonie Brno v čele se šéfdirigentem Dennisem Russellem Davisem a Českým filharmonickým sborem Brno vkročila 14. září v Janáčkově divadle do nové 68. sezony. Nadcházející koncertní sezona 2023/2024 nabídne pestrou paletu koncertních cyklů. Mnohé z večerů jsou v rámci oslav roku české hudby (2024) věnovány právě českým skladatelům a jejich (nejen) hudebnímu odkazu. Filharmonie ale také pořádá nebo se podílí na významných mezinárodních festivalech jako je například Moravský podzim, který začne prvního října. Těleso si pro svůj zahajovací koncert vybralo monumentální vokální dílo Gustava Mahlera – jeho druhou symfonii s podtitulem Vzkříšenívíce

Již nezvyklý podtitul „XI. ročník hudebních a divadelních slavností předtím, než…“ dával tušit, že jedenáctý ročník festivalu Olomoucké barokní slavnosti bude něčím výjimečný. Jen málokdo však nejspíše věděl, že závěrečný koncert 11. ročníku festivalu bude také jeho posledním večerem vůbec. Koncert souboru Societas Incognitorum pod uměleckým vedením Eduarda Tomaštíka, který se odehrál v sobotu 9. září v olomouckému kostele Panny Marie Sněžné, totiž uzavřel nejen letošní festivalovou řadu, ale také celou jedenáctiletou historii Olomouckých barokních slavností. V úvodní řeči však zazněl také příslib, že Volantes Orchestra (rezidenční orchestr festivalu) bude ve své činnosti nadále pokračovat. Jeho činnost by mohla určitým způsobem zaplnit tuto nově vzniklou díru na olomouckém festivalovém trhu.  více

Vlaky jako symbol odjezdu, příjezdu a návratu byly hlavním tématem druhého ročníku Mezinárodního festivalu židovské kultury ŠTETL FEST, který se konal na přelomu srpna a září. Čtyřdenní program v sobě propojil historické události židovských spoluobčanů odvezených z Brna do koncentračních táborů za druhé světové války s novodobými příběhy Ukrajinců, kteří do jmenovaného města před válkou utekli. Jako připomínka těchto událostí byl při zahájení festivalu na brněnském hlavním nádraží odhalen Památník zmizelých a na vybraných brněnských náměstích si mohou občané až do konce září prohlédnout výstavu Příběhy z Ukrajiny. Závěrečný koncert v režii Škampova kvarteta s podtitulem Vlaky konaný v neděli 3. září v Besedním domě byl pomyslnou tečkou za festivalem, při níž se hudebně i historicky umocnila otázka opouštění a návratů.  více

Nejčtenější