Dnes začíná Mezinárodní muzikologické kolokvium

12. říjen 2015, 4:00
Dnes začíná Mezinárodní muzikologické kolokvium

V prostorách Ústavu hudební vědy dnes začíná jubilejní padesáté Mezinárodní muzikologické kolokvium. V souvislosti s nedávným objevem dvou rukopisů renesanční polyfonie v kostele sv. Jakuba v Brně je letošní ročník věnován hudební kultuře 15. a 16. století. V rámci kolokvia proběhne také koncert ansámblu Societas Incognitorum.

Během následujících tří dnů bude v prostorách Ústavu hudební vědy přednášet více než dvacet badatelů ze sedmi evropských států na téma repertoáru a hudební praxe období renesance. Již zmíněný koncert Societas Incognitorum se uskuteční v úterý 13. října od 19:00 v kostele sv. Josefa. Zazní unikátní program: Luteránská mše v renesanční Praze z děl Hanse Leo Hasslera a Johanna Knefla. Jednacími jazyky kolokvia je angličtina a němčina, na kolokvium i koncert je vstup volný. Kolokvium začíná dnes, tedy 12. října od 9:30 v učebně N21 Ústavu hudební vědy na Janáčkově náměstí v Brně.

Programme:

Monday, 12th October

09.30-10.00 Registration

10.00-10.15 Opening ceremony

Chair: Jiří Sehnal

10.15-10.45   Veselovská, Eva                   An der Grenze der Kulturen. Böhmische Elemente in den spätmittelalterlichen Musikhandschriften in der Slowakei.

10.45-11.15   Czagány, Zsuzsa                    Böhmische Einflüsse im spätmittelalterlichen Handschriftencorpus der Waradiner Kathedrale

11.15-11.45   Kiss, Gábor                             Mixing Local and Regional, Traditional and Non-traditional Elements: the Case of the Graduale Wladislai

11.45-12.15   Papp, Ágnes                           Der tonus peregrinus in Theorie und Praxis. Gegenüberstellung spätmittelalterlicher musiktheoretischer Kompendien und Choralhandschriften

Chair: Stefan Gasch

14.00-14.30   Červenka, Stanislav           Die einstimmigen lateinischen Messegesänge in der Reformations- und Gegenreformationszeit in Mähren und deren liturgischen Betrieb

14.30-15.00   Škvařil, Lumír                    Liturgical manuscripts with Musical Notation in a Collection from the Church of St. James in Brno

15.00-15.30   Baťová, Eliška                      Lukas von Prag als Begründer der brüderischen Hymnographie

15.30-16.00   Gancarczyk, Paweł             Manuscript CZ-UO A 3: New Dating – New Perspectives

16.15-18.00 Discussion:                             Coexistence and Mutual Inspiration between Plainchant and Polyphony during the 15th and 16th centuries

19.30                                                            Social event / Institute of Musicology

Tuesday, October 13th

Chair: Lenka Hlávková

09.30-10.00   Horyna, Martin                 Mehrstimmige Musik in Böhmen und Mähren in der ersten Hälfte des 16. Jahrhunderts im Lichte der nach dem Jahre 1990 neu gefundenen Quellen.

10.00-10.30   Maňas, Vladimír                The Local Context of the Brno Manuscripts: Space, Sources and the Liturgy around 1550

10.30-11.00   Schreurs, Eugeen               An Unknown Mass by Antoine Brumel from Brno?

11.15-11.45   Studeničová, Hana               Antoine und Robert de Fevin: Ihre Messen in Brünner Manuskripts BAM1

11.45-12.15   Kos, Grzegorz                        Arrangements of Mass Sections by Heinrich Finck in Polish Organ Tablatures

Chair: Petr Daněk

14.00-14.30   Leszczynska, Agnieszka    Liturgical Function and Gregorian chant in Music by Paulus Bucenus

14.30-15.00   Hulková, Marta                  Die Messen im Tabulaturbuch von Johann Plotz und ihre Verwendung in der Liturgie des evangelischen Gottesdienstes

15.00-15.30   Schmid, Bernhold                          Das „Gaudeamus omnes“-Zitat in Orlando di Lassos Motette Nunc gaudere licet und sein Kontext – Aspekte der geistlichen Parodie bei Orlando di Lasso

16.15-18.00 Discussion:                             The Reformation and its Impact on Musical Institutions and Performance in Central Europe in the 16th century

19.00                                                                       Concert: Societas Incognitorum. Sacred Works by Hassler and Knöfel / Church of St. Joseph

Wednesday, October 14th

Chairman: Hermann Jung

9.30-10.00   Desmet, Marc                       « Ut omni tempore inservire queant »… 
a reflection on the structure of Jacobus Handl’sOpus Musicumand its link with a liturgical context

10.00-10.30  Baťa, Jan                             Remarks on the Festivities of the Golden Fleece Order in Prague (1585)

10.30-11.00   Bilwachs, Jan                                  Überlieferung der Carl Luythons Motette Bellum insigne in Stimmbücher von Rokycany

11.00-11.30   Žáčková, Michaela              “…questo Bassista è buona persona…” The End of the Imperial Musicians’ Service

11.30-12.00   Edwards, Scott                    Dripping with Honey: Extravagance and Uncertainty in a Set of Early Seventeenth-Century Moravian Partbooks

Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Jen zřídka je hlavním tématem pro rozhovor jedna jediná skladba. V případě violoncellisty Josefa Klíče, koncertního mistra Národního divadla v Brně, se to však nabízelo. Nestává se každý den, že by se český skladatel se svou písní dostal do finále celosvětové soutěže. Důvodů pro povídání však bylo víc – vzpomínky na zesnulého Jaroslava Erika Friče, Josefovo zaměstnání v Janáčkově divadle i připravované nové album.  více

Pro včerejší zahajovací koncert jubilejního 20. ročníku Festivalu Špilberk zvolila Filharmonie Brno dramaturgii sestávající z osvědčených i méně známých kusů. Podtitul Romantický karneval celý večer ponořil do karnevalového duchu, spjatého s oslavami před začátkem masopustu. Program si tedy vytyčil za cíl charakterizovat právě období veselí, oslav a masek skladbami, které svou náladou vypovídají o této periodě v roce. Téměř zaplněné nádvoří tak mělo příležitost vychutnat si nenáročný a líbivý program, který se také svou nižší teplotou snáze přiblížil onomu chladnému masopustní období.  více

Brno jako město hudby zapsané v UNESCO, má za sebou čtyři festivalové dny plné hudby a tance. Na celkem dvaadvaceti hudebních stanovištích probíhaly desítky koncertů a vystoupení se stovkami účinkujících. Hudba v ulicích zněla na každém rohu, nejvíce pozornosti však letos poutaly čtyři pokoje od výtvarnice Kateřiny Šedé, ve kterých se střídali umělci různých žánrů i národností. Lákadlem byly také vystoupení britských Motionhouse a No Fit State Circus, kteří opakovaně uhranuli náměstí Svobody svými akrobatickými kousky a dechberoucím představením. Nově vznikly také dvě velké scény – Dominik stage na Dominikánském náměstí a Django stage na Malinovského náměstí. Tady se vystřídali umělci jako Jana Kirschner, Monika Bagárová, minus123minut nebo Jan P. Muchow & The Antagonists. Již tradičně festival doprovázel zvuk flašinetářů, kteří se v Brně sešli v rámci svého 10. Mezinárodního setkání. Letos premiérově vystoupili na Maratonu hudby Brno také umělci partnerských měst hudby UNESCO. Zpěvačka a multiinstrumentalistka Tinatin Tsereteli (Hannover) a houslista Nicola Manzan (Bologna). Atmosféru celého festivalu zachycuje video, které najdete níže.

Folkové prázdniny v Náměšti nad Oslavou jsou výjimečný festival. Dramaturgií, strukturou, atmosférou. Každý ročník má své téma, každý večer má své téma, a dokonce i některá jednotlivá vystoupení mají svá témata. Dlouholetému dramaturgovi festivalu Michalu Schmidtovi se i letos podařilo skvěle vyvážit české premiéry a skutečně mimořádné projekty s návraty a jistotami. Letošní téma Folkových prázdnin bylo O duši, ale tato týdenní přehlídka má duši každý rok.  více

Po téměř magickém zjevení v podobě CD Moravské hlasy - Jihomoravský kraj, které vyšlo před dvěma lety, jsme se konečně dočkali jeho pokračování. Autor tohoto odvážného počinu Jiří Plocek se v něm vydal dále, severně česko - slovenským pomezím až do kraje Zlínského.  více