Echoes of JazzFestBrno 2018: Richard Bona a Terence Blanchard

Echoes of JazzFestBrno 2018: Richard Bona a Terence Blanchard

Již pátým rokem pořádá festival JazzFestBrno i podzimní koncerty. Letos vystoupí v brněnské premiéře americký trumpetista a skladatel Terence Blanchard s uskupením E-Collective. Druhý koncert obstará kamerunský multiinstrumentalista Richard Bona se svou kapelou Richard Bona Group. Oba dva koncerty proběhnou v brněnském Sono Centru.

Terence Blanchard, vrstevník Brňanům dobře známého Wyntona Marsalise během své bohaté kariéry získal už pět cen Grammy, z toho dvě za nejlepší jazzové instrumentální sólo. „Blanchard je nejen úžasný trumpetista, ale především skvělý a stylově široce rozkročený skladatel a aranžér. Navíc jde s dobou. Nebál bych se dokonce říci, že v šestapadesáti letech ukazuje cestu mladším generacím. Jeho hudba pulsuje rytmem s kořeny v New Orleans a zároveň je plná barev – zvukově, harmonicky i melodicky. Blanchard svojí tvorbou trefně komentuje politické i společenské události a jevy a zůstává tak stoprocentně současným,“ říká umělecký ředitel festivalu Vilém Spilka. Blanchardovo jméno rezonuje i filmovým světem. Složil totiž hudbu k více než třem desítkám celovečerních filmů a jeho skladatelskou všestrannost už mnohokrát využil i proslulý hollywoodský režisér Spike Lee, mimo jiné také pro film 25. hodina v hlavní roli s Edwardem Nortonem. Za hudbu k tomuto kriminálnímu dramatu byl Terence Blanchard nominován na Zlatý Globus.

Poslední dvě desky nahrál se svým kvintetem The E-Collective, s nímž přijíždí i do Brna, aby představil nedávno vydané album Live. To tvoří sestřih záznamu ze tří představení, které kapela odehrála ve Spojených státech na místech, kde došlo k eskalaci násilí mezi policejními složkami a černošským obyvatelstvem, konkrétně v klubu The Dakota v Minneapolis, v The Bop Stop v Clevelandu a ve Wyly Theatre v Dallasu. Sedm skladeb, které se z těchto koncertů dostaly na CD, ovšem nemá být protestními songy, muzikanti jejich prostřednictvím spíše chtějí ukázat cestu a poskytnout inspiraci mladé generaci. E-Collective je charakteristický experimentálním, elektronickým a chvílemi až exotickým zvukem, jehož prostřednictvím reflektuje dnešní rozkolísaný svět.

Terence Blanchard a E-Collective vystoupí 23. listopadu 2018 v Sono Centru.

Richard Bonase do moravské metropole vrací po necelých dvou letech, kdy vystoupil v Janáčkově divadle. Bonův otec byl zpěvák a perkusionista, jeho matka zpěvačka – Richard Bona se s hudbou proto musel nutně setkávat už od dětství. Nadání, kterým byl obdařen, se tak mohlo úspěšně rozvíjet a setkávání s hudbou se mu stalo druhou přirozeností. Jeho popularita a originalita mu postupně vydobyly renomé a dnes hraje téměř výhradně se svojí vlastní kapelou. „S ní vytváří multižánrovou hudbu plující v jazzových vodách. Richard Bona v kapele hraje nejen na baskytaru, ale i balafon, perkuse a kytaru. K tomu navíc zpívá v jazyce douala nebo ve francouzštině,“ říká Spilka. Bona se se svou kapelou snaží jít proti proudu moderní hudby a například své album Bonafied označil jako album odporující moderním trendům a showbyznysu. „Během prvních dvou týdnů prodeje vstupenek na Bonův koncert se zaplnila už více než polovina sálu. Všem zájemcům proto doporučujeme včasný nákup. Očekáváme, že stejně jako loni bude vyprodáno,“ upozorňuje výkonný ředitel festivalu Vlastimil Trllo.

Richard Bona Group vystoupí 25. listopadu 2018 v Sono Centru.

Richard Bona/ foto archiv Jarasum Jazz Festival

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Echoes of JazzFestBrno 2018: Terence Blanchard

23.11.2018, 19:30 / Sono Centrum

Echoes of JazzFestBrno 2018: Richard Bona

25.11.2018, 19:30 / Sono Centrum

Již pátým rokem pořádá festival JazzFestBrno i podzimní koncerty. Letos vystoupí v brněnské premiéře americký trumpetista a skladatel Terence Blanchard s uskupením E-Collective. Druhý koncert obstará kamerunský multiinstrumentalista Richard Bona se svou kapelou Richard Bona Group. Oba dva koncerty proběhnou v brněnském Sono Centru.

