Ensemble Opera Diversa a Michaela Koudelková: Premiéra Quasi lontano

9. říjen 2019, 1:00

Ensemble Opera Diversa a Michaela Koudelková: Premiéra Quasi lontano

Ensemble Opera Diversa připravuje společný koncert s flétnistkou Michaelou Koudelkovou. Zazní díla autorů 20. století a premiéra skladby Quasi lontano, kterou si soubor objednal u Petry Čtveráčkové. Koncert proběhne v brněnském Konventu Milosrdných bratří pod taktovkou Gabriely Tardonové.

I v této sezoně se Ensemle Opera Diversa soustředí na programy akcentující významné sólové umělce spolu s premiérami zbrusu nových děl vzniklých na obejdnávku souboru. V duchu této dramaturgické linie se na podzimnním koncertě představí přední česká flétnistka Michaela Koudelková, která provede premiéru skladby Quasi lontano Petry Čtveráčkové. Koudelková je přední českou virtuoskou na zobcové flétny. Hru na zobcovou flétnu vystudovala na Akademii Muzycznej w Krakowie ve třídě Petera Holtslaga a Erika Bosgraafa, je také absolventkou Gymnázia v Boskovicích a Konzervatoře Brno. Nyní pokračuje v doktorandských studiích na Janáčkově akademii múzických umění v Brně pod vedením Barbary Marii Willi.

Skladby pro koncertantní zobcovou flétnu doplní tři skladby pro smyčce významných, avšak zřídka uváděných evropských autorů minulého století. Jejich společným jmenovatelem je určitý retrospektivní princip, snad i nostalgie. Společný koncert je ohlášený na 22. října 2019 od 19:00 2019 v Konventu Milosrdných bratří.

Program:

Andrzej Panufnik: Landscape pro smyčce (1962/1965) 9’

Gordon Jacob: Suita pro zobcovou flétnu a smyčce (1957) 22’

Eniojuhani Rautavaara: Pelimannit pro smyčce (1957/1972) 7’

Willem Wander van Nieuwkerk: Voci, voci pro zobcovou flétnu sólo (1994) 10’

Henryk Górecki: Trzy utwory w dawnym stylu pro smyčce (1963) 7’

EOD/ foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Nejčtenější