Dunaj: Legenda v klubu Fléda

Dunaj: Legenda v klubu Fléda

Skupina Dunaj se po dvaceti letech vrací na koncertní pódia. Legendární představitelé alternativního hudebního proudu vystoupí v sestavě Vladimír Václavek, Josef Ostřanský a Pavel Koudelka. 

Temné tóny kapely, která při svém vzniku čerpala z bigbeatu, minimalismu i punku se vrátí do 90. let minulého století, do období kolem vydání třetí řadové desky Dudlay. První fáze znovuzrození Dunaje proběhla už v roce 2015, kdy se Josef Ostřanský a Vladimír Václavek sešli u projektu Dunajská vlna. Společně s bubenicí Michaelou Antalovou nahráli album Jednou, v němž se vrátili ke všem řadovým deskám druhého dunajského období (1992–1998): Rosol (1991), Dudlay (1993), Dunaj IV. (1994), Pustit musíš (1995) a La La Lai (1996). Na koncertech ji pak střídal Dano Šoltis (Vertigo, MaBaSo, minus123minut). Pěvecké party předčasně zesnulého Jirky Kolšovského nyní převezmou všichni členové kapely.

V roce 2018 přišel David Butula s dokumentárním projektem Dunaj vědomí, který pomohl vzkřísit a uskutečnit dávný sen kapely o putování po řece Dunaj od pramene k deltě. Budoucí dokument měl být mimo jiné „dokončením příběhu přetrženého předčasnou smrtí, poodhalením tajemství, smířením. Měl se stát metaforou pro příběh Dunaje a v jistém smyslu i vyprovázením zesnulého a ztraceného zpěváka Kolšovského na druhý břeh.“ Plavba po Dunaji se díky crowdfundingu opravdu uskutečnila a byla završena koncertem kapely na kultovním festivalu Banát, který se konal symbolicky přesně dvacet let po úmrtí Jiřího Kolšovského (17.8.2018). Trojice hudebníků našla znovu chemii, která je dříve spojovala, přeskočila jiskra a skupina se rozhodla obnovit činnost.

Skupina Dunaj vznikla v roce 1986 a od té doby jí prošla celá plejáda vynikajících muzikantů. Především to byl Jirka Kolšovský, frontman a tvář Dunaje s nezaměnitelným vřeštivým hlasem, Pavel Fajt a Iva Bittová, Pavel Richter, Zdeněk Plachý nebo Václav Bartoš. Každý zvlášť a všichni dohromady psali naše nejlepší hudební dějiny a vedle renesanční osobnosti Petra Váši, divadelníka Martina Dohnala, malíře Vladimíra Kokolii nebo básníka Karla Davida se stali zásadními hybateli brněnské nezávislé scény.

Hudební minimalismus a magická obrazotvornost textů s respektem k přírodě byla v kontextu čerstvě nabité svobody a rodící se konzumní společnosti 90. let něčím naprosto výjimečným. Skladby Dunaje byly záměrně stavěny na nekonvenčních nejednoznačných melodiích, které často rezignovaly na běžné formotvorné prvky populární hudby jako čtyřdobé metrum nebo refrén. Nahrazovala je naléhavá repetitivnost a dokonalá instrumentální souhra udávaná syrový zvukem silně redukovaných bicí Pavla Koudelky. Nezaměnitelnou poetiku Dunaje dotvářely texty Vladimíra Kokolii, Karla Davida, Pavla Fajta a Vladimíra Václavka.

Koncert proběhne 17. ledna 2019 od 20:00 v klubu Fléda.

Dunaj/ foto FB skupiny

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Jen zřídka je hlavním tématem pro rozhovor jedna jediná skladba. V případě violoncellisty Josefa Klíče, koncertního mistra Národního divadla v Brně, se to však nabízelo. Nestává se každý den, že by se český skladatel se svou písní dostal do finále celosvětové soutěže. Důvodů pro povídání však bylo víc – vzpomínky na zesnulého Jaroslava Erika Friče, Josefovo zaměstnání v Janáčkově divadle i připravované nové album.  více

Pro včerejší zahajovací koncert jubilejního 20. ročníku Festivalu Špilberk zvolila Filharmonie Brno dramaturgii sestávající z osvědčených i méně známých kusů. Podtitul Romantický karneval celý večer ponořil do karnevalového duchu, spjatého s oslavami před začátkem masopustu. Program si tedy vytyčil za cíl charakterizovat právě období veselí, oslav a masek skladbami, které svou náladou vypovídají o této periodě v roce. Téměř zaplněné nádvoří tak mělo příležitost vychutnat si nenáročný a líbivý program, který se také svou nižší teplotou snáze přiblížil onomu chladnému masopustní období.  více

Brno jako město hudby zapsané v UNESCO, má za sebou čtyři festivalové dny plné hudby a tance. Na celkem dvaadvaceti hudebních stanovištích probíhaly desítky koncertů a vystoupení se stovkami účinkujících. Hudba v ulicích zněla na každém rohu, nejvíce pozornosti však letos poutaly čtyři pokoje od výtvarnice Kateřiny Šedé, ve kterých se střídali umělci různých žánrů i národností. Lákadlem byly také vystoupení britských Motionhouse a No Fit State Circus, kteří opakovaně uhranuli náměstí Svobody svými akrobatickými kousky a dechberoucím představením. Nově vznikly také dvě velké scény – Dominik stage na Dominikánském náměstí a Django stage na Malinovského náměstí. Tady se vystřídali umělci jako Jana Kirschner, Monika Bagárová, minus123minut nebo Jan P. Muchow & The Antagonists. Již tradičně festival doprovázel zvuk flašinetářů, kteří se v Brně sešli v rámci svého 10. Mezinárodního setkání. Letos premiérově vystoupili na Maratonu hudby Brno také umělci partnerských měst hudby UNESCO. Zpěvačka a multiinstrumentalistka Tinatin Tsereteli (Hannover) a houslista Nicola Manzan (Bologna). Atmosféru celého festivalu zachycuje video, které najdete níže.

Folkové prázdniny v Náměšti nad Oslavou jsou výjimečný festival. Dramaturgií, strukturou, atmosférou. Každý ročník má své téma, každý večer má své téma, a dokonce i některá jednotlivá vystoupení mají svá témata. Dlouholetému dramaturgovi festivalu Michalu Schmidtovi se i letos podařilo skvěle vyvážit české premiéry a skutečně mimořádné projekty s návraty a jistotami. Letošní téma Folkových prázdnin bylo O duši, ale tato týdenní přehlídka má duši každý rok.  více

Po téměř magickém zjevení v podobě CD Moravské hlasy - Jihomoravský kraj, které vyšlo před dvěma lety, jsme se konečně dočkali jeho pokračování. Autor tohoto odvážného počinu Jiří Plocek se v něm vydal dále, severně česko - slovenským pomezím až do kraje Zlínského.  více