Richard Bonase do moravské metropole vrací po necelých dvou letech, kdy vystoupil v Janáčkově divadle. Bonův otec byl zpěvák a perkusionista, jeho matka zpěvačka – Richard Bona se s hudbou proto musel nutně setkávat už od dětství. Nadání, kterým byl obdařen, se tak mohlo úspěšně rozvíjet a setkávání s hudbou se mu stalo druhou přirozeností. Jeho popularita a originalita mu postupně vydobyly renomé a dnes hraje téměř výhradně se svojí vlastní kapelou. „S ní vytváří multižánrovou hudbu plující v jazzových vodách. Richard Bona v kapele hraje nejen na baskytaru, ale i balafon, perkuse a kytaru. K tomu navíc zpívá v jazyce douala nebo ve francouzštině,“ říká Spilka. Bona se se svou kapelou snaží jít proti proudu moderní hudby a například své album Bonafied označil jako album odporující moderním trendům a showbyznysu. „Během prvních dvou týdnů prodeje vstupenek na Bonův koncert se zaplnila už více než polovina sálu. Všem zájemcům proto doporučujeme včasný nákup. Očekáváme, že stejně jako loni bude vyprodáno,“ upozorňuje výkonný ředitel festivalu Vlastimil Trllo.


Jen zřídka je hlavním tématem pro rozhovor jedna jediná skladba. V případě violoncellisty Josefa Klíče, koncertního mistra Národního divadla v Brně, se to však nabízelo. Nestává se každý den, že by se český skladatel se svou písní dostal do finále celosvětové soutěže. Důvodů pro povídání však bylo víc – vzpomínky na zesnulého Jaroslava Erika Friče, Josefovo zaměstnání v Janáčkově divadle i připravované nové album.  více

Pro včerejší zahajovací koncert jubilejního 20. ročníku Festivalu Špilberk zvolila Filharmonie Brno dramaturgii sestávající z osvědčených i méně známých kusů. Podtitul Romantický karneval celý večer ponořil do karnevalového duchu, spjatého s oslavami před začátkem masopustu. Program si tedy vytyčil za cíl charakterizovat právě období veselí, oslav a masek skladbami, které svou náladou vypovídají o této periodě v roce. Téměř zaplněné nádvoří tak mělo příležitost vychutnat si nenáročný a líbivý program, který se také svou nižší teplotou snáze přiblížil onomu chladnému masopustní období.  více

Brno jako město hudby zapsané v UNESCO, má za sebou čtyři festivalové dny plné hudby a tance. Na celkem dvaadvaceti hudebních stanovištích probíhaly desítky koncertů a vystoupení se stovkami účinkujících. Hudba v ulicích zněla na každém rohu, nejvíce pozornosti však letos poutaly čtyři pokoje od výtvarnice Kateřiny Šedé, ve kterých se střídali umělci různých žánrů i národností. Lákadlem byly také vystoupení britských Motionhouse a No Fit State Circus, kteří opakovaně uhranuli náměstí Svobody svými akrobatickými kousky a dechberoucím představením. Nově vznikly také dvě velké scény – Dominik stage na Dominikánském náměstí a Django stage na Malinovského náměstí. Tady se vystřídali umělci jako Jana Kirschner, Monika Bagárová, minus123minut nebo Jan P. Muchow & The Antagonists. Již tradičně festival doprovázel zvuk flašinetářů, kteří se v Brně sešli v rámci svého 10. Mezinárodního setkání. Letos premiérově vystoupili na Maratonu hudby Brno také umělci partnerských měst hudby UNESCO. Zpěvačka a multiinstrumentalistka Tinatin Tsereteli (Hannover) a houslista Nicola Manzan (Bologna). Atmosféru celého festivalu zachycuje video, které najdete níže.

Folkové prázdniny v Náměšti nad Oslavou jsou výjimečný festival. Dramaturgií, strukturou, atmosférou. Každý ročník má své téma, každý večer má své téma, a dokonce i některá jednotlivá vystoupení mají svá témata. Dlouholetému dramaturgovi festivalu Michalu Schmidtovi se i letos podařilo skvěle vyvážit české premiéry a skutečně mimořádné projekty s návraty a jistotami. Letošní téma Folkových prázdnin bylo O duši, ale tato týdenní přehlídka má duši každý rok.  více

Po téměř magickém zjevení v podobě CD Moravské hlasy - Jihomoravský kraj, které vyšlo před dvěma lety, jsme se konečně dočkali jeho pokračování. Autor tohoto odvážného počinu Jiří Plocek se v něm vydal dále, severně česko - slovenským pomezím až do kraje Zlínského.  více