Dnes začínají Olomoucké barokní slavnosti

9. červenec 2021, 2:00

Dnes začínají Olomoucké barokní slavnosti

Během dvaceti večerů zazní barokní, klasicistní i raně romantická hudba v barokních kulisách Olomouce. Vystoupí profesionální soubory specializujícími se na interpretaci staré hudby. Mezi nimi také nový rezidenční soubor Volantes Orchestra, který pod uměleckým vedením Veroniky Manové přednese nejednu světovou premiéru. Festival dnes zahájí galakoncert s názvem Il Boemo ve světle svých současníků.

Dramaturgie festivalu Olomoucké barokní slavnosti spočívá v uvádění zapomenutých děl českých i zahraničních autorů. Hlavní inspirací je Hudební archiv Kroměřížského zámku a další archivy na území střední Evropy. Letos festival nabídne celkem 14 hudebních, vizuálních, dramatických a jiných uměleckých zážitků v podobě open air koncertu a hudebně-scénických představení, dále symfonických, duchovních, vokálně-instrumentálních a komorních koncertů. Akce proběhnou například v nově zrestaurovaném Freskovém sále v ZŠ Komenium, Mozarteum Arcidiecézního muzea Olomouc, Slavnostním sále Klášterního Hradiska, Kapli Božího Těla, Andrýskově sále v Premonstrátské rezidenci na Svatém  Kopečku nebo v amfiteátru Korunní pevnůstky. Olomoucké barokní slavnosti probíhají od 9. července do 9. září 2021.

Zahajovací koncert pod taktovkou Jakuba Kydlíčka v amfiteátru Korunní pevnůstky bude věnován odkazu jubilujících skladatelů Wofganga Amadea Mozarta, Josefa Myslivečka a Johanna Gottlieba Naumanna, při nichž návštěvníky jistě okouzlí slovenská sopranistka Lenka Máčiková. Premiéra zinscenovaného představení oratoria Il Davide Karla Ditterse (premiéru mělo toto dílo před 250 lety v sídle vratislavského biskupa na Jánském vrchu), zazní v mezinárodním obsazení hudebníků ze zemí Visegrádské čtyřky a Západního Balkánu v ambitu a bazilice Navštívení Panny Marie na Svatém Kopečku. Velkolepé uvedení bude v režii Rocca a pod uměleckou vedoucí Veronikou Manovou a dirigentkou Emou Mikeškovou se představí Volantes Orchestra (CZ), Arte dei Suonatori (PL), Il Cuore barocco (SK), Musica Aeterna (HU), Muza / Muse (NMK) a Societas Incognitorum (CZ). Nádvoří Tereziánské zbrojnice oživí světová premiéra komické opery Gusman od Antonína Rejchy.

V Letním kině zazní obnovená česká premiéra melodramu Antona Zimmermanna, a to bájný antický příběh Andromedy a Persea.  Scénicky představení doprovodí svou kresbou do písku ukrajinská vizuální umělkyně Kseniya Simonova, vítězka soutěže Ukrajina má talent a dále Amerika má talent a Británie má talent, Eurovision song. 

Nejoblíbenější dílo Antonia Vivaldiho Čtvero ročních dob zazní v DOMU U PARKU v podání sólisty Josefa Žáka a koncert doplní přednesem sonetů herec Jan Přeučil. Dalším koncertem ze série komorních představení bude vystoupení sólisty Emmanuela Frankenberga,  který nás provede tvorbou Jana Václava Sticha a Wolfganga Amadea Mozarta na přirozený lesní roh. Koncert se odehraje v Mozarteu Arcidiecézního muzea. 

Musica Florea zavede posluchače v Kapli Božího Těla na začátek barokního období a předvede umění improvizace. Recitál mladého a nadějného cembalisty Jiřího Havrlanta rozezní prostory Freskového sálu ZŠ Komenium, kde zazní průřez tvorbou pro klávesové nástroje od pozdní renesance do vrcholného baroka autorů všech koutů Evropy a mimo jiné i obnovená premiéra Partity z kroměřížského hudebního archivu českého skladatele Floriana Urbana.

Také v letošním roce do Olomouce zavítá Letní škola barokní hudby, aby zde s Czech Ensemble Baroque odehrála závěrečný koncert. Letos opět v kostele Panny Marie Sněžné, v němž zazní oratorium o konci světa Georga Philippa Telemanna. Poctu Josephu Puschmannovi, olomouckému dómskému skaldateli 2. pol. 18. století, vzdá ansámbl Musica figuralis koncertem, v němž zazní v obnovených premiérách většina známých děl tohoto skladatele. Rozsáhlou mši Missa Carolina Philippa Jakoba Rittlera, která zazní v obnovené premiéře, přednese brněnský soubor Societas Incognitorum. Tato mše se dochovala v hudebním archivu kroměřížského zámku.

Koncert pro 50 prstů, je název komorního koncertu Rejchova kvarteta se sólistkou na kladívkový klavír Petrou Matějovou. V Andrýskově sále premonstrátské rezidence na Svatém Kopečku zazní díla Antonína Rejchy, Josefa Myslivečka a Klavírní koncert A dur Wolfganga Amadea Mozarta v dobové úpravě pro klavír a smyčcové kvarteto.

I letos festival vzpomíná nejen na životní jubilea českých i světových skladatelů, výročí a uvedení jejich skladeb, ale také na významnou olomouckou barokní památku zapsanou na seznam UNESCO. Olomoucké barokní slavnosti budou zakončeny 9. září poctou Sloupu Nejsvětější Trojice, který byl 9. září 1754 slavnostně vysvěcen za přítomnosti císařského páru Františka Štěpána I. Lotrinského a Marie Terezie Habsburské. Na koncertě zazní v podání rezidenčního souboru Volantes orchestra a souboru Czech Ensemble Baroque Choir dvě slavnostní mše věnované poctě Nejsvětější Trojice – Missa Solemnis Wolfganga Amadea Mozarta a Missa Solemnis Mozartova současníka Johanna Gottlieba Naumanna, která proběhne v obnovené premiéře.

Freskový sál/ foto archiv festivalu

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější