Ensemble Baroque Quintet uvede madrigaly starých i současných mistrů

Ensemble Baroque Quintet uvede madrigaly starých i současných mistrů

Ensemble Baroque Quintet představuje nový hudební cyklus Madrigal včera a dnes, který spojuje madrigaly renesančních a raně barokních tvůrců s madrigaly soudobými. Celkem čtyři tematické večery proběhnou v sále Staré radnice v Brně.

Ensemble Baroque Quintet se v rámci nového cyklu Madrigal včera a dnes představí ve složení Markéta Böhmová/Pavla Radostová (soprán 1), Tereza Válková (soprán 2), Martin Ptáček (alt), Jakub Kubín (tenor) a Jiří Miroslav Procházka (bas). Pětičlenný vokální ansámbl se specializuje na autentickou interpretaci staré hudby a vokální tvorbu autorů 20. století.  Ensemble Baroque Quintet  je součástí vokálně instrumentálního tělesa Czech Ensemble Baroque.

Čtyři tematické večery jsou ohlášeny na 2., 5., 8. listopadu a 6. prosince.

Zazní madrigaly starých mistrů, jako jsou Monteverdi, Arcadelt, Schütz nebo Morley, společně s díly současných skladatelů, kteří na základě zadání zkomponovali madrigalové cykly přímo pro Ensemble Baroque Quintet. Miloš Štědroň konfrontován s anglickými mistry vytvořil cyklus s anglickými texty, Martin Jakubíček skládal na německé texty, Jiří Miroslav Procházka a Lukáš Hurník se inspirovali italskými skladateli, ale v souladu s dobovým prováděním madrigalu v mateřském jazyce spolupracovali s českými libretisty Radovanem Šťastným – Procházkou a Janem Tůmou. Po koncertech následuje krátká beseda s autory.

Madrigal včera a dnes – program:

2. listopadu, 19:30

L. HURNÍK: POSLEDNÍ LÉTO S JULIET / C. Monteverdi: IV. kniha madrigalů – výběr

5. listopadu, 19:30

M. JAKUBÍČEK: NĚMECKÉ MADRIGALY / H. L. Hassler, H. Schütz, H. Schein: Madrigaly

8. listopadu, 19:30

M. ŠTĚDROŇ: I AM NOT AS SEEM TO BE / T. Morley, T. Vautor, T. Greaves: Madrigaly

6. prosince, 19:30

M. PROCHÁZKA: BOLEBRANÍ / J. Arcadelt, G. Gastoldi, E. Cavalieri: Madrigaly

Ensemble Baroque Quintet/ foto Joli Halalová

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Americký muzikál Rent, jehož premiéru o víkendu uvedlo Městské divadlo Brno, má nálepku kultovního díla. A má na ni právo. Podtrhuje to i tragický osud autora (a to prosím námětu, libreta, hudby i textů v jedné osobě!) Jonathana Larsona, který roku 1996 zemřel krátce před premiérou v šestatřiceti letech. Nikdy se tak nedočkal úspěchů svého díla: třeba čtyř cen Tony a za námět dokonce i Pulitzerovy ceny. Stvrdila brněnská inscenace režiséra Stanislava Moši kvality fenoménu jménem Rent?  více

Dvanáct let trvalo Petře Šany Šanclové, někdejší člence skupin Střepy, Bokomara a Každý den jinak Vlasty Redla, než ke svému prvnímu albu Ze země vah (2006) přidala desku druhou. I tentokrát střídá vážnější a humorné písně, které uvedla jednou (Hrací strojek) a proložila další (Snová) instrumentálkou. A i tentokrát se představuje jako interpretka a autorka pevně zakotvená v tradici českého akustického folku. Jestliže jsem v souvislosti s první deskou zmiňoval jako možný inspirační zdroj Vlastu Redla, tentokrát jako bych ve frázování (například u písně Zoo) slyšel ohlas spolupráce s Pavlínou Jíšovou, v jejíž kapele Šanclová už několik let hraje.  více

Letošní rok přinesl také jedno důležité jubileum: rovných sto let od narození Leonarda Bernsteina. První listopadový večer připravila Filharmonie Brno koncert právě k jeho památce. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russel Daviese stanul na pódiu sálu na Stadionu vedle filharmonie také Český filharmonický sbor, dále sbor dětí a mládeže Kantiléna, sopranistka Pavla Vykopalová a herec Brian Caspe.  více

Historicky poučená interpretace se stala prubířským kamenem uměleckých těles, jež si vzala za úkol oživit hudbu vzdálené minulosti v co nejpůvodnějším tvaru. Barokní housle, lukovité smyčce, zvonivá barva violy de gamba, dravost středověké fiduly a především znalost dobové interpretační praxe se staly východiskem při pátrání po nezkaleném a autentickém zvuku staré hudby. Mnoho interpretů se snaží bedlivým studiem pramenů postihnout a pochopit jemné nuance tehdejšího hudebního jazyka a přetavit tuto znalost v hudbu, která osloví současné posluchače. Mohlo by se zdát, že snaha o proniknutí do původní interpretační praxe je doménou pouze barokní, renesanční, případně středověké hudby. Ansámbl Musica Florea pod vedením dirigenta a violoncellisty Marka Štryncla se však obrací k tvorbě relativně nedávné – romantické. Zbavuje ji interpretačních nánosů, které vznikly v minulém století. V brněnském kostele Jana Amose Komenského jmenovaný soubor včera představil svoji vizi Dvořákovy hudby. Zazněla předehra Můj domov op. 62 vzniklá roku 1882 pro potřeby hry Josef Kajetán Tyl od F. F. Šamberka a Symfonie č. 4 d moll B. 41více

S další českou muzikálovou premiérou v podobě titulu Big vyrukovalo Městské divadlo Brno. Hudební novinka, která se zrodila ze stejnojmenného filmu, pobaví děti, pubescenty i jejich doprovod. Tato muzikálová pohádka obslouží skutečně všechny generace. Big je totiž rodinnou komedii, která dokáže být místy i fantasy podívanou, jindy romanticky nasládlým dílkem o lásce či napínavou záležitostí o unáhleném malém klukovi, s nímž to ale nakonec dobře dopadne.  více