Dnes začíná festival Concentus Moraviae. Bude cestovat mezi Kroměříží a Vídní

Dnes začíná festival Concentus Moraviae. Bude cestovat mezi Kroměříží a Vídní

28. ročník festivalu Concentus Moraviae připomene, jaký byl hudební život mezi Kroměříží a Vídní v 17. a 18. století. Koncerty tradičně proběhnou na nádvořích a v salónech zámků, v sále hradu, v lavicích bazilik, kostelů nebo synagog. Post rezidenčního ansámblu přijal legendární vídeňský ansámbl Concentus Musicus Wien. V rámci dnešního zahajovacího koncertu vystoupí právě tento soubor pod taktovkou českého dirigenta Tomáše Netopila.

Vídeň jakožto sídelní město habsburských císařů a Kroměříž, kterou jako své sídlo užívali olomoučtí arcibiskupové, vytyčují prostor, který festival inspiruje. Dramaturgie se ujala trojice respektovaných odborníků: děkanka hudební fakulty JAMU, cembalistka, varhanice a muzikoložka Barbara Maria Willi, historik, muzikolog a sbormistr Vladimír Maňas a Otto Biba, rakouský hudební vědec, dlouholetý ředitel vídeňského archivu Gesellschaft der Musikfreunde a nezpochybnitelná muzikologická kapacita. Letošní ročník festivalu s podtitulem Mezi Kroměříží a Vídní je ohlášený na 30. května až 27. června 2023.

Poctou pro festival je fakt, že post rezidenčního ansámblu přijal legendární vídeňský ansámbl Concentus Musicus, který zahájí celý festival již dnes, v úterý 30. května 2023, na Arcibiskupském zámku v Kroměříži s dirigentem Tomášem Netopilem:Dramaturgická myšlenka 28. ročníku festivalu Concentus Moraviae, která hudebně propojí Kroměříž a Vídeň, mne absolutně nadchla,“ chválí Netopil, umělec, jemuž v posledních letech nadšeně tleská publikum v sálech a operních domech doslova celého světa a který pro zahajovací koncert vybral kultovní Beethovenovu Eroiku. Zazní v nově rekonstruovaném Sněmovním sále, o den později se rezidenční ansámbl se stejným programem představí v brněnském Besedním domě.

Díky letošní intenzivní spolupráci s hudebním archivem Arcidiecézního muzea Kroměříž bude bohaté archivní menu představeno festivalovému publiku v podání plejády špičkových interpretů. Na Moravu zavítají zahraniční hvězdy i mladé talenty, jako je např. Benjamin Alard, Protean Quartet, Mélanie Flores, Ensemble Castelkorn či Cohaere Ensemble. Novodobé či světové premiéry děl barokních mistrů připravily vynikající tuzemské soubory Musica Figuralis, Societas Incognitorum a Capella Ornamentata. Na bohatou dramaturgickou linii kroměřížských a vídeňských pokladů 17. století se zaměří i etablovaní umělci Barbara Maria Willi, Erich Höbarth, Petr Kolař, milovníci krásných hlasů se mohou těšit na  soprán Kateřiny Kněžíkové, mezzosoprán Dagmar Šaškové či baryton Tomáše Šelce.

Zvláštní místo ve festivalovém programu zaujímá třídenní projekt Ostrov louten virtuózního loutnisty a kytaristy Pierra Pitzla. Koncerty vokálních souborů Dionysos Now! a Cappella Mariana potvrdí oblibu renesanční italské a vlámské hudby na Moravě, němečtí Ensemble Leones nabídnou středověké putování regiony. Koncerty profesionálních umělců mladší generace, jako je B3 Ensemble, Vojtěch Jakl, Kateřina Maňáková, Michaela Ambrosi, Michaela Koudelková, Zuzana Badárová ad. festival podporuje další vývoj historické interpretační praxe.  

Festival připravil letos i několik doprovodných programů. Populární Hudba na kole proběhne v sobotu 10. 6. v Lednicko-valtickém areálu a na Pálavě. Tradiční snoubení hudby s výtvarným uměním představí volnou a reportážní tvorbu dvorního festivalového fotografa Jiřího Slámy. Festival vyjede 8. června i do Prahy: jeho patronka Magdalena Kožená oslaví své významné životní jubileum Benefičním koncertem pro svůj nadační fond ve Vladislavském sále Pražského hradu.

Festivalová města:

Boskovice, Brno, Bystřice nad Pernštejnem, Hustopeče, Ivančice, Kroměříž, Kurdějov, Kuřim, Kyjov, Lomnice, Lysice, Mikulov, Milotice, Moravský Krumlov, Náměšť nad Oslavou, Státní hrad Pernštejn, Rájec-Jestřebí, Slavkov u Brna, Telč, Tišnov, Valtice, Velké Meziříčí, Žďár nad Sázavou

Tomáš Netopil/ foto Marco Borggreve

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Nejčtenější