Dnes začíná Mezinárodní muzikologické kolokvium

12. říjen 2015, 4:00
Dnes začíná Mezinárodní muzikologické kolokvium

V prostorách Ústavu hudební vědy dnes začíná jubilejní padesáté Mezinárodní muzikologické kolokvium. V souvislosti s nedávným objevem dvou rukopisů renesanční polyfonie v kostele sv. Jakuba v Brně je letošní ročník věnován hudební kultuře 15. a 16. století. V rámci kolokvia proběhne také koncert ansámblu Societas Incognitorum.

Během následujících tří dnů bude v prostorách Ústavu hudební vědy přednášet více než dvacet badatelů ze sedmi evropských států na téma repertoáru a hudební praxe období renesance. Již zmíněný koncert Societas Incognitorum se uskuteční v úterý 13. října od 19:00 v kostele sv. Josefa. Zazní unikátní program: Luteránská mše v renesanční Praze z děl Hanse Leo Hasslera a Johanna Knefla. Jednacími jazyky kolokvia je angličtina a němčina, na kolokvium i koncert je vstup volný. Kolokvium začíná dnes, tedy 12. října od 9:30 v učebně N21 Ústavu hudební vědy na Janáčkově náměstí v Brně.

Programme:

Monday, 12th October

09.30-10.00 Registration

10.00-10.15 Opening ceremony

Chair: Jiří Sehnal

10.15-10.45   Veselovská, Eva                   An der Grenze der Kulturen. Böhmische Elemente in den spätmittelalterlichen Musikhandschriften in der Slowakei.

10.45-11.15   Czagány, Zsuzsa                    Böhmische Einflüsse im spätmittelalterlichen Handschriftencorpus der Waradiner Kathedrale

11.15-11.45   Kiss, Gábor                             Mixing Local and Regional, Traditional and Non-traditional Elements: the Case of the Graduale Wladislai

11.45-12.15   Papp, Ágnes                           Der tonus peregrinus in Theorie und Praxis. Gegenüberstellung spätmittelalterlicher musiktheoretischer Kompendien und Choralhandschriften

Chair: Stefan Gasch

14.00-14.30   Červenka, Stanislav           Die einstimmigen lateinischen Messegesänge in der Reformations- und Gegenreformationszeit in Mähren und deren liturgischen Betrieb

14.30-15.00   Škvařil, Lumír                    Liturgical manuscripts with Musical Notation in a Collection from the Church of St. James in Brno

15.00-15.30   Baťová, Eliška                      Lukas von Prag als Begründer der brüderischen Hymnographie

15.30-16.00   Gancarczyk, Paweł             Manuscript CZ-UO A 3: New Dating – New Perspectives

16.15-18.00 Discussion:                             Coexistence and Mutual Inspiration between Plainchant and Polyphony during the 15th and 16th centuries

19.30                                                            Social event / Institute of Musicology

Tuesday, October 13th

Chair: Lenka Hlávková

09.30-10.00   Horyna, Martin                 Mehrstimmige Musik in Böhmen und Mähren in der ersten Hälfte des 16. Jahrhunderts im Lichte der nach dem Jahre 1990 neu gefundenen Quellen.

10.00-10.30   Maňas, Vladimír                The Local Context of the Brno Manuscripts: Space, Sources and the Liturgy around 1550

10.30-11.00   Schreurs, Eugeen               An Unknown Mass by Antoine Brumel from Brno?

11.15-11.45   Studeničová, Hana               Antoine und Robert de Fevin: Ihre Messen in Brünner Manuskripts BAM1

11.45-12.15   Kos, Grzegorz                        Arrangements of Mass Sections by Heinrich Finck in Polish Organ Tablatures

Chair: Petr Daněk

14.00-14.30   Leszczynska, Agnieszka    Liturgical Function and Gregorian chant in Music by Paulus Bucenus

14.30-15.00   Hulková, Marta                  Die Messen im Tabulaturbuch von Johann Plotz und ihre Verwendung in der Liturgie des evangelischen Gottesdienstes

15.00-15.30   Schmid, Bernhold                          Das „Gaudeamus omnes“-Zitat in Orlando di Lassos Motette Nunc gaudere licet und sein Kontext – Aspekte der geistlichen Parodie bei Orlando di Lasso

16.15-18.00 Discussion:                             The Reformation and its Impact on Musical Institutions and Performance in Central Europe in the 16th century

19.00                                                                       Concert: Societas Incognitorum. Sacred Works by Hassler and Knöfel / Church of St. Joseph

Wednesday, October 14th

Chairman: Hermann Jung

9.30-10.00   Desmet, Marc                       « Ut omni tempore inservire queant »… 
a reflection on the structure of Jacobus Handl’sOpus Musicumand its link with a liturgical context

10.00-10.30  Baťa, Jan                             Remarks on the Festivities of the Golden Fleece Order in Prague (1585)

10.30-11.00   Bilwachs, Jan                                  Überlieferung der Carl Luythons Motette Bellum insigne in Stimmbücher von Rokycany

11.00-11.30   Žáčková, Michaela              “…questo Bassista è buona persona…” The End of the Imperial Musicians’ Service

11.30-12.00   Edwards, Scott                    Dripping with Honey: Extravagance and Uncertainty in a Set of Early Seventeenth-Century Moravian Partbooks

Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Nejčtenější