Dunaj: Legenda v klubu Fléda

Dunaj: Legenda v klubu Fléda

Skupina Dunaj se po dvaceti letech vrací na koncertní pódia. Legendární představitelé alternativního hudebního proudu vystoupí v sestavě Vladimír Václavek, Josef Ostřanský a Pavel Koudelka. 

Temné tóny kapely, která při svém vzniku čerpala z bigbeatu, minimalismu i punku se vrátí do 90. let minulého století, do období kolem vydání třetí řadové desky Dudlay. První fáze znovuzrození Dunaje proběhla už v roce 2015, kdy se Josef Ostřanský a Vladimír Václavek sešli u projektu Dunajská vlna. Společně s bubenicí Michaelou Antalovou nahráli album Jednou, v němž se vrátili ke všem řadovým deskám druhého dunajského období (1992–1998): Rosol (1991), Dudlay (1993), Dunaj IV. (1994), Pustit musíš (1995) a La La Lai (1996). Na koncertech ji pak střídal Dano Šoltis (Vertigo, MaBaSo, minus123minut). Pěvecké party předčasně zesnulého Jirky Kolšovského nyní převezmou všichni členové kapely.

V roce 2018 přišel David Butula s dokumentárním projektem Dunaj vědomí, který pomohl vzkřísit a uskutečnit dávný sen kapely o putování po řece Dunaj od pramene k deltě. Budoucí dokument měl být mimo jiné „dokončením příběhu přetrženého předčasnou smrtí, poodhalením tajemství, smířením. Měl se stát metaforou pro příběh Dunaje a v jistém smyslu i vyprovázením zesnulého a ztraceného zpěváka Kolšovského na druhý břeh.“ Plavba po Dunaji se díky crowdfundingu opravdu uskutečnila a byla završena koncertem kapely na kultovním festivalu Banát, který se konal symbolicky přesně dvacet let po úmrtí Jiřího Kolšovského (17.8.2018). Trojice hudebníků našla znovu chemii, která je dříve spojovala, přeskočila jiskra a skupina se rozhodla obnovit činnost.

Skupina Dunaj vznikla v roce 1986 a od té doby jí prošla celá plejáda vynikajících muzikantů. Především to byl Jirka Kolšovský, frontman a tvář Dunaje s nezaměnitelným vřeštivým hlasem, Pavel Fajt a Iva Bittová, Pavel Richter, Zdeněk Plachý nebo Václav Bartoš. Každý zvlášť a všichni dohromady psali naše nejlepší hudební dějiny a vedle renesanční osobnosti Petra Váši, divadelníka Martina Dohnala, malíře Vladimíra Kokolii nebo básníka Karla Davida se stali zásadními hybateli brněnské nezávislé scény.

Hudební minimalismus a magická obrazotvornost textů s respektem k přírodě byla v kontextu čerstvě nabité svobody a rodící se konzumní společnosti 90. let něčím naprosto výjimečným. Skladby Dunaje byly záměrně stavěny na nekonvenčních nejednoznačných melodiích, které často rezignovaly na běžné formotvorné prvky populární hudby jako čtyřdobé metrum nebo refrén. Nahrazovala je naléhavá repetitivnost a dokonalá instrumentální souhra udávaná syrový zvukem silně redukovaných bicí Pavla Koudelky. Nezaměnitelnou poetiku Dunaje dotvářely texty Vladimíra Kokolii, Karla Davida, Pavla Fajta a Vladimíra Václavka.

Koncert proběhne 17. ledna 2019 od 20:00 v klubu Fléda.

Dunaj/ foto FB skupiny

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Filmový festival ke 100. výročí založení Masarykovy univerzity přinesl ve dnech 17.- 19. Května neobyčejně zajímavé projekce, připomínající významné osobnosti z univerzitní historie. Hned první z nich měla kromě vztahu k přírodním vědám i zásluhy o studium lidové písně. Profesora Vladimíra Úlehlu (1888 – 1947) připomněla v pátek 17. května působivým vystoupením jeho pravnučka Julia Ulehla.  více

Letošní fanzin Jazzman hudebního festivalu JazzFest byl plný obsažných medailonů i statí a objevila se v něm i pozoruhodná glosa dramaturga Českého rozhlasu Jazz Petra Vidomuse s provokativním titulkem Jazz nemusí být pánským klubem. Zamýšlí se nad genderovými stereotypy, kterých se světová (potažmo ani česká) jazzová scéna ještě úplně nezbavila. Skvělých sólistek ovládajících nástroje dříve zcela vyhrazené mužům přibývá. Přestože genderové kódování, které Vidomus pregnantně ironicky popsal, ještě není zcela překonáno, JazzFest letos výrazně přispěl k jeho postupnému odbourávání.  více

Během čtyř let, které od sebe dělí vydání prvního alba Záhir a druhého s názvem O Písni, se skupina Lee Banda virtuálně přemístila (dříve uváděla jako svůj domicil Adamov, nyní Jedovnice), dostala se na tzv. divokou kartu do semifinále Porty v Řevnicích a především lehce posunula svůj hudební styl. Zatímco na debutovém albu šlo o folkrockový střední proud, těžící ze zvuku elektrické kytary, na novince převažují akustické kytary, často v kombinaci s mandolínou a dalšími akustickými nástroji.  více

Šest let po předchozím albu Malý kluk přichází hravá kapela Listolet s novinkou. V názvu má sice pouze „pětiminutového“ tuláka, ale album vznikalo během pěti let v jednom studiu v Západních Karpatech „a dále v kuchyních, obývácích, sklepech a děcácích na mnoha místech“, jak se píše v bookletu. Jeho součástí je ostatně mapa Evropy s čísly přiřazenými k jednotlivým skladbám. Nejde však o to, ve které zemi která píseň vznikla nebo byla natočena. Důležitější je možná citát kapely: „Album stavíme jako obraz pro uši, pod fasádou folkrockových písní je mnoho detailů skrytých ve zvukových záhybech. Co skladba, to zvuková krajina, jiný příběh.“  více

V rámci letošní European Tour zavítal Bobby McFerrin poprvé do brněnského Sono Centra, kde se mu podařilo bezezbytku využít skvělou akustiku i blízký kontakt s publikem. Legenda se vrátila. Vrací se k nám ostatně často a nejen do Brna.  